Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Stringfellow1

jeg foreslår at vi setter en strek for denne diskusjonen rundt enebarn, grådige barn, og deling av leketøy her.

og så kan vi heller gå tilbake å fortelle historier om grådige folk vi kjenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det bør jo være mange historier på lur, nå som priskrigen har herjet landet :hoppendeglad:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.3.2016 at 19.33, Alice123 skrev:

Jeg har lest at enebarn ofte er veldig gavmilde og generøse og "alt mutt er ditt", nettopp fordi de i barndommen ikke MÅTTE dele leker og oppmerksomhet med søsken.

(Har ikke kilder sånn på stående fot, da dette var noe jeg leste i et blad for lenge siden. Kan sikkert google frem noe v/behov)

Jepp, det stemmer med egen erfaring (er enebarn). Disse påstandene finner man i f.eks boka "Storesøster Lillebror". En grunn til dette, er som du sier, er at man ikke trenger å dele. Med dette ligger det at man ikke føler en sterk eiertrang til tingene sine, nettopp fordi man ikke er redd for å miste dem til søsken som står i fare for å ta dem. 

Og på forskning.no eller her kan man lese at enebarn er stort sett som alle andre barn. De er sjelden mer bortskjemte enn andre barn, og de er ikke nødvendigvis mindre generøse, selv om de gjerne blir fremstilt slik. Derimot er fordommene mot enebarn ganske sterke, og jeg kan selv skrive under på å ha møtt mange av de opp gjennom oppveksten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superblomst skrev:

Det bør jo være mange historier på lur, nå som priskrigen har herjet landet :hoppendeglad:

Jepps! En som stod foran meg i kassa på den lokale extra'n. Han kjøpte før jul 3 esker med marsipan, men spurte mannen i kassa hva han kunne bruke all denne marsipanen til da han ikke engang likte det.... :overrasket: Eller mannen/gutten som kjøpte 12 kg smågodt (dette var før butikkene satte begrensninger for hvor mye smågodt hver husholdning fikk kjøpe) til seg selv under priskrigen, og han opplyste en kompis om at det kanskje ikke var så lurt med alt dette smågodtet da han hadde diabetes type 2 og egentlig ikke burde spise det.. 

Kjenner jeg blir så oppgitt! 

Angående hamstringa av marsipan før jul, så fikk jeg høre av en venninne som jobber på matvarebutikk at det var kommet inn en desperat sjel som skulle lage marsipankake til jul som ikke fikk tak i det noen plass. Hun var så forbanna over at hun ikke kunne få tak i marsipan noen plass og sa hun gjerne kunne betale 200kr for en marsipanpølse! Det hjalp jo lite når ingen butikker hadde det inne. Ser for med at venninna mi bare: "Ja, jeg skal gå å hente en marsipanpølse fra lagre vårt som bare gjelder for kunder som betaler over 150 pr stk":sukk:

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I starten når jeg og mannen var sammen var vi alltid hjemme hos meg. Jeg disket opp med middag hver eneste dag, og han fikk frokost påfølgende dag.
I starten tenkte jeg ikke noe over det, for jeg tar jo ikke betalt av gjestene mine. Men etter et par mnd var det ganske stor økning på matbudsjett mitt. En gang hadde han med seg en potetgullpose som han spiste opp selv..

Jeg var litt feig og syns det var vanskelig å ta opp. Så jeg begynte å vente med å handle til han kom fra jobb, så han ble med. Men da sto han bare der med hendene i lommen når vi kom til kassen og viste ingen tegn til å betale.

Etterhvert sprakk det for meg og jeg sa at han måtte være med på å betale. Det ville han ikke fordi jeg så ofte handlet andre ting også, som zalo eller dopapir. Vel, han lånte doen og vi vasket jo opp med zalo etter måltider :P Han gikk etterhvert med å betale annenhver helg da. Men jeg måtte jo kjøpe mat for mandag-torsdag, så var ikke akkurat noe god deal for meg.

Etterhvert tok jeg det opp igjen, og da sa han at han syns ikke det gikk så bra med oss, så derfor ville ikke han betale for noe jeg skulle spise og drikke :) Men at jeg betalte for han, det var tydeligvis helt i orden...

Anonymkode: b6a86...bc7

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I starten når jeg og mannen var sammen var vi alltid hjemme hos meg. Jeg disket opp med middag hver eneste dag, og han fikk frokost påfølgende dag.
I starten tenkte jeg ikke noe over det, for jeg tar jo ikke betalt av gjestene mine. Men etter et par mnd var det ganske stor økning på matbudsjett mitt. En gang hadde han med seg en potetgullpose som han spiste opp selv..

Jeg var litt feig og syns det var vanskelig å ta opp. Så jeg begynte å vente med å handle til han kom fra jobb, så han ble med. Men da sto han bare der med hendene i lommen når vi kom til kassen og viste ingen tegn til å betale.

Etterhvert sprakk det for meg og jeg sa at han måtte være med på å betale. Det ville han ikke fordi jeg så ofte handlet andre ting også, som zalo eller dopapir. Vel, han lånte doen og vi vasket jo opp med zalo etter måltider :P Han gikk etterhvert med å betale annenhver helg da. Men jeg måtte jo kjøpe mat for mandag-torsdag, så var ikke akkurat noe god deal for meg.

Etterhvert tok jeg det opp igjen, og da sa han at han syns ikke det gikk så bra med oss, så derfor ville ikke han betale for noe jeg skulle spise og drikke :) Men at jeg betalte for han, det var tydeligvis helt i orden...

Er dere gift nå?!

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, super-s skrev:

Er dere gift nå?!

Lurte på det samme, og i så fall hvordan det gikk?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lånte 65 kr av en x -venninne, overførte 60 kr med en forklaring at jeg manglet 5 kr på konto,

hun lagte kjempe stoor sak ut av den 5ern.

Jeg overførte da 5 kr jeg hadde mer penger på konto ett par dager senere

Anonymkode: 34e14...5fd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg skulle kjøpe en halv flaske bayles av henne for 300 kr,

hun gav meg kun ett halvt glass og nektet å gi meg mer på den dagen (hadde kun drukket 2 øl, ikke nærheten av å være full) og ved en annen anledning da hun ville spare det til en annen gang og selfølgelig krevde de 300 kr av meg!

jeg gadd ikke lage noe sak av det, og overførte pengene siden jeg hadde sagt jeg skulle betale-men likevel...!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Snorkfrøken_ skrev:

Ser for med at venninna mi bare: "Ja, jeg skal gå å hente en marsipanpølse fra lagre vårt som bare gjelder for kunder som betaler over 150 pr stk":sukk:

Neste jul får vi nok se menn med lange frakker utenfor butikkene som hvisker "Trenger'u marsipanpølse" og åpner frakka litt så man kan se utvalget han har hengede på innsiden.

Anonymkode: 16092...33d

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neste jul får vi nok se menn med lange frakker utenfor butikkene som hvisker "Trenger'u marsipanpølse" og åpner frakka litt så man kan se utvalget han har hengede på innsiden.

Anonymkode: 16092...33d

Hahahaha!!!

Jeg hadde en samboer som sparte på bokser med tomatpure helt til de ble mugne. For at de skulle holde seg i kjøleskapet lengst mulig uten å bli dårlige helte han olje på toppen. Han kunne også lage seg nudler, for så å sette resten inn i kjøleskapet til senere om han ikke orket mer. Har noen av dere sett hvordan kalde nudler i "suppe" ser ut? Forferdelig uappetittelig. Han forventet også at dersom jeg var den av oss som ble sulten først, var det jeg som skulle spise disse fantastiske nudlene. Blæ..

Han pleide også å stjele alt som stjeles kunne fra skolen han gikk på, toalettpapir, penner, notatblokker, klistremerker, kopi-ark osv, for å slippe å kjøpe dette selv. Den bittelille hybelen vi delte var full av ting han "kunne få bruk for" og som jeg hadde forbud mot å rydde vekk eller flytte på. Alt som var gratis tok han med mengder av, uansett om han trengte det eller ikke. Vi kunne f.eks ha 20-40 kart over Trøndelag (bor ikke i nærheten en gang), 200 "Stem Høyre"-stickers, innpakningspapir til en krone per stk. for resten av livet, ALT mulig rart folk gav bort når de skulle flytte fra hybelhuset, inkl halvspist og gammel mat, møllspiste sengetrekk og rester av shampoo, håndkrem, barberskum- you name it. Åh herregud så glad jeg ikke er sammen med han lenger!

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Jolene skrev:

Lurte på det samme, og i så fall hvordan det gikk?

Ja, utrolig nok :D Han har skjerpet seg nå, og vi deler rettferdig på alt. 

Men det var en dealbreaker det her, det holdt på å ikke bli oss pga hans gjerrighet. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, utrolig nok :D Han har skjerpet seg nå, og vi deler rettferdig på alt. 

Men det var en dealbreaker det her, det holdt på å ikke bli oss pga hans gjerrighet. 

Såpass! Godt han skjerpet seg da ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke gjerrig mener jeg, jeg kan fint bruke penger på andre, men ikke særlig god på å bruke penger på meg selv. Nå er jeg student da- så jeg føler det er litt lov. Ikke gjerrig, men sparsommelig vil jeg si. Jeg vasker klærne mine for hånd ( i stedet for å betale for vask), og ja- jeg har tatt med meg litt toalettpapir fra skolen så jeg slapp å kjøpe toalettpapir :fnise:. Låner også ofte bøker på biblioteket hvis det er noen vi bare trenger for et semester, og som ikke er veldig nødvendig å kjøpe. Gleder meg til studenttilværelsen er over gitt! 

Anonymkode: 21977...543

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lånte 65 kr av en x -venninne, overførte 60 kr med en forklaring at jeg manglet 5 kr på konto,

hun lagte kjempe stoor sak ut av den 5ern.

Jeg overførte da 5 kr jeg hadde mer penger på konto ett par dager senere

Jeg er ikke gjerrig, men synes det er et prinsipp at den som gjør noen andre en tjeneste ikke bør tape på det på noe vis.

Er fryktelig irriterende å låne noen en 50-lapp og få tilbake 48 kr i småmynter. 2 kr driter jeg i, det er prinsippet.

Hun var sikkert kjip osv. ellers, men jeg hadde enten fortalt henne at de siste 5 kr kommer snart, eller ventet til jeg hadde nok til å gjøre opp.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ekkoet skrev:

Jeg er ikke gjerrig, men synes det er et prinsipp at den som gjør noen andre en tjeneste ikke bør tape på det på noe vis.

Er fryktelig irriterende å låne noen en 50-lapp og få tilbake 48 kr i småmynter. 2 kr driter jeg i, det er prinsippet.

Hun var sikkert kjip osv. ellers, men jeg hadde enten fortalt henne at de siste 5 kr kommer snart, eller ventet til jeg hadde nok til å gjøre opp.

Enig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Medlemmet

Fantastisk tråd, har lest gjennom hele nå! 

Ser det er nevnt før, men jeg og venninna mi brukte også i vår barndom å rive av toppen av smågodtposen for å få mindre vekt. Når vi skulle drikke brus hjemme hos en av oss, var det viktig at vi hadde helt like glass slik at det gikk like mye brus i hvert av dem. Vi sto på øyehøyde med glasset for å få nøyaktig like mye brus i hvert glass :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er kW teller på strømuttaket her jeg bor, sørger jeg alltid for å lade telefon og iPad på skolen... Sikkert ikke mange øre å spare, men det har blitt en vane:fnise:

Hvis man alltid dusjer på treningssenteret sparer man sitt eget varmtvann

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Knirke skrev:

Siden det er kW teller på strømuttaket her jeg bor, sørger jeg alltid for å lade telefon og iPad på skolen... Sikkert ikke mange øre å spare, men det har blitt en vane:fnise:

Strømmen står jo på varmtvannstanken, så vil jo trekke strøm likevel for å holde det varmt.

Anonymkode: b45dd...142

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Knirke skrev:

Sitat

Strømforbruket her er så marginalt at det nesten er til å le av. Én fullading tar ifølge deres målinger 10,5 Wh på førstnevnte, og 16,8 Wh på sistnevnte.

Det betyr at å lade en iPhone én gang koster 0,79 øre.

Om du fullader telefonen hver eneste dag hele året blir det 3,8 kWh på en vanlig iPhone 6, noe som betyr under tre kroner i året.

Bare for moro skyld fant jeg en side som har regnet ut kostnaden :)

http://www.side3.no/teknologi/hvor-mye-koster-det-egentlig-a-lade-mobilen/8543923.html

Anonymkode: 798ae...fbb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...