Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er iallefall ikke manglende økonomisk forståelse hos mannen min. Han er flink med økonomi og sparer hele tiden. Men noen ganger vil han liksom slå på stortromma:fnise: han har gode og fornuftige verdier, men har altså noen sånne kjepphester som feks såpa og skalkene. Men det blir jo litt komisk når han skal være gjerrig på småting og samtidig ta seg råd til dyre ferier og andre dyre ting. 

Anonymkode: edef3...b55

Jeg kjøper også den billigste såpen, ser ikke noe poeng i å kjøpe dyrere såpe. Er bare såpe. Men skalene de hiver jeg lett... På ferier vil jeg gjerne kose meg ekstra, så da har jeg ikke noe problem med å bruke penger. Kanskje jeg skulle vært gift med mannen din!

Anonymkode: 0d7b9...e29

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søskenbarnet mitt er av typen som bruker kjøpes/selges sider på facebook ganske aktivt. Hvis noen legger ut en pyntegjenstand hun har lyst på, med f.eks et lite hakk på baksiden, pruter hun alt hun kan. Om så gjenstanden kostet 700 ny, og selger legger den ut for 150 kr er det fortsatt for dyrt for henne.

Så har vi henne selv, la ut ene sjenken sin for salg. Den ble lagt ut for hbo 2500,-, og har et ganske synlig hakk på ene siden. Hvis man legger til 3-400 kr får man en helt ny på ikea. Dessuten kjøpte hun sjenken brukt selv!

Samme dama la ut flere av bryllupsgavene sine på disse kjøp/salg-sidene. Sikkert hyggelig for gjestene å se at gavene deres ble solgt.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg vil jeg bare si at jeg hadde kjøpt en fin gave med tanke på at det var 20årdagen hennes. Ikke at det egentlig har noe med saken å gjøre. Bare vil tilføye at jeg ikke kom tomhendt på bursdagsfeiring.

Har også hatt mine øyeblikk med smågjerrighet. Haha.

Jeg er en av de som elsker å kose meg med dyre ting og dyr mat og er generelt veldig lite økonomisk! (luksusfellen neste)

Men for tiden studerer jeg i utlandet og valutakursen + ekstremt dårlig prioritering fra min side har gjort meg relativt blakk. For litt siden prøvde jeg å spare inn penger. Så før jeg dro hjem fra skolen for dagen gikk jeg inn på toalettet og dro med meg nok       dopapir til å overleve tørken ut uken. Må ha sett svært bra ut når man kommer ut med "lånt" dopapir i en faens Pradaveske som kunne sponset dopapirbruken min i sikkert noen tiår.

Gjerrig, sparsom eller bare umåtelig dum? :icon_lol::icon_lol:

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Wednesday, February 24, 2016 at 13.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på et utested/pub her på bygda. Hver onsdag har du brukt å hatt dj-kvelder. Det som har vært til irritasjon for flere er at de har tatt 20 kr i inngangspenger. Dette er så og si det eneste stedet hvor man kan få seg en øl, og de aller fleste som kommer dit ønsker ikke engang å høre på noen dj. Så de prakker altså på folk musikk de ikke vil høre, i tillegg irritasjonen over å måtte betale noen småpenger. Det går heller ikke an å betale ved inngangen om man ikke har kontanter, så da må man gå inn, kjøpe seg noe og ta ut penger, for så å måtte gå tilbake for å betale.

En periode hvor det gikk litt dårlig, satte de opp prisen til 30 kr. Syns det er ganske unødvendig, og kvelder hvor det har vætt veldig lite folk har de kanskje bare tjent 300 kr på det uansett.

Anonymkode: b53e7...ece

Det er jo de som ikke vil betale denne latterlige lave summen som gjerrige! Å klage for å måtte gå tilbake og betale..gjerrige på skrittene også eller~? Slitasje på skoa? :-D

Endret av Blomsterert
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
25 minutter siden, secret92 skrev:

Gjerrigknarkere er noe av den verste sort mennesker føler jeg

Har et par historier selv, kanskje ikke av den aller verste sort, men som har virkelig ødelagt inntrykket mitt av vedkomne.

Skulle besøke en venninne for noen år tilbake. Det var et stykke reisevei og jeg var veldig lite kjent i byen. Når jeg ankom byen ringte jeg og sa at jeg var fremme. Fikk melding om at hun ikke hadde råd til bussen tur/retur så hun ga meg bussnummeret og sa at hun skulle møte meg utenfor. Greit nok. Jeg møtte henne og det var hyggelig det. Så gikk vi på butikken og kjøpte middag, hun skulle da spandere. Det ble en Grandiosa. Ok, fremdeles greit.

Det verste var dagen etter da vi var på polet. Jeg var der for å feire 20-års dagen hennes og siden hun fylte 20 dagen etter vi feiret så lurte hun på om jeg kunne kjøpe en flaske med rom til henne, hun skulle overføre da hun kom hjem sa hun. Så kjøpte jeg da, en stor flaske rom, 400 kr.

Vi kom hjem og da jeg lurte på om hun kunne overføre sa hun at siden hun spanderte middag dagen før, en liten grændis til 50-lappen så var vi vel skulls? På den tiden så var jeg veldig konfliktsky og selv om jeg ikke hadde råd til å betale drikke for oss begge, så holdt jeg munn.

Jeg gikk på butikken fordi jeg var sulten, og det var tydlig at vi ikke skulle spise noe middag før bursdagen så jeg kjøpte meg noe å knaske på. (Da hadde jeg ikke spist siden grandiosaen i fra gårsdagen) Og mens jeg stod i kassen kom hun bak meg og la på et par flasker cider og sa "jeg har kontanter i leiligheten" De fikk jeg ikke se resten av kvelden for å si det sånn.

Det hele toppet seg da etter byturen på bursdagen da hun sa vi måtte gå hjem og hun ikke hadde råd til taxi. Det var November og hun bodde sånn 6-7 km unna byen. Nei takk, så jeg sa "jeg tar en taxi jeg" uten at jeg orket å spørre om hun ville være med, ville hun gå så værsågod. I det jeg satte meg i taxien hoppet hun inn og sa hvor vi skulle. Ikke engang et takk

Dagen etter endret jeg togbillettene og kom meg ut av det gudsforlatte stedet.

Greit å kjøpe sin egen mat og slikt, men hun hadde invitert meg og jeg tenkte at vi skulle kose oss med god mat og ha en trivelig helg. Vi kunne i allefall ha gått 50/50 på maten. Jeg har i hvertfall skjønt at jeg er en svært generøs vertinne uansett økonomi.

Hun hadde jo dårlig råd. Kunne du ikke spurt om dere skulle spleise på mer mat,eller kjøpt kveldsmat eller noe. Du drakk jo tydeligvis av Romen du kjøpte du også?  Og det med drosjen var drøyt av deg! Skulle du kjøre hjem til henne i den og tenkte hun skulle gå?? Dette var vel mest misforståelser,og jeg som gjest bruker alltid ha med mat,eller kjøpe til vertskapet. Det er jo vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, secret92 skrev:

Hei!

Nei, kjøpt så klart til meg selv i tillegg.

Derfor jeg la til på slutten at det hadde vært koselig om vi kunne dele 50/50 på mat og kos. Men det var det liksom ikke noe snakk om. Jeg forventer ikke at vertskapet skal dekke på for meg når jeg kommer og overnatter en helg. Men når du har lagt ut 400 kroner for alkohol i tilegg til å kjøpe cider på nærbutikken etterpå for å så ikke få tilbake penger når man selv er student med forklaringen om at man har kjøpt en pizza dagen i forveien er ikke greit i mine øyne. Hadde hun sagt "eyh har ikke så mye penger men skal vi spleise på en tacokveld" Da hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Så da jeg satt meg inn i taxien etter å ha lagt ut 500 kroner som dere alle vet i en students øyne er mye penger så var jeg så sur. Kunne hun ikke i det minste ha diskutert med meg på forhånd om hvordan vi skulle komme oss hjem etter byen? Kanskje vi kunne fått noen til å kjøre eller dratt tidligere og rukket den siste bussen? Eller bare spurt rett ut "Du jeg har ikke særlig med cash og det er vanskelig å komme seg hjem. Kan du ta det denne gangen?" Men når du står i en fremmed by med en full venninne som vil ha meg til å gå hjem i novemberkulden uten forvarsel? Hvis jeg var frekk da så får jeg bar være det. Men jeg kommer fra et sted hvor sånt ikke er greit.

Selvfølgelig var venninnen din frekk. Det er ingen tvil. Skjønner ikke at man kan forsvare henne, og du hadde uansett gave i tillegg. 

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 time siden, secret92 skrev:

Hei!

Nei, kjøpt så klart til meg selv i tillegg.

Derfor jeg la til på slutten at det hadde vært koselig om vi kunne dele 50/50 på mat og kos. Men det var det liksom ikke noe snakk om. Jeg forventer ikke at vertskapet skal dekke på for meg når jeg kommer og overnatter en helg. Men når du har lagt ut 400 kroner for alkohol i tilegg til å kjøpe cider på nærbutikken etterpå for å så ikke få tilbake penger når man selv er student med forklaringen om at man har kjøpt en pizza dagen i forveien er ikke greit i mine øyne. Hadde hun sagt "eyh har ikke så mye penger men skal vi spleise på en tacokveld" Da hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Så da jeg satt meg inn i taxien etter å ha lagt ut 500 kroner som dere alle vet i en students øyne er mye penger så var jeg så sur. Kunne hun ikke i det minste ha diskutert med meg på forhånd om hvordan vi skulle komme oss hjem etter byen? Kanskje vi kunne fått noen til å kjøre eller dratt tidligere og rukket den siste bussen? Eller bare spurt rett ut "Du jeg har ikke særlig med cash og det er vanskelig å komme seg hjem. Kan du ta det denne gangen?" Men når du står i en fremmed by med en full venninne som vil ha meg til å gå hjem i novemberkulden uten forvarsel? Hvis jeg var frekk da så får jeg bar være det. Men jeg kommer fra et sted hvor sånt ikke er greit.

Ok. Jeg misforsto,beklager! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Blomsterert skrev:

Hun hadde jo dårlig råd. Kunne du ikke spurt om dere skulle spleise på mer mat,eller kjøpt kveldsmat eller noe. Du drakk jo tydeligvis av Romen du kjøpte du også?  Og det med drosjen var drøyt av deg! Skulle du kjøre hjem til henne i den og tenkte hun skulle gå?? Dette var vel mest misforståelser,og jeg som gjest bruker alltid ha med mat,eller kjøpe til vertskapet. Det er jo vanlig?

Er ikke normen at den som reiser, betaler for billetten, mens den som er vert, betaler for maten? Det går som regel ikke opp i opp (reisen er som oftest dyrere), men det blir en viss balanse i det hele. Det er i det minste normen jeg kjenner til.

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Blomsterert skrev:

Når man er på besøk hos noen er det vel mest vanlig at vertskapet spanderer mat og drikke hvis ikke annet er avtalt?   Det er det jeg er mest vant til ihvertfall.  Gjestene skal jo ikke være med på å betale middagen jeg serverer hvis jeg har invitert de!

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.2.2016 at 20.43, AnonymBruker skrev:

Mannen min er gjerrig på enkelte merkelige ting. Han tjener godt og har ingen problemer med å bla opp 40 000 for en sydenferie, eller ta meg med på langhelg på hotell feks. Men han insisterer på at vi skal kun kjøpe de billigste håndsåpene fra first price, og blir sur hvis jeg kjøper annen såpe :fnise: alle skalker skal også spises, bare tenk på hvor mange brød de skalkene utgjør på ett år!!! :fnise:

Det er jo også på grunn av mange små ting at man kan lettere ta seg råd til sydenferier til 40.000. Hvorfor sløse ut penger på å kaste masse mat i løpet av ett år? Vi har ikke dårlig råd, men klipper fortsatt opp tannkremtuben for å få med alt, kaster ikke mat, kjøper tørkepapir fra firstprice etc. Det er jo på den måten at man lettere kan gjøre de litt dyrere tingene. Mange bekker små, gjør stor å.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jolene skrev:

Det er jo også på grunn av mange små ting at man kan lettere ta seg råd til sydenferier til 40.000. Hvorfor sløse ut penger på å kaste masse mat i løpet av ett år? Vi har ikke dårlig råd, men klipper fortsatt opp tannkremtuben for å få med alt, kaster ikke mat, kjøper tørkepapir fra firstprice etc. Det er jo på den måten at man lettere kan gjøre de litt dyrere tingene. Mange bekker små, gjør stor å.

Enig.

Anonymkode: ff529...166

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.2.2016 at 21.48, AnonymBruker skrev:

Det er iallefall ikke manglende økonomisk forståelse hos mannen min. Han er flink med økonomi og sparer hele tiden. Men noen ganger vil han liksom slå på stortromma:fnise: han har gode og fornuftige verdier, men har altså noen sånne kjepphester som feks såpa og skalkene. Men det blir jo litt komisk når han skal være gjerrig på småting og samtidig ta seg råd til dyre ferier og andre dyre ting. 

Og hvordan tror du han har råd til dyre ferier og slikt.

Klare man å spare 100 kroner dagen på slike hverdagsutgifter blir det 36.500 i løpet av året.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ofte som det er de med endel penger som er mest gjerrige!  Iallefall svært sparsommelig. Jeg møtte en liten periode en mann som hadde god jobb, eide flere leiligheter og bodde i et hus på vestkanten i Oslo.Første gang jeg møtte han hadde han ganske utdaterte klær ,andre gangen vi skulle trene litt/ gå tur hadde han på seg lilla treningstights og tilsvarende jakke som moren hans hadde brukt på åttitallet haha ! Bilen hans som skulle vrakes stod i Sverige men han ville hente den hjem til Norge for å vrake den så han fikk de 2-3 tusenlappene for den. Jeg ble også matforgiftet etter å ha vært på besøk der,sikkert pga det kjøttet han kjøpte som var billig fra før ,ble enda billigere hvis det var gått ut på dato ( Han sa det ikke var gått ut på dato men jeg har en følelse av det) Hehe ! 

Anonymkode: 4fb3f...c4c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ofte som det er de med endel penger som er mest gjerrige!  Iallefall svært sparsommelig.

Det har aldri slått deg at de har en del penger kanskje fordi de er gjerrige/sparsommelige?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En inngiftet slektning fra nabolandet er viden kjent i familien for å være opptatt av penger, hva folk tjener, hva ting koster osv. Noen sperrer for hva hun bør og ikke bør stikke nesen i finnes ikke.

For eksempel da min farmor døde så begynte hun å snakke om arveoppgjøret i begravelsen, men ble hysjet ned. Hun ville da i gang med deling av verdier på vegne av sin mann. Hun kjente ikke norsk regel om uskifte.

I bygda her brukte hun å dra rundt på alle fire matbutikker for å sammenligne priser på ting som ost, saus og det meste. Så kjøpte hun det som var billigst. Om en vare kostet mindre i Norge kjøpte hun det for å spare penger. 

Da min farfar døde så blandet hun seg inn i arveoppgjøret og ringte advokat og styret verre. Selv om hun ikke var part i saken. 

Anonymkode: 2ea11...731

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da bestemoren min døde ble nabodama bedt i minnestund etter begravelsen. Da alle hadde spist opp spurte hun mamma om ikke hun kunne få med seg resten av snittene og kakene, hun hadde nemlig så dårlig råd og ville ikke bruke penger på mat. Syns det var bra frekt! Da vi skulle rydde ut av bestemors leilighet sto hun flere ganger på døra for å tigge til seg ting. Hun tok ikke et nei for et nei heller, til slutt ignorerte jeg henne og svarte ikke når hun kom hylende. "SKAL DERE KASTE DENNEEE ÅÅÅ JEG HAR SÅNN BRUK FOR AKKURAT DEN. JEG KAN SELGE DEN PÅ FINN, JEG ER FATTIG". Og sånn fortsatte det. Hun spurte også om å låne penger av oss... Kjerring! Hun hadde lånt mange tusen kroner av bestemor som hun ikke betalte tilbake.

Anonymkode: 63539...f88

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste nylig en artikkel i et ukeblad om at gjerrige mennesker i barndommen sin ofte hadde blitt tvunget til å dele lekene sine med andre barn, og at de i voksen alder derfor ble gjerrige/veldig sparsommelige, eller skal jeg heller si eiesyke? Men husker ikke i farten om disse gjerrige personene hadde vært enebarn/hadde hatt søsken.

Sannsynligvis det første, vil jeg tro. :) 

Anonymkode: 475b1...068

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste nylig en artikkel i et ukeblad om at gjerrige mennesker i barndommen sin ofte hadde blitt tvunget til å dele lekene sine med andre barn, og at de i voksen alder derfor ble gjerrige/veldig sparsommelige, eller skal jeg heller si eiesyke? Men husker ikke i farten om disse gjerrige personene hadde vært enebarn/hadde hatt søsken.

Sannsynligvis det første, vil jeg tro. :) 

Anonymkode: 475b1...068

Jeg ville trodd motsatt. At det er folk som aldri har måtte dele noe som helst. Hvilket er folkskikk å gjøre. Ser for meg den ungen som når har besøk skal bestemme at kompisen bare får leke med den eldste og halvveis i stykker leksaken - mens h*n selv tar det fineste og nyeste.... Og fortsetter sånn når de blir større.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...