Gjest Utlogget bruker Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Vi giftet oss ved å ta turen til tinghuset og invitere forlovere, forledre og søsken (kun voksne mennesker) til en bedre middag (femretters middag på et av Oslos bedre steder). Dette var noe vi hadde ønsket oss og syntes at måtte være en god måte å feire dagen på. Vi betalte alt for alle bortsett fra selve reiseveien (ca 1 time på fly) og inlosjerte de med behov for overnatting i våres leilighet, mens vi tok bryllupsnatta på hotell. I etterkant har det kommet kommentarer fra de som var med om at tinghuset var greit nok, men de og de av slekt burde ha vært med. I tillegg har det kommet flere kommentarer om at maten vi spiste var god, men spesiell og "ikke noe å bli mett av". Selv syntes vi (brudeparet) at maten var veldig god og ikke spesiell i det hele tatt. Det mest "uvanlige" var kamskjell i en av forrettene. Må innrømme at jeg blir litt lei meg av disse kommentarene og mener egentlig at folk kunne ha tidd stille til oss som faktisk hadde en veldig fin opplevelse av dagen. Er jeg hårsår, eller hva mener dere?
Rosalie Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Gud hjelpe meg, så barnslig å komme med slike kommentarer!
Suzy Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Jeg syns ikke du er hårsår, men jeg syns du har noen veldig frekke slekninger/venner/forlovere. Neste gang syns jeg at du kan svare at dette tross alt var deres dag og at dere valgte en markering av den som dere syntes var bra - og at du ellers takker for den vennlige (med trykk på vennlig) tilbakemeldingen fra vedkommende.
^^Belle^^ Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Jeg synes ikke du er spesielt hårsår i dette tilfellet. Selvfølgelig blir du skuffet når ulike mennesker skal klage på bryllupsdagen deres. Hadde de forventet at alle skulle like absolutt alt dere serverte? For en teit kommentar egentlig. Alle oppegående mennesker vet at smaken er som baken, dere kan jo ikke ta hensyn til alle og enhver. Vi skal forresten ha blomkålsuppe til forrett - de som ikke liker det får heller bare la være å spise. *rister på hodet* Det med slektninger som skulle vært der og blablabla er en veldig vanlig reaksjon/kommentar i bryllupssammenheng tror jeg. Du får bare tenke med deg selv at du og din kjære hadde alle til stede som dere ville ha der, ingen flere og ingen færre. Hva tante eller svigermor måtte mene om hvem som skal komme i DERES bryllup burde være dere revnende likegyldig. Så lenge dere mener at dere hadde en fin bryllupsdag og gjestene koste seg (jeg regner med at de gjorde det selv om maten var ''spesiell'' og ''gudoghvermann'' burde vært der :gjeiper: ) er det det viktigste.
Gjest utlogget bruker Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Takk for svar folkens. Godt med litt feedback på tingene som går i retning av at jeg ikke er helt borte vekk her. Vi visste at noen av de inviterte ville se på ting på en annen måte enn oss, men før bryllupet kom det ikke kommentarer i samme grad som nå i etterkant. Så da trodde vi at det var blitt akspetert at vi valgte slik vi gjorde. Jeg har hele tiden ment at brudeparet skal velge hva de ønsker, det er deres dag. Men jeg var ikke forberedt på at kommentarene skulle føles så sårende når de nå ble uttalt.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Må bare si at jeg har vært på AKKURAT slik et bryllup som det dere hadde. Vi (foreldre og søsken) reiste ned med fly til Oslo for å være med på bryllup i tinghuset. På kvelden var det 5-retters middag med foreldre + søsken + forlovere på Oslo Plaza. Og jeg må si at det var en fantastisk dag. Det var så koselig å få være i et intimt bryllup, der man får bondet skikkelig med familie, og hygget seg med alle sine nærmeste. Det har man jo ikke sjangs til i et stort bryllup, selv om det kan være koselig på andre måter. Dette bryllupet stikker seg positivt ut i minnene mine. Jeg tror ikke du skal overdimensjonere problemet her. Jeg vet ikke om kommentarene kom direkte til deg, men hvis du har hørt det via via, vil jeg være ganske sikker på at det ikke var alvorlig ment. Jeg kan godt tenke meg at en av de som var der ville "dysse ned" den gode opplevelsen hvis h*n snakket med noen som var der og gjerne skulle vært med. Det er jo nesten noe vi nordmenn gjør automatisk, som en del av janteloven Og nebbete tanter el l som gjerne skulle vært med - de får man bare blåse i. Om en uke er det noe annet de bitcher om - da er det en venninne av dem på jobben som ikke har invitert dem til syforeningen sin, eller noe lignende, som står i fokus.
Jade Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Hjelpe meg! Hvis de ikke greier å spise en 5-retters uten å syte og klage, så får de bli hjemme og hive i seg en kasserolle med kjøttkaker! Og hvis de skal bestemme gjestelisten din, så får de f*"#¤ betale bryllupet deres også, eller gifte seg selv.
Gjest Gjest_lisbeth_* Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Det er noe av det frekkeste jeg har hørt...! SELVFØLFØGELIG er det deres dag, og selvfølgelig skal gjestene holde seg for gode for slike tilbakemeldinger. Dette hørtes jo ut som et kjempefint bryllup! Enkelte folk er jo bare helt utrolige. Har de sagt dette til deg direkte, eller har du hørt det via andre? Hørtes helt uoppdragent ut av disse gjestene. Jeg hadde blitt strålende fornøyd for å bli invitert på et slikt bryllup! Bare prøv å ignorere slike barnslige kommentarer.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Vi giftet oss ved å ta turen til tinghuset og invitere forlovere, forledre og søsken (kun voksne mennesker) til en bedre middag (femretters middag på et av Oslos bedre steder). Dette var noe vi hadde ønsket oss og syntes at måtte være en god måte å feire dagen på. Vi betalte alt for alle bortsett fra selve reiseveien (ca 1 time på fly) og inlosjerte de med behov for overnatting i våres leilighet, mens vi tok bryllupsnatta på hotell. I etterkant har det kommet kommentarer fra de som var med om at tinghuset var greit nok, men de og de av slekt burde ha vært med. I tillegg har det kommet flere kommentarer om at maten vi spiste var god, men spesiell og "ikke noe å bli mett av". Selv syntes vi (brudeparet) at maten var veldig god og ikke spesiell i det hele tatt. Det mest "uvanlige" var kamskjell i en av forrettene. Må innrømme at jeg blir litt lei meg av disse kommentarene og mener egentlig at folk kunne ha tidd stille til oss som faktisk hadde en veldig fin opplevelse av dagen. Er jeg hårsår, eller hva mener dere? Å komme med sånne kommentarer ovenfor dere i etterkant (og eventuelt i forkant på selve dagen) er ikke ok. Men dette viser hvor viktig det er å ta hensyn til gjestene sine også. Kanskje var gjestene sånn at det rett og slett var fremmed og uvant for de å være på den type restaurant og spise den type mat dere valgte. Jeg sier ikke det er ok å komme med negative kommentarer, men hva som kan være årsaken til at de reagerer. Kanskje ville det vært smartere av dere og valgt restaurant og mat utfra hvilke gjester dere inviterte, så kunne du og mannen din gått på den flotte restauranten ved en senere anledning. Videre så er bryllup tradisjonelt ansett for å være et familieanliggende, hvor brudeparets foreldre stod for mat og skjenk og inviterte til selskap for å feire brudeparet. For mange er det ikke sånn lenger. Det er brudeparet som inviterer (for å feire seg selv), og de velger gjerne venner fremfor tanter og onkler de kanpt har kontakt med. Hele settingen har på en måte endret seg. Dette kan medføre litt kræsj mellom de forskjellige oppfatninger og tradisjon, og ikke minst mellom generasjonene. Det skrives så mye her inne at det er brudeparets dag, og ja, det er det. Men når man ber gjester, og er vertskap, så har det da alltid vært tradisjon for at man skal ta vare på gjestene så godt som mulig og gi dem både mat og drikke som høver seg det selskapet de inviteres til. Når brudeparet ber gjester for å feire seg selv, og setter seg selv og gjestene i høysetet kan det bli kræsj. Dette bør dere være klar over. Dette har også flere ganger vært tema i tråder her inne, spesielt med tanke på dette med at gjestene må betale drikkevarene etter kaffen selv. Uten unntak kommer det da bruder og forsvarer sine valg med nebb og klør, uten å tenke på at det faktisk kunne vært lurt å lytte til andres meninger slik at de får et bryllup som vil være minneverdig for alle.
Neytiri Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Eg bare lurer på kor mye folk egentlig må ha å spise....herrigud...eg blir jo MEGET mett etter en 3 retter..... Har similært problem med andre sine meninger, men dette er jo før bryllupet vårt....uansett syns eg det er helt på trynet at folk skal uttale seg om ting... som i utgangspunktet skal være sånn som dere ønsker å ha det!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Eg bare lurer på kor mye folk egentlig må ha å spise....herrigud...eg blir jo MEGET mett etter en 3 retter..... Rettene under 5-retters er gjerne sammensatt på en annen måte. F.eks. er ofte rett nr 2 eller 4 en hvilerett. Og porsjonene blir annerledes i forhold til en 3-retters
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Eg bare lurer på kor mye folk egentlig må ha å spise....herrigud...eg blir jo MEGET mett etter en 3 retter..... Ikke for å være slem, men jeg tror kanskje dette med finere selskaper og finere middager er litt upløyd mark for deg. Har similært problem med andre sine meninger, men dette er jo før bryllupet vårt....uansett syns eg det er helt på trynet at folk skal uttale seg om ting... som i utgangspunktet skal være sånn som dere ønsker å ha det! Men brudepar som kun tar hensyn til sine egen ønsker, må regne med at andre reagerer på den ene eller den andre måten. Oftest skjer reaksjonene i det skjulte i form av baksnakking. De kloke vurderer en sak fra begge sider og evner å sette seg inn i hva man bør ta hensyn til også hos andre, i dette tilfelle gjestene.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Tja ... Jeg synes selv ikke at blomkålsuppe (spiser jeg aldri) eller rekecocktail (den skal være spesiell gitt) er noen voldsom høydare i noen sammenhenger. Videre synes jeg at bernaisesaus er grovt oppskrytt og is, kake og lignende til dessert kan jeg jo ikke spise pga allergier så da var det lite igjen av den tradisjonelle middagen. Skulle jeg invitert onkler og tanter på middag ville enhver rett som ikke inneholdt poteter og brun saus blitt sett på som snål, og ethvert hint til gourmet mat med hvileretter ville blitt møtt med et hevet øyenbryn. "Hva ikke svinestek med surkål ... hva slags bryllup er dette?" Likevel - det er min dag, min lommebok, og da serverer jeg det JEG vil spise på en sånn dag. Hvis man ikke synes noe om det aller mest tradisjonelle, er man da en dårlig vert? Skal jeg servere grandiosa og pølse med brød hvis det er unger tilstede bare fordi dette er det eneste de spiser? Selvfølgelig - man trenger jo ikke nødvendigvis servere asiatisk mat hvis man har mange representanter fra den voksne konservative generasjon som gjester, men at de skulle "lide" under et gourmet måltid finner jeg snodig. Uansett synes jeg godt de kan lide i stillhet og iallefall sørge for at lidelsen ikke kommer brudeparet for øret (noe som vanligvis betyr å lukke gapet kraftig igjen og holde tankene for seg selv). Jeg har vært i et bryllup som ble servert (og spandert) på en gourmet restaurant en gang og det var himelsk mat. En opplevelse for alle deler av smaksansene i noen helt utrolig flotte lokaler. Men janteloven levde der også - spesielt blant de som ikke var invitert så de måtte jo gjøre narr av brudeparets smak, antrekk, valg av blomster og håret til bruden - som de aldri så i virkeligheten men kun på bilder. Det ble min oppgave å sette noen av disse kraftig på plass. Til trådstarter vil jeg bare si: Hvis det ikke hadde vært maten, ja så hadde det vært noe annet. Alle har en mening om noe, noen har bare ikke forstanden til å forstå at det ikke er nødvendig å plumpe ut med denne meningen til enhver anledning. For dere er det egentlig bare å heve dere over det, tenke på dagen dere fikk og tenke på svinestek med surkål som det alternativet de kresne gjestene ville hatt som dere ikke ville likt selv. Neste gang er det vel noen som naturlig melder seg av gjestelisten kan jeg tenke meg.
Gjest Gjest_Tonje_* Skrevet 16. mars 2009 #14 Skrevet 16. mars 2009 Hvem ellers skulle brudeparet ta hensyn til på sin dag? Det virker som om gjestene tror at bryllupet skal legges opp etter dem og deres ønsker. Det at man skal samles for å feire giftemål mellom to personer ser ut til å komme i annen rekke for enkelte.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Hvem ellers skulle brudeparet ta hensyn til på sin dag? Det virker som om gjestene tror at bryllupet skal legges opp etter dem og deres ønsker. Det at man skal samles for å feire giftemål mellom to personer ser ut til å komme i annen rekke for enkelte. Så enig, så enig. Om brudeparet hadde en fin dag og koste seg med maten, så får en evt surmaget gjest holde pent kjeft om "spesiell mat" og bare være glad for at alt untatt reise var dekket! Ikke mange som ordner det.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #16 Skrevet 16. mars 2009 Hvem ellers skulle brudeparet ta hensyn til på sin dag? Det virker som om gjestene tror at bryllupet skal legges opp etter dem og deres ønsker. Det at man skal samles for å feire giftemål mellom to personer ser ut til å komme i annen rekke for enkelte. Er nok her det kræsjer litt, som jeg nevnte lenger opp, og jeg gjentar noe: Det er tradisjon i Norge for at brudeparets foreldre inviterer til bryllup = det inviteres til å feire noen andre enn vertskapet. Nå er det mange som har endret på dette, sånn at vertskapet faktisk inviterer for å feire seg selv. Det er også tradisjon i Norge for at det er gjestene som settes høyest når det inviteres til selskap. I flg. nevnte tradisjon ovenfor ville det da vært naturlig at brudeparet ble hovedgjestene og fikks tørst oppmerksomhet (selvfølgelig), men at de øvrige gjestene også ble satt høyt og ikke ansett som noen som kun er tilstede for brudeparets interesse. Det blir rett og slett litt tradisjonskræsj, og da kan det bli negative reaksjoner blant folk. Selv om det selvfølgelig er helt uhørt å ta dette opp med brudeparet på en negativ måte. Jeg tror ikke feiringen av brudeparet kommer i annen rekke, men ejg tror det er mer det at man ikke tar hensyn til gjestene sine på den måten vi har tradisjon for som skaper reaksjoner.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #17 Skrevet 16. mars 2009 Så enig, så enig. Om brudeparet hadde en fin dag og koste seg med maten, så får en evt surmaget gjest holde pent kjeft om "spesiell mat" og bare være glad for at alt untatt reise var dekket! Ikke mange som ordner det. Jeg er helt enig med deg i at man skal holde "pent kjeft", men jeg er ikke enig i at man skal vætre glad til for at alt utenom reise var dekket. Jeg synes godt man kan ha en litt mer ydmyk holdning ovenfor gjestene, og tenke på at de faktisk bruker både tid og penger på dette selv.
Neytiri Skrevet 16. mars 2009 #18 Skrevet 16. mars 2009 Ikke for å være slem, men jeg tror kanskje dette med finere selskaper og finere middager er litt upløyd mark for deg. Hvem ellers skulle brudeparet ta hensyn til på sin dag? Det virker som om gjestene tror at bryllupet skal legges opp etter dem og deres ønsker. Det at man skal samles for å feire giftemål mellom to personer ser ut til å komme i annen rekke for enkelte. enig!!! Det har faktisk forandret seg hos noen om disse "gamle" tradisjonene...men men.....folk vil alltid ha sine meninger
Jade Skrevet 17. mars 2009 #19 Skrevet 17. mars 2009 Skulle jeg invitert onkler og tanter på middag ville enhver rett som ikke inneholdt poteter og brun saus blitt sett på som snål, og ethvert hint til gourmet mat med hvileretter ville blitt møtt med et hevet øyenbryn. "Hva ikke svinestek med surkål ... hva slags bryllup er dette?" Slike som ikke greier annet enn svinestek med surkål, kan jo føre opp alt-annet-enn-svinestek-med-surkål som allergi :D
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #20 Skrevet 17. mars 2009 Vi giftet oss ved å ta turen til tinghuset og invitere forlovere, forledre og søsken (kun voksne mennesker) til en bedre middag (femretters middag på et av Oslos bedre steder). Dette var noe vi hadde ønsket oss og syntes at måtte være en god måte å feire dagen på. Vi betalte alt for alle bortsett fra selve reiseveien (ca 1 time på fly) og inlosjerte de med behov for overnatting i våres leilighet, mens vi tok bryllupsnatta på hotell. I etterkant har det kommet kommentarer fra de som var med om at tinghuset var greit nok, men de og de av slekt burde ha vært med. I tillegg har det kommet flere kommentarer om at maten vi spiste var god, men spesiell og "ikke noe å bli mett av". Selv syntes vi (brudeparet) at maten var veldig god og ikke spesiell i det hele tatt. Det mest "uvanlige" var kamskjell i en av forrettene. Må innrømme at jeg blir litt lei meg av disse kommentarene og mener egentlig at folk kunne ha tidd stille til oss som faktisk hadde en veldig fin opplevelse av dagen. Er jeg hårsår, eller hva mener dere? Det kan jo hende de kom med desse kommentarene fordi de kanskje mente dere hadde betalt mye for lite, og at de syntes lokalene ikke var bra nok for dere. Nærmest for å trøste dere liksom, dersom de kanskje tenkte at DERE var skuffet. Tankeløst, men kanskje ikke vondt ment... Vet ikke, men det var det første jeg tenkte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå