AloeVera Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Har egentlig ikke noen grunn til å være bekymret, men likevel så går jeg og tenker mye på dette. Hva om jeg er steril, hva om jeg aldri skal få oppleve å gå gravid og alt det der? Er bare 20 år enda, og tenker ikke å få barn enda. Det jeg lurer på er; Kan jeg teste meg for dette, eller er det bare dumt? Hvordan foregår en sånn test? Vil liksom ikke gå rundt å bekymre meg, selv om det egentlig bare er helt teit.. Fler som har det slik?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Det er jo en helt menigsløs bekymring. Hvorfor plage deg med noe som du ikke vet ? De aller fleste har lite problemer med å bli gravide , hvorfor skulle du være blant mindretallet som er sterile ? Det er blitt sagt av noen at " Jeg er frisk inntil det motsatte er bevist". Si til tankene dine at du er fruktbar inntil du får bevis for noe annet. Det hjelper veldig lite å bekymre seg for noe som kanskje aldri blir et problem ! Og skulle det en gang i fremtiden vise seg at du har noen problemer så kan du ta stilling til alternativene når det blir aktuelt. Ikke bruk tid på å gruble på det foreløpig. Lykke til !
Gjest Bekjymret jente Skrevet 1. april 2009 #3 Skrevet 1. april 2009 Jeg er veldi redd får å være steril, har prøvd i 5 måner med kjæresten nå, men er enda ikke blitt gravid. Er det noen som vet hvor lang tid det gjennomsnittelig tar får å bli gravid? Hilsen Bekjymret jente
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #4 Skrevet 1. april 2009 Hei. Vet ikke hva gjennomsnittet er på å bli gravid, men tror det kan variere ganske mye. Enkelte blir gravid med første forsøk, mens andre kan gå i flere år. Vi har 2 gutter nå. Det tok litt over 9 mnd (med mye øh.. trening) før jeg ble på vei med første. Med nr to tok det 3 år og 1 mnd. Mellom de mistet jeg en etter 2 mnd svangerskap (ca etter 2 1\2 år) Prøvde de fleste stillinger, tider på døgnet og tider i mnd. men det tok nå tid alikevel. Mannen min er overbevist om at det skyldtes at han hadde en vane med å ha mobilen i lomma på bukse (nær pungen) med nr 2. For bare 1 mnd etter at han begynnte å ha den i skjortelummen ble jeg gravid. Mulig det kan ha en årsak. Er 10 år siden nå, så det kan tenkes det var mer stråling fra mobilene da en nå. Men det kan være en tanke... Brøv å slappe av og ikke ha så mye fokus på å "bli gravid" og stresse for mye med det. Vet det er UTROLIG vanskelig. Etter at jeg mistet en mellom de to vi har ga jeg opp litt og tenkte at "blir jeg gravid så blir jeg gravid,, blir jeg ikke så får det heller bli med det" Roet ned og var ikke så fokusert på å bli gravid lengre. Og ikke så skuffet vær gang mensn kom. Tror det hjalp mye. Det kan ta tid av og til. Har hørt om andre som har gått i 4-5 år før de ga opp,,, og da ble de gravide. Er vel noe at en har så fokus på at "nå.. denne mnd SKAL det gå" at en ikke klarer slappe av. Fokusen blir en annen. Akten blir mer for å "bli gravid" en at det er kosen og nærheten en har sammen som par. Tro meg,, det kan fort gå ut over forholdet om en blir altfor fokusert. Da har en en stygg tendens til å føle seg misslykket begge to. Er ikke alle som blir gravid med første forsøk. En kan ta tester for å undersøke om en er steril og. Er enklest for menn har jeg hørt. Og mer omfattende og langdrygt (ofte smertefult og) for damer. Har bare hørt det, men ingen erfaring selv. Fikk bare høre deler av undersøkelsene og det hørtes litt... mye ut for min del. Synes faktisk det var bedre å ikke hvite en å kanskje få "dommen" på en måte. 5 mnd synes jeg ikke er lenge,,, men så gikk det jo 9mnd med første og 3 år og 1 mnd med nr 2 for vår del..
liv Skrevet 1. april 2009 #5 Skrevet 1. april 2009 er det ikke noe sånt som at 80 % av alle som prøver blir gravide innen et år?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #6 Skrevet 1. april 2009 De aller,aller fleste blir gravide innen ett år. Husk at det bare er ca 25% sjanse for å bli gravid selv om man har sex når man har EL. Det er ikke noen test man kan ta for å vite om man er fruktbare eller ikke. Man må har prøvd i over ett år før man kan få utredning, og det er mange tester man må igjennom, ikke alle får svar etter de engang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå