Gå til innhold

Plante blomsterløker om igjen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I nov/des plantet jeg innendørs en type hyacinth blomsterløker. Rundt juletider var plantene en halv meter lange og med hvite blomster. Etter dette har de vokst seg enda lenger men blomstene er ikke spesielt fine lenger.

Jeg hadde egentlig tenkt til å kaste plantene nå, men så kom jeg til å tenke på om man kan bruke selve løken om igjen dersom man planter dem på nytt?

Er det noen vits å ta vare på løkene og plante de om igjen, eller er disse brukt opp nå? Noen som vet?

Takk for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ingen som vet?

Hei! Du kan fint plante løkene flere ganger, men de må først ha en hvile og kuldeperiode. La planten visne ned av seg selv, da går en del av næringen tilbake til løken. Etter at mesteparten er visnet ned, så klipper du av blader å slikt, og plasserer løken kaldt og mørkt. En del Hyasinter tåler frost å kan med fordel settes ut nå, kast gjerne litt snø over, det isolerer godt ( hvis du har tilgang på snø da!). Jeg får løkene best til hvis jeg oppbevarer dem i potten og ikke tar dem av potten. Du får prøve deg fram. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...