Gjest Gjest_Isa_* Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Hei. Vi skal gi oss i kast med oppussing, som vi har drøm om lenge nå. På et soverom, som skal bli barnerom i frentiden har stygt og ødelagt belegg på gulvet. Belegget ligger rett ned på betongen. Det blir kaldt. Lyst til å isolere litt, så det ikke blir så kaldt også legge laminat. Men hvordan isolere, enkelt og rimelig? Er ikke kjeller, ikke engang krypkjeller så går ikke ann å isolere nedenfra. Men må legge noe ned på betongen, under laminaten.. Ellers så skal vi male både barnesoverommet, kontoret til mannen og barnesoverommet. Har dere forslag til farger? På kontoret er det panel, trefarget på vegg og tak! Og jeg liker ikke det! Hvor pes er det egentlig å male? Skjønt at man må først male kvistene med noe spesiellt, før man begynner å male resten. Også er det jo så mye riller! Urk. Billige og kjekke garderobeløsninger? Lyst på sånne skyvedører, fra vegg til vegg. Hvor er det rimeligst? Også har vi såne gamle panelovner rundt om i hele huset. Hørt at det er mye mer inne-miljøvennlig med oljeovner. Siden det er astma både i min og mannens familie og jeg er plaget med allergi tenkte i at vi skulle bytte ut. Vi har en stående oljeovn i stua, men finnes det oljeovner til å henge på veggen, som panelovner? Hvor kjøper man det? Takker for svar. Spør gjerne om ting selv så har vi en felles spørsmål og svar tråd.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Bare et tips; laminat er kjempekaldt (har det selv, fryser alltid på beina, samme gjaldt forrige sted jeg bodde, og da hadde jeg oppvarmet kjeller under), ville heller lagt et godt, tykt vinylbelegg (de som har en slagt matte under) på barnerommet, mye lunere. Dere kan jo bare feste det med dobbeltlsidig tape og legge laminat senere (eller helst parkett, ikke så kaldt, men blir self lettere riper). Har sett noen bruke MDF plater til å legge ned mot betongen før de legger på belegg, men da blir jo gulvet hevet (tenker i forhold til lister, dør etc). Uansett blir det kaldt med laminat oppå. Det er helt ny laminat der jeg har kjøpt nå, men jeg vurderer seriøst å legge et belegg oppå. Bortsett fra kvistlakken er det ikke så pes å male panel. Mal rillene med pensel og flatene med rull, går kjapt. Skyvedørsgarderober er ikke så dyrt på IKEA, ellers er det ofte kampanjer både hos Garderobe-Mannen og hos Langlo (selges gjennom Byggmakker).
imiris Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 (endret) Hei. Vi skal gi oss i kast med oppussing, som vi har drøm om lenge nå. På et soverom, som skal bli barnerom i frentiden har stygt og ødelagt belegg på gulvet. Belegget ligger rett ned på betongen. Det blir kaldt. Lyst til å isolere litt, så det ikke blir så kaldt også legge laminat. Men hvordan isolere, enkelt og rimelig? Er ikke kjeller, ikke engang krypkjeller så går ikke ann å isolere nedenfra. Men må legge noe ned på betongen, under laminaten.. Foam (fåom/skumplast) demper både trinnlyden og isolerer litt. Dette legges under laminaten. Jeg ville kanskje ha vurdert varme i/under gulvet. Det er veldig godt å gå på, gir veldig jevn varme i hele rommet (siden varm luft stiger oppover fra gulvet). Dessuten er inneklimaet merkbart bedre siden man ikke "brenner" støv. Men, det er dyrt, enten du har Alloc Heating (som du kan legge selv), "matter" eller vannbåren varme. Ellers så skal vi male både barnesoverommet, kontoret til mannen og barnesoverommet. Har dere forslag til farger? Da vi pusset opp lot vi budsjettet bestemme litt. På barnerommet har vi "skyblå" til 24 kroner literen (!) på Byggmax (ukjent fargekode) En veldig rolig, avslappende farge. Skapdørene dekorerte vi med himmelblå, og små fisker. Ellers så er det et "undervannstema" som går igjen i tekstiler og lamper. Et veldig koselig barnerom, om jeg får si det selv. På gulvet la vi Ask-parkett (også kjøpt på Byggmax.) til 179,- kvm. som faktisk er ordinær pris. Hardere enn eik, og mye penere enn laminat, om du spør meg. Laminat har ikke samme skimmer/glød som ekte tregulv. Hvite, blanke lister gjør at det hele ser ganske så rent ut. På kontoret er det panel, trefarget på vegg og tak! Og jeg liker ikke det! Hvor pes er det egentlig å male? Skjønt at man må først male kvistene med noe spesiellt, før man begynner å male resten. Også er det jo så mye riller! Urk. Kvistlakk gjør at du slipper buler og sprekker siden kvistene kan avgi sevje i åresvis. Paneler er lettest å male med en bred pensel. Billige og kjekke garderobeløsninger? Lyst på sånne skyvedører, fra vegg til vegg. Hvor er det rimeligst? Som nevnt tidligere i denne tråden får du vegg til vegg-løsninger fra Langlo (Byggmakker). Husk at du kan prute på noen byggmakker-butikker, og dette kan skaffe deg opptil 30% rabatt. Det kjekke med disse (i forhold til Ikea sine, er at de er skreddersydde, så de går fra vegg til vegg og fra gulv til tak. Du trenger bare å skru på takskinne, teipe (faktisk) gulvskinner, så har du en fin skyvedørsgarderobe. Innredningen kjøper du best og billigst på Ikea. Det billigste fra Langlo er Asur med speildører, men det er mange fine fronter du kan velge blant. Også har vi såne gamle panelovner rundt om i hele huset. Hørt at det er mye mer inne-miljøvennlig med oljeovner. Siden det er astma både i min og mannens familie og jeg er plaget med allergi tenkte i at vi skulle bytte ut. Vi har en stående oljeovn i stua, men finnes det oljeovner til å henge på veggen, som panelovner? Hvor kjøper man det? Takker for svar. Spør gjerne om ting selv så har vi en felles spørsmål og svar tråd. Oljefylte, veggmonterte ovner anbefalt av NAAF Synd at det er dyrt med gulvvarme, for det er jo egentlig perfekt. Hva med varmepumpe? De bråker visst ikke så mye nå som de gjorde før. Det er også anbefalt av NAAF Endret 19. mars 2009 av imiris
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Foam (fåom/skumplast) demper både trinnlyden og isolerer litt. Dette legges under laminaten. Jeg ville kanskje ha vurdert varme i/under gulvet. Det er veldig godt å gå på, gir veldig jevn varme i hele rommet (siden varm luft stiger oppover fra gulvet). Dessuten er inneklimaet merkbart bedre siden man ikke "brenner" støv. Men, det er dyrt, enten du har Alloc Heating (som du kan legge selv), "matter" eller vannbåren varme. Da vi pusset opp lot vi budsjettet bestemme litt. På barnerommet har vi "skyblå" til 24 kroner literen (!) på Byggmax (ukjent fargekode) En veldig rolig, avslappende farge. Skapdørene dekorerte vi med himmelblå, og små fisker. Ellers så er det et "undervannstema" som går igjen i tekstiler og lamper. Et veldig koselig barnerom, om jeg får si det selv. På gulvet la vi Ask-parkett (også kjøpt på Byggmax.) til 179,- kvm. som faktisk er ordinær pris. Hardere enn eik, og mye penere enn laminat, om du spør meg. Laminat har ikke samme skimmer/glød som ekte tregulv. Hvite, blanke lister gjør at det hele ser ganske så rent ut. Kvistlakk gjør at du slipper buler og sprekker siden kvistene kan avgi sevje i åresvis. Paneler er lettest å male med en bred pensel. Som nevnt tidligere i denne tråden får du vegg til vegg-løsninger fra Langlo (Byggmakker). Husk at du kan prute på noen byggmakker-butikker, og dette kan skaffe deg opptil 30% rabatt. Det kjekke med disse (i forhold til Ikea sine, er at de er skreddersydde, så de går fra vegg til vegg og fra gulv til tak. Du trenger bare å skru på takskinne, teipe (faktisk) gulvskinner, så har du en fin skyvedørsgarderobe. Innredningen kjøper du best og billigst på Ikea. Det billigste fra Langlo er Asur med speildører, men det er mange fine fronter du kan velge blant. Oljefylte, veggmonterte ovner anbefalt av NAAF Synd at det er dyrt med gulvvarme, for det er jo egentlig perfekt. Hva med varmepumpe? De bråker visst ikke så mye nå som de gjorde før. Det er også anbefalt av NAAF Hei! Jeg fant noe spennende på nettet, gå inn på www.thermored.dk, energibesparende varmepaneler, en super form for alternativ oppvarming
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå