Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 26.12.2019 den 19.13, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skulle hun det da hun skulle ditt uansett.  En høflig 50kr lapp er en ting. Å vil ha 200kr er helt ut på vidde.  Men her er det fordi mange er gjerrige!  Om jeg skulle kjøre et sted og noen spurte om de kunne sitte på ville jeg ALDRI ha bedt de for penge! Skjerp dere. 

Anonymkode: c75ca...cc5

Det er minst like gjerrig å nekte å dele kostnadene for en biltur man selv er med på.

Anonymkode: 1a915...334

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fantorang1 skrev:

Jeg og min kone har et vennepar som ikke lever i et helt velfungerende forhold; så hun har bodd hos oss i perioder, på det lengste 2 måneder.  Da har vi tatt alle utgifter, mat, forbruksartikler, brus, alkohol, etc.  Hun har nok vært her sikker 4-6 måneder totalt de par siste årene mens hun har pleiet seg selv etter krangler etc. med sin ektefelle.  Hun bodde sist her i vår ca 8 uker med sin datter, selvsagt uten å bidra til fellesskapet på noe vis, et behagelig liv og vi oppfordret henne til å ta mot til seg å forlate sin mann.  Hun er i full jobb forøvrig, mannen betaler alt av husutgifter hjemme hos dem.  Vi trodde hun la opp penger til despositum og husleie til et nytt liv, men da hun flyttet ut og var tilbake hos sin mann igjen poppet det bilder opp på Facebook etter noen heftige shoppingrunder, hun hadde bestemt seg for å bli hos sin mann - greit nok.

Vi blir da heller nesten aldri invitert på middag privat, besøk eller lignende, nesten all sosial omgang er hjemme hos oss, gjerne oppfordret til middag i helgene - hos oss.  De liker å komme til duk og dekket bord.  Siste invitasjon for å være sammen var på en dyr restaurant hvor hun insisterte på at det ikke var så dyrt å spise ute... 

I høst var det ny krise; og spørsmål om å få bo hos oss (igjen).  Da protesterte jeg; jeg synes det er dårlig gjort å utnytte vår gode gjestfrihet fordi det er gratis.  Jeg sa gjesterommene ikke var tilgjengelige, da noe slekt skulle komme på besøk, og de hadde allerede kjøpt flybilletter, så rommene var ikke tilgjengelige.  Hadde ikke hjerte til å si jeg ikke vil sånne gjester som bare snylter uten å gi noe tilbake.  Heldigvis kom min søster faktisk på helgebesøk, så vi hadde bruk for gjesterommet. Nå har vi da ikke hørt noe fra dem på lang tid, men jeg er ikke sikker på om jeg trenger slike venner som bare vil dele om de slipper å gi noe..

Oi dere har vært altfor snille spør du meg 🙈

Ikke mange som hadde giddet det der😅 Godt dere innså at dere ble utnyttet, selv om jeg personlig ikke hadde løyet den siste gangen de spurte, men rett og slett sagt det som det var. Noen folk er virkelig frekke altså!

Anonymkode: 0434b...4c9

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

På 26.1.2020 den 15.31, Fantorang1 skrev:

Jeg og min kone har et vennepar som ikke lever i et helt velfungerende forhold; så hun har bodd hos oss i perioder, på det lengste 2 måneder.  Da har vi tatt alle utgifter, mat, forbruksartikler, brus, alkohol, etc.  Hun har nok vært her sikkert 4-6 måneder totalt de par siste årene mens hun har pleiet seg selv etter krangler etc. med sin ektefelle.  Hun bodde sist her i vår ca 8 uker med sin datter, selvsagt uten å bidra til fellesskapet på noe vis, et behagelig liv og vi oppfordret henne til å ta mot til seg å forlate sin mann.  Hun er i full jobb forøvrig, mannen betaler alt av husutgifter hjemme hos dem.  Vi trodde hun la opp penger til despositum og husleie til et nytt liv, men da hun flyttet ut og var tilbake hos sin mann igjen poppet det bilder opp på Facebook etter noen heftige shoppingrunder, hun hadde bestemt seg for å bli hos sin mann - greit nok.

Vi blir da heller nesten aldri invitert på middag privat, besøk eller lignende, nesten all sosial omgang er hjemme hos oss, gjerne oppfordret til middag i helgene - hos oss.  De liker å komme til duk og dekket bord.  Siste invitasjon for å være sammen var på en dyr restaurant hvor hun insisterte på at det ikke var så dyrt å spise ute... 

I høst var det ny krise; og spørsmål om å få bo hos oss (igjen).  Da protesterte jeg; jeg synes det er dårlig gjort å utnytte vår gode gjestfrihet fordi det er gratis.  Jeg sa gjesterommene ikke var tilgjengelige, da noe slekt skulle komme på besøk, og de hadde allerede kjøpt flybilletter, så rommene var ikke tilgjengelige.  Hadde ikke hjerte til å si jeg ikke vil sånne gjester som bare snylter uten å gi noe tilbake.  Heldigvis kom min søster faktisk på helgebesøk, så vi hadde bruk for gjesterommet. Nå har vi da ikke hørt noe fra dem på lang tid, men jeg er ikke sikker på om jeg trenger slike venner som bare vil dele om de slipper å gi noe..

En helt utrolig historie om mennesker som mangler gangsyn. Tror de at generøse mennesker som inviterer på middager, som åpner døren i kriser aldri trenger å gjengjeldes? At de bare kan komme igjen og igjen ute å gi noe tilbake? Det er så mangel på antenner og alminnelig folkeskikk! 

Anonymkode: 848f5...d52

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har hytte hender det at man inviterer med seg venner. Det er alltid like festlig når de som er invitert finregner på utleggene. Du skjønner at sånne hadde tatt betalt for strøm, kommunale utgifter og slitasje på møbler om hytta var deres.

Anonymkode: 848f5...d52

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk melding av en venninne hvor hun skulle til Sverige på harryhandel og spurte om jeg ville være med. Bor en time unna svenskegrensen. Sa ja, selv om jeg ikke hadde noen spesielle planer om å handle. Hun storhandlet og stoppet på bensinstasjonen på veien hjem. Der fylte hun full tank for 700 kr, deretter ber meg om å betale halvparten siden vi kjørte i lag. Betalte 100 kr som jeg synes var en mer rettferdig pris og ble siste gangen jeg ble med henne. 

Anonymkode: a1060...ebb

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at det finnes dysfunksjonelle individer, det er jo derfor jeg spør om hun har støttekontakt fremdeles. Å sette et navn på problemet, løser det ikke.

Anonymkode: e8287...c7e

Slike svar gjør meg så forbannet ! Dyskalkuli er en diagnose på lik linje med dysleksi. Selv har jeg dyskalkuli, men trenger overhodet ikke støttekontakt for det ! Et navn løser ikke problemet, men kunnskap kan gjøre det lettere å leve med det. Det gjør ikke dumme holdninger og tull.

Anonymkode: 5e402...bc5

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

I familien min kalles tynn saft for tante Ragnhild-saft. Tante har alltid vært kjempegjerrig og til alle andre enn sine egne barn blandet hun saften så tynn at den knapt hadde farge. Man smakte et svakt hint av saft, men det hintet var så svakt at det bare var ekkelt. Smakte rett og slett dårlig vann. Vi lærte fort å be om vann i stedet når hun bød på saft.

Anonymkode: 000f9...380

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I familien min kalles tynn saft for tante Ragnhild-saft. Tante har alltid vært kjempegjerrig og til alle andre enn sine egne barn blandet hun saften så tynn at den knapt hadde farge. Man smakte et svakt hint av saft, men det hintet var så svakt at det bare var ekkelt. Smakte rett og slett dårlig vann. Vi lærte fort å be om vann i stedet når hun bød på saft.

Anonymkode: 000f9...380

Og det verste var at hun selv antageligvis ikke tenkte over at det var så tynn og ekkel smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Husker ennå når min gamle farmor fortalte meg som 3-4 åring om at når man gikk på toalettet og skulle tørke seg etterpå, så var det kun lov med ett ark til tiss, og to ark til bæsj. Veldig spesielt. 

Anonymkode: e5e66...d51

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en venninne som alltid svarer på alt som er av konkurranser på FB, det virker som om hun er helt besatt av tanken på å vinne noe. Hun skjønner at det er hun som er produktet men tanken på å vinne noe overskygger all fornuft når det gjelder personlig informasjon og sånne ting.

Hun er også den type person som ønsker tjenester helt gratis og får vondt i magen når det blir snakk om penger, siste gangen vi var på restaurant sammen i Spania så måtte hun telle cent på regningen og hadde det ikke bra med seg selv når hun skjønte at betjeningen fikk tips.

Anonymkode: 16ac9...969

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som alltid svarer på alt som er av konkurranser på FB, det virker som om hun er helt besatt av tanken på å vinne noe. Hun skjønner at det er hun som er produktet men tanken på å vinne noe overskygger all fornuft når det gjelder personlig informasjon og sånne ting.

Hun er også den type person som ønsker tjenester helt gratis og får vondt i magen når det blir snakk om penger, siste gangen vi var på restaurant sammen i Spania så måtte hun telle cent på regningen og hadde det ikke bra med seg selv når hun skjønte at betjeningen fikk tips.

Anonymkode: 16ac9...969

Hm spesielt, har hun dårlig råd? Eller sliter psykisk?

Anonymkode: 8e3a2...aee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Søsteren min opplevde noe ekkelt i høst, hun ble spurt om å passe en leilighet i sentrum av en stor by i Norge fordi venneparet hennes var redd for innbrudd, 2 uker bodde hun der, etterpå lurte de på om hun ville vipse 15000kr for strøm og sånn, for hun hadde jo faktisk også selv hatt en ferie i storbyen så hun kunne dra på shopping og opplevelser....

Anonymkode: 5e579...88d

Ikke 15000, men 1500kr. 

Anonymkode: 5e579...88d

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kamerat som vi brukte å gå på byen med, startet gjerne med litt mat ute før vi gikk på fotballpub.  Når regningen skulle betales insisterte han på å betale med sitt kredittkort, men det først etter at vi andre hadde lagt cash og tips på bordet, sånn at det han trenge å betale var mye mindre enn resten av oss.  Vi så dette flere ganger, og gjorde noe lurt; vi la penger på bordet, mye mynt med vilje sånn at du skulle være uoversiktlig og vekslet og herjet på.  Han bad om regningen, og en nappet tilbake en 500-lapp, som han feilaktig hadde lagt på.  Det var nå ca 400,- på bordet, mest i mynt, og en regning på 1900,- for et gjeng på 5.  Altfor lite selvsagt og kompisen protesterte heftig.  Vi avfeide det med at vi hadde subsidiert han de siste 5 gangene, myntene kunne han gjerne gi til servitøren (som stod ved bordet) da han hadde knabbet dette de siste gangene.  Han betalte motvillig, men tok myntene.

Kjipingen hadde også som spesialitet å ta med Rom på hjemmefest, tok godt for seg av drikken resten hadde med, da hans "bidrag" skulle smakes på viste det seg å være såkalt Hvit Husholdningsrom - helt udrikkelig selv for fulle folk.  Han ble etterhvert da heller ikke invitert hjem til noens hjemmefest, dårlig gjort å snylte på hver eneste fest. 

Han ble aldri mer med ut med oss forøvrig, mange år siden jeg sist så fyren og er ikke engang venn på Facebook.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1/26/2020 at 3:31 PM, Fantorang1 said:

Jeg og min kone har et vennepar som ikke lever i et helt velfungerende forhold; så hun har bodd hos oss i perioder, på det lengste 2 måneder.  Da har vi tatt alle utgifter, mat, forbruksartikler, brus, alkohol, etc.  Hun har nok vært her sikkert 4-6 måneder totalt de par siste årene mens hun har pleiet seg selv etter krangler etc. med sin ektefelle.  Hun bodde sist her i vår ca 8 uker med sin datter, selvsagt uten å bidra til fellesskapet på noe vis, et behagelig liv og vi oppfordret henne til å ta mot til seg å forlate sin mann.  Hun er i full jobb forøvrig, mannen betaler alt av husutgifter hjemme hos dem.  Vi trodde hun la opp penger til despositum og husleie til et nytt liv, men da hun flyttet ut og var tilbake hos sin mann igjen poppet det bilder opp på Facebook etter noen heftige shoppingrunder, hun hadde bestemt seg for å bli hos sin mann - greit nok.

Bra dere har begynt å si nei. Hadde en slik en i min vennekrets også og de er giftige. Tok alt for lang tid før jeg forstod at dette vennskapet ikke ga meg noen ting, jeg ble bare fattigere. Slapp henne alltid inn når det var krise med typen, ordnet middager til henne, kjørte rundt for å hente eller kjøre henne og på dager hvor hun ikke orket noe gikk jeg i butikken og handlet for henne. Fikk beskjed om å bare legge posene utenfor, fikk ikke komme inn på kaffe eller noe. En helg jeg lå med influensa ringte hun meg kl 4 på natta og gråt hysterisk. Jeg måtte hente henne med en gang, da var hun et sted hun ikke ville være. Jeg kastet meg i bilen selv om jeg hadde febertåke og burde strengt tatt ikke kjøre, men gjorde det nå for henne. Når jeg stod utenfor adressen ringte jeg henne og sa at jeg var der. Hun kom snart sa hun. Gikk ti minutter og jeg ringte igjen. Fikk ikke svar. Hun ringte opp og sa hun bare skulle drikke opp vinen sin 😶 da gikk jeg på døra og banket på. Hun åpnet, sa hun svart var klar og om jrg ikke ville komme inn litt og ta en øl??? Da snudde jrg på hælen og kjørte hjem uten henne. Våknet opp til flere mld og anrop fra henne. Hvordan kunne jeg bare reise derfra uten henne, hun kunne blitt voldtatt, jeg var en dårlig venn osv.... 

Når jeg da bestemte meg for å si nei til dette mennesket var det ikke måte på hvor grusomt menneske jeg var. Karma ville treffe meg med stor kraft, hun slengte dritt om meg til felles venner, og jeg holdt faktisk på å sprekke et par ganger da hun "ikke hadde noen andre". Mistet faktisk et par venner også på grunn av at hun slang dritt. Disse er heldigvis tilbake som venner i livet mitt nå når de selv ble utsatt for manipulasjonen og utnyttelse fra hennes side. 

Nå er det en annen venninne av meg som har fått henne som" bestevenn" og hun bor visstnok hos henne for tiden. Alt bra foreløpig men jeg sitter bare og venter på at hun også skal gå lei av henne. 

Hun er av typen som "skal betale tilbake neste uke" men det skjer jo selvfølgelig aldri. Hun skifter bestevenner og nærmeste omgangskrets hele tiden og har lite eller ingen kontroll på egen økonomi, jobb og lignende. 

Jeg bryr meg ikke noe om at hun nå  later som jeg ikke eksisterer når jeg møter på henne eller vi treffes blant felles venner. Men jeg må jo si jeg synes det er urettferdig at det er sånne som henne som har den største gjengen av venner, den kjekkeste kjæresten og en som alle egentlig vil henge med til tross for at hun er så sleip. Virker som at hun alltid slipper unna. Blir hun gjennomskuet av noen går hun bare videre til noen andre som mer enn gjerne vil være med henne. 

Lurer på om slike mennesker noen sinne får kjenne svien. At de til slutt ikke har flere å henvende seg til og plutselig står der alene. Lurer på om hun noen sinne stopper opp og tenker gjennom hvordan hun var behandlet enkelte, det virker ikke slik. Denne dama er den heldigste i verden spørr du meg.. 

Anonymkode: 60f08...62a

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...