Gå til innhold

Hvor lang tid i forveien kan man starte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi endelig bestemt dato og 21.05.2011 skal vi gifte oss :)

Så nå klør det i fingrene for å begynne å ringe rundt. Finne lokale, holde av kirken, frisør osv

Men det virker jo litt VEL tidlig å starte nå.

Så.. hvor lenge må jeg holde meg i tøylene? :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:fnise:

Jeg skjønner hva du mener! Vi ble forlovet nyttårsaften som var og da var det 1 år og 8 mnd til det ble vår dag, men vi booket lokale og kirke en mnd etter. :sjenert:

Frisør etc er enda litt tidlig synes jeg!

MEN...Man anbefaler hvertfall å besøke den frisøren man skal bruke 8 mnd iforveien slik at de kan begynne å klippe til håret sånn at det passer til frisyren du har tenkt deg, samt justering av hårfarge.

Det anbefales at man booker lokale og kirke 1,5 år i forveien. jeg oppdaget jo at lokalet vi ville ha allerede var booket nesten alle helger i sommeren 2010, så jeg var faktisk litt sent ute der. Vi endte med å måtte flytte på vielsen fra 7. juli til 14.august fordi lokalet ikke var ledig før da.

Noen lokaler lar deg ikke booke før 1 år i forveien, noen 6 mnd. Du må nesten se hvor populært lokalet dere vil ha er og booke ettersom.

Selv om det kanksje er litt tilfig å booke mye allerede nå for et bryllup som er i 2011 så er det vel lov til å titte og drømme litt? Det hjelper litt med ivrige fingre som klør etter å starte noe! Kjøp noen magasiner og en haug med mini post-its og begynn å kose deg litt! Dagene går fortere enn du tror. Jo mer du har av ideer og tanker jo enklere tror jeg planleggingen går! jeg koser meg hvertfall MASSE!

Selv om noen ler når jeg skal pørve kjole og jeg sier dagen er 14.august 2010 så bryr jeg meg ikke! Jeg vil ikke ha stress rundt å finne min kjole, og derfor begynner jeg allerede nå! Også er det jo UTROLIG morsomt! :strix::strix::strix::strix::strix:

:danser:

Skrevet

Var det jeg var redd for. Iiiiik! Det er lenge :filer:

Skrevet

Gratulerer! Skjønner veldig godt at det klør i fingrene! Vi skal gifte oss i juni 2010, og vi har mye klargjort selv om det er lenge til. Det er jo så gøy!!

Jeg har ikke lang erfaring, men har skjønt at det virkelig lønner seg å booke lokale veldig tidlig. Vi begynte å ringe rundt for ca 1 mnd siden, og et par av stedene vi kunne tenke oss var allerede fullbooket i juni 2010....

Men vi har funnet et supert sted, som faktisk viser seg å passe oss bedre enn mange av de andre stedene som vi først var interressert i :biggrin:

Så mitt råd er å starte med lokale veldig tidlig.

Skrevet

Takk for svar, Cæmis:)

Ja, jeg tenker at vi kan jo sniktitte på lokaler også heller ringe og høre hvor lang tid i forveien vi bør booke. Bedre det enn å ikke få der man vil.

Og maimåned er jo en travel bryllupsmåned..

Takk for innspill, kom gjerne med fler!

Skrevet

En liten planlegger jeg fant på nettet for en stund siden da jeg surfet.

Jeg har jo gjort en del av det som er på første punkt her jeg da, men men... :ler:

6 to 12 Months Before the Wedding

Decide on the size and type of wedding and wedding reception you would like. Number in the wedding party. Number of guests at the wedding & wedding reception. Inside or outside ceremony. Hor d'oeuvres or sit down wedding reception.

Set a budget. Often the most difficult thing you will do.

If you decide to use a wedding coordinator and planner now is the time to hire her.

Decide the date, time and location for your wedding & reception and sign the contract(s) to lock in the wedding ceremony and wedding reception site.

Make arrangements for your wedding rehearsal dinner.

Choose your wedding officiant and attendants.

Shop for your engagement and wedding rings.

Select the bride's wedding gown and bride's maids dresses.

Choose and book the wedding photographer and wedding videographer.

Choose and book your florist, caterer, and musicians.

Assemble your invitation list for your wedding and wedding reception.

Mail “save the date” cards to out-of-town guests.

Reserve rooms for out-of-town guests.

4 to 6 Months Before the Wedding

Have an engagement photo taken of you and your fiancé and send with your wedding announcements to your local newspapers.

Mail invitations for your engagement party.

Order wedding announcements, wedding invitations, wedding programs, and wedding stationary.

Go over your final decisions with your wedding planner and caterer.

Rent and get measured for tuxedos for groom and groomsmen.

Have final fittings of brides maids gowns and shoes

Purchase unity candle, wedding favors, and any other special items for your wedding and wedding reception.

Sign up for the bridal wedding gift registry at your favorite stores.

Schedule limousine, horse and carriage, or other transportation.

Shop for furniture and appliances for your new home.

Make your honeymoon reservations.

3 to 5 Months Before the Wedding

Get birth certificates.

Obtain and fill out name change forms for your driver's license, social security, banks, and credit card companies.

Purchase your wedding rings and order engravings.

Order wedding bouquets and other floral decorations.

Order your wedding cake (if not taken care of by caterer.)

Select thank you gifts for your wedding party and ushers

Finalize your guest list.

Buy postage stamps for invitations (have an invitation weighed at the Post Office for proper postage).

Address and stamp wedding invitation envelopes and thank you envelopes.

Finalize your honeymoon plans.

Finalize wedding reception menu.

Make hair and makeup appointments for you and your bridal party.

Confirm musicians and discuss final music choices.

Decide on living arrangements after the wedding.

1 to 2 Months Before the Wedding

Get marriage license.

Mail wedding invitations.

Attend bridal showers.

Pick a “go to person” whom you trust to make decisions for you on your wedding day so you don't have to be bothered if anything comes (and it probably will).

Arrange for someone to check your home periodically while you're away on your honeymoon.

Have final fittings for wedding party.

Have final fitting for wedding gown.

Sit for wedding portrait.

Move belongings to your new home.

Give final count to caterer for wedding reception.

1 Week Before the Wedding

Pack for your honeymoon.

Make a final checklist of items you need for your wedding ceremony and wedding reception.

Make final confirmations are with florist, photographer, musicians.

1 Day Before the Wedding

Pack an emergency kit for your wedding day including, makeup, tissues, hairbrush, hairs pray, personal items, extra pantyhose, aspirin, safety pins, sewing kit and anything else you can think of that you hope you won't need.

Enjoy your wedding rehearsal and rehearsal dinner.

Try to relax. If possible, have a massage or spend some time at a day spa. You'll feel better.

Go to sleep early so you rise alert and refreshed for your wedding day.

Your Wedding Day

Even if you're nervous be sure to eat. You will need your strength.

Have your hair and make up done.

Give yourself plenty of time to dress.

You dreams have come true. Enjoy. This is your wedding day!

Skrevet

selv om jeg regner med at de fleste bor der de bor selv etter de er gift...

litt amerikansk inpirert! :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har vært forlovet en stund nå, og til sommeren skal vi fastsette dato og sted. 21.05.2011 er faktisk en av de få datoene vi står mellom =)

Jeg har jo sett litt på gjesteliste og lokaler på nett og sånt, men føler at det er litt tidlig for oss å bestemme oss for slike ting ennå. Så må vi velge forlovere...grøss...har så mange venner jeg setter pris på, men ingen som er klart bestevenn.. Redd for å skuffe folk, ja! Dessuten kan man forandre seg i løpet av disse årene...

Gjest Gjest
Skrevet

Det første stedet jeg ringte var vielsesstedet. Jeg hadde hørt at det var populært sted, og måtte dermed være tidlig ute. Jeg ringte 10 måneder før, og da de hørte hva jeg ringte for trodde de jeg spøkte. Men de noterte, og da jeg et par uker senere trengte å flytte datoen en uke frem, var det et problem for da hadde det skjedd noe som gjorde at de hadde hatt en storm av tilsvarende henvendelser. Så...

Da jeg 6 måneder før gjorde forsøk på å avtale med frisør, var dette aaaaltfor tidlig. Så nå, når det er 3 måneder igjen, har jeg enda ikke annet enn en muntlig avtale min mor har gjort om at det lar seg fikse. Men jeg kan vanskelig se for meg at jeg skal noe voldsomt til kunstverk og jeg satser på at jeg greier og finne ut på egen hånd om håret skal være stramt tilbake, midskill eller side. Helst så tror jeg at det blir nokså løst. Kanskje bare halveis oppsatt. Sminken tar jeg meg av selv, har litt erfaring med det.

Kjolen begynte jeg med ca. 9 mnd før. Tror ikke det er lurt og kjøpe kjole altfor tidlig. Selv hadde jeg funnet en som jeg fallt for, men så den bare på bilde. Prøvde en kjole med tilsvarende "støpning" og var nær på å bestille. Så begynte jeg og finne feil på den... og ble rett og slett litt lei den. Enden på kjolevisa var at jeg ved en tilfeldighet prøvde en kjole som var så langt unna det jeg hadde sett for meg som det er mulig. Og fikk en "wow-opplevelse". Den henger nå i skapet.

Blomstene fikk jeg beskjed om at vi skulle snakke om 1 uke i forveien. Den lokale butikken altså. Men der hvor dette skal skje har de tilgang til det meste, så jeg slapper foreløpig av.

Lokalet er faktisk ganske nylig ordnet, og jeg fikk førstevalget mitt. Men det kan ikke helt sammenlignes med forholdene her hjemme selv om også dette stedet er utrolig flott og mye brukt til festivitas. Musikken er foreløpig ikke bestemt...

Sendte ut "save the day" i januar, og skal levere inn invitasjon for trykking i morgen.

Ja, der er vi... :sukk:

Gjest Gjest
Skrevet
Det første stedet jeg ringte var vielsesstedet. Jeg hadde hørt at det var populært sted, og måtte dermed være tidlig ute. Jeg ringte 10 måneder før, og da de hørte hva jeg ringte for trodde de jeg spøkte. Men de noterte, og da jeg et par uker senere trengte å flytte datoen en uke frem, var det et problem for da hadde det skjedd noe som gjorde at de hadde hatt en storm av tilsvarende henvendelser. Så...

Da jeg 6 måneder før gjorde forsøk på å avtale med frisør, var dette aaaaltfor tidlig. Så nå, når det er 3 måneder igjen, har jeg enda ikke annet enn en muntlig avtale min mor har gjort om at det lar seg fikse. Men jeg kan vanskelig se for meg at jeg skal noe voldsomt til kunstverk og jeg satser på at jeg greier og finne ut på egen hånd om håret skal være stramt tilbake, midskill eller side. Helst så tror jeg at det blir nokså løst. Kanskje bare halveis oppsatt. Sminken tar jeg meg av selv, har litt erfaring med det.

Kjolen begynte jeg med ca. 9 mnd før. Tror ikke det er lurt og kjøpe kjole altfor tidlig. Selv hadde jeg funnet en som jeg fallt for, men så den bare på bilde. Prøvde en kjole med tilsvarende "støpning" og var nær på å bestille. Så begynte jeg og finne feil på den... og ble rett og slett litt lei den. Enden på kjolevisa var at jeg ved en tilfeldighet prøvde en kjole som var så langt unna det jeg hadde sett for meg som det er mulig. Og fikk en "wow-opplevelse". Den henger nå i skapet.

Blomstene fikk jeg beskjed om at vi skulle snakke om 1 uke i forveien. Den lokale butikken altså. Men der hvor dette skal skje har de tilgang til det meste, så jeg slapper foreløpig av.

Lokalet er faktisk ganske nylig ordnet, og jeg fikk førstevalget mitt. Men det kan ikke helt sammenlignes med forholdene her hjemme selv om også dette stedet er utrolig flott og mye brukt til festivitas. Musikken er foreløpig ikke bestemt...

Sendte ut "save the day" i januar, og skal levere inn invitasjon for trykking i morgen.

Ja, der er vi... :sukk:

Og selvfølgelig er maten og bryllupskake ordnet.

Det tar de seg av der hvor dette skal holdes, og det var faktisk litt morsomt at det ble satt som krav fra restauranten at man skulle smake på alle rettene. Det måtte 3 stykker til som i 3 timer måtte presse inn 12 retter før man kunne komme til saken.

Det endte med en 5-retters (sikker mye gåselever-fjas) og all maten som måtte testes var gratis!

Og gjestene betaler selvfølgelig ikke for verken mat eller drikke, bare så det er nevnt! :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...