Gå til innhold

La oss sette oss litt inn i terroristenes sted....

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss forsøke et tankeeksperiment. Hva hvis vi hadde vært dem? Først må dere forestille dere en verden full av elendighet og forferdelighet. Hver fjerde barn dør før de fyller fem år.

På tv ser man såpeoperaer ala Daytona Beach og Dr. Phil ... ja de fattige ser også de rikes vellykenhet. At man forspiser seg slik at diabetes øker kraftig blant ungdom.... og rus-is (iskrem med alkohol opptil 4.7 %), - bør være i egne frysere.... Hvordan er det å se tv-reklamer for kontantkort i et land som ikke har gsm? Velvel... se for dere at huset er falleferdig..mangler vinduer og tak.... Veggene er mur og bakken er gulv...

Fra himmelen droppes det klasebomber, snacksmatpakke (kjeks, ost og vann) og bomber man kan lese om på internett... Svære digre bomber, monsterbomber, amerikanerne forsker visst på bomber opptil 950 kg sprengladning eller hva det betyr... Norge sendte visst fem ganger så mye i jagerfly enn sykehus og medisiner til barn....

Vel, jeg tror dere skjønner cluet.... i tillegg legger dere til at dere ikke har pass.... og ingen fra landet ditt kan reise ut, - for de folkene i vesten... de bak tv-reklamene, - de som sender bomber, - de som selger våpen, - de sier også, - STOPP!!! Ikke reis hit.

Waco

Rart det blir bråk sier jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns det er en ganske interessant ting å tenke på.

for noen dager siden snakka jeg og min sambo bort hele natten på slike tankeeksperimenter. liksom om vi kunne blitt terrorister dersom vi hadde havnet i en lignende situasjon som terrorister.

og om hva som gjør at de blir det og videre. det ble en lang natt.

Skrevet

Når barn vokser opp med hat, så vil de også selv hate som voksne.

Gjest Anonymous
Skrevet

OK, la oss virkelig sette oss inn i terroristenes sted.

La oss si at du bor i et strøk der alle bor i hus med jordgulv, har manuelt, tungt arbeid, lav inntekt, og liten skolegang. For gutter/menn, selvsagt; jenter går ikke på skole.

Du ser ikke amerikanske såpeoperaer på TV, for myndighetene tillater ikke vestlige TV-programmer. Parabolantenner er også forbudt, og uansett skrekkelig dyrt.

Egentlig vet du ikke en dritt om vesten, men du har lært på skolen (og kanskje i moskéen) at det er et dekadent og gudløst sted. Forsåvidt sant. Du har også lært at USA representerer Satan, mens du og dine er noen fromme og gudfryktige mennesker. Litt mer et tolkningsspørsmål, kanskje.

Men du vet at de lærde må snakke sant, for du har selv sett vestlige turister et par ganger, og kvinnene er virkelig kledd som horer! (Dvs. uten tildekket hår, og kanskje med bare armer og legger.) Det gjør at du retter ryggen, for riktignok er du fattig, men du er et BEDRE menneske, som har den gudgitte retten på din side.

Hvis du kommer fra en velstående familie, er alt egentlig det samme som for den fattige, minus jordgulvet og pluss TV'en. Du reiser kanskje til og med til vesten for å studere, men du er grundig forberedt, slik at du ikke skal bli forført av vestens dekadense og de vantros ugudelige tankesett.

Du vet at de i vesten er dine fiender, alle som én. De er verdiløse, skitne mennesker som fortjener å dø (og verst av alle er jødene, som står bak en verdensomspennende konspirasjon for å skaffe seg all makt og alle midler). Du er villig til å gi ditt liv i den hellige kampen mot disse vantro, for du vet at du vil bli belønnet ved å få komme inn i det himmelske paradiset.

Hvis du er mann, har du kanskje hørt at du i paradiset vil bli tildelt et større antall jomfruer ved ankomsten, som vil være dine til å gjøre med som du vil. (At den paradisiske tilværelsen skal innledes med at du blir en horebukk verre enn de vestlige personene du så ivrig fordømmer, sjenerer deg av en eller annen grunn overhodet ikke.)

Det var kanskje litt vanskeligere å sympatisere med dette enn med Wacos fremstilling?

Skrevet

Gjest la oss sette oss inn i terroristenes sted.... En fredfyll by, Kabul er hovedstaden, - med konge og vanningsanlegg. Et universitet og kvinner hadde stemmerett.

En natt i 79 lander en sovjetisk helikopter på flyplassen og landet var i krig.

Millioner av menn døde av en overlegen styrke som hadde ressurser lik 1 : 200.

Kampen mot sovjeterne ble støttet med våpen kjøpt og sponset fra Usa....

Usa trenet om ulike grupper som f eks Binladen og hans menn....

Plutselig kollapser Sovjet og krigen tar slutt.....

Amerikanerne har null nytte av fjelllandet afghanistan....

Ulike geriljagrupper benytter seg av lovløsheten og danner grupperinger....

Ingen bryr seg....

Taliban kommer til makten, dødsfall og elendighet, - religiøse regler og halshugginger....

Ingen bryr seg...

Hmm... det var noen helt sikkert ville bli kvitt Taliban...

Binladen var hans navn...

Resten tok Usa seg av....

Amerikanere har solgt våpen til faktisk alle land i verden.

Waco

Who is the big bad wolf...?

Gjest celine
Skrevet

Så enig, så enig, Waco...

Verden er visst ganske bisarr :-?

Gjest Tequila Sunrise
Skrevet

Waco; Jeg er enig med deg i at USA har gjort og gjør mye dumt og rart. At det gamle Sovjet innvaderte Afghanistan er dog ikke amerikanernes feil. Det må russerne ta fullt og helt på sin kappe. Men når det skjedde, så hjalp i det minste USA Afghanistan med både våpen og "know how". Om det var riktig eller galt får Afghanerne svare på selv, men jeg skulle tror at de (den gang ihvertfall) satte pris på hjelpen - som gjorde de bedre istand til å forsvare seg.

Det er også riktig som du sier at etter at russerne trakk seg ut, så ble det borgerkrigstillstander og kaos i Afghanistan - med taliban styret som det absolutte klimaks på en vei som kun førte ett sted; nedenom og hjem.

Men at det ble slike tillstander i Afghanistan etter at Sovjet trakk seg ut, er ikke USA sin feil eller skyld. (logisk nok, da amerikanerne jo hjalp afghanerne med å forsvare seg mot russerne). Det skyldes at fanatiske, religiøse grupper både innad i Afghanistan, men særdeles i nabolandet Pakistan så sitt snitt til å kuppe makten i landet - og således innføre et styre som de mente var rett. Hvordan det gikk vet vi jo alle....

På ditt innlegg synes det på meg som om du "forklarer" terrorisme med kun fattigdom og håpløshet - noe som etter min mening slår fullstendig feil - hvis du tar deg bryet med å se litt lenger bak både overskrifter i mediene og å sette deg litt inn i historien.

Terrorisme er kort fortalt en måte å oppnå det en ønsker ved hjelp av vold og propaganda (gradene varierer), istedenfor på mer sivilisert vis. Man kan alltids spørre seg om et menneske kan bli så desperat at det vil ty til vold for å bli hørt og får å få en endring, og i noen tilfeller vil det skje. Men den terror trusselene som verden som helhet står ovenfor i dag - springer ut av mye mer komplekse sammenhenger og til dels helt andre sammenhenger, enn de du forfekter i ditt innlegg. For å bli kvitt både terroren og dens årsaker, så er det nettopp de reelle årsakene til terroren man må gå til - for derigjennom å få løst problemene. Er du villig til å se mer på de bakenforliggende årsakene til terroren i dag?

Jeg spør kun fordi jeg selv er det, fordi jeg selvsagt ønsker at verden skal bli et bedre sted for alle (selv om det høres ut som en klisjè :) ) - og at alle skal kunne ha et håp om å få oppleve fred og fremgang.

Mvh

TiaMaria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...