Gjest trude.lutt Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Hei! Har fått med meg at inntervall trening er bra, men er helt grønn på hvordan trene intervall! Prøver nå å komme igang, trener styrke to ganger i uka. Fått som råd å trene 4*4 intervall to ganger i uka og lav-moderat to ganger i uka i tillegg til styrke. Har arvet et helt ok elipsemaskin som jeg tenker å bruke. Men hvordan!? Målet mitt er å gå ned i vekt, og bli i bedre form på "alle" plan!
Kitty_katt Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 HAr ikke så veldig mye peling på intervalltrening selv Men bruker selv å trene intervall på ellipse hvor jeg kjører 2 min på effort lvl 6, 4 minutter på lvl 12 osv så lenge at det tilsammen blir 4 økter på lvl 12:) Kan jo selvfølgelig bruke andre lvl'er:)
Gjest Skya Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Det som er anbefalt er at man trener 4x4 minutter, slik du har fått råd om. Det vil si at man fire ganger lar kroppen jobbe hardt i fire minutter. Og at man tar pauser innimellom hvor man lar kroppen hvile litt, 3 minutter. Men det vil ikke si at man stopper helt opp, men setter bare ned intensiteten litt. Et kjekt hjelpemiddel for å kjøre effektiv intervalltrening er pulsklokke. Da skal man prøve å ligge opp i mot 90% av makspuls når man kjører på høyintensitet og ned mot 70% i hvileperiodene. Men man kan godt trene intervaller uten pulsklokke og altså, men da må du prøve deg litt mer frem når det gjelder hvor hardt du skal jobbe. Du skal være anpusten, men ikke stiv og i hvileperiodene så skal det være slik at du kan prate. Jeg er en av de som sverger til intervalltrening, kjører det to ganger i uke selv. Og har veldig god erfaring med det, hatt en veldig stor fremgang de siste årene. Vil også anbefale deg og google intervalltrening, ligger mye bra stoff der ute. Her er en artikkel som er ganske informativ: http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå