Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Hører jo stadig at Norge er så flott og at det er verdens beste land å bo i Men er det sant? Eller det bare noe som er "typisk norsk" å gå rundt å tro? For i følge denne listen så er Norge på 13. plass. 1. Tyskland 2. Frankrike 3. Storbritannia 4. Canada 5. Japan 6. Italia 7. USA 8. Sveits 9. Australia 10. Sverige 11. Spania 12. Nederland 13. Norge http://vol.no/aktuelt/?F=A&N=12277 Og hva gjør de 12 andre landene bedre enn Norge?
Tabris Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Norge har f.eks et av verdens beste velferdssystemer. Nøyaktig hvor på listen vi kommer varierer jo etter hvilke kriterier man måler etter. Men temmelig høyt oppe er vi vel på de fleste listene.
Butterball Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Det du linker til der er jo en undersøkelse om hvilket rykte landet har, ikke hvordan det faktisk er å bo der. I følge FN er vi verdens nest beste land å bo i, kun slått av Island. Tidligere har vi vært verdens beste land å bo i 6 år på rad. Jeg må nok innrømme at jeg er av dem som tror at FN har et poeng. Nordmenn er evig flinke til å sutre over alt som er galt, men i det store og det hele er det få som har det bedre enn oss (i følge FN).
*melis* Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Norge og Island troner på toppen av FNs human development index, som vil si at vi er det landet (sammen med Island) som scorer høyest på kombinasjonen levealder, utdanningsnivå, lese-og skriveferdigheter og BNP. Så ettersom Island nå mest sannsynlig kan utelukkes fra teten, er Norge i følge FN faktisk offisielt verdens beste land å bo i.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 Ja, Norge er iflg FN verdens beste land å bo i, men hvorfor i all verden har vi verdens sureste befolkning? Eller ok, de er ganske sure i de gamle Øst-blokklandene også.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 Ja, Norge er iflg FN verdens beste land å bo i, men hvorfor i all verden har vi verdens sureste befolkning? Eller ok, de er ganske sure i de gamle Øst-blokklandene også. Jeg tror nok det er du som har dårlige venner.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Jeg tror nok det er du som har dårlige venner. Leste du hva jeg skrev? Jeg har da ikke skrevet noe som helst om mine venner. Neste gang du er på butikken - se rundt deg. Neste gang du tar toget - se rundt deg. Neste gang du er i banken - se rundt deg. osv.
Leo Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Island har vel kanskje dalt litt på listene i det siste... Ut over det så tror jeg helt oppriktig at Norge må være verdens beste land å bo i øyeblikket. Arbeidsledigheten stiger riktignok, men selv om man er arbeidsledig i Norge så slipper man å spise fiskeslo og å fryse i hjel. Varme klær, mat i magen, vaskemaskin og t.o.m. TV og internett er jo regnet som et menneskerett her. NAV har på ingen måte noe himmelrike å tilby, men det er uendelig mye bedre enn å bli kastet på gaten! Jeg har bl.a. nettopp besøkt et EU-land hvor de som er arbeidlsedige for det første er langt fler enn i Norge og for det andre ser nærmest himmelfalne ut når jeg kan fortelle hvilke rettigheter man har her! Å flytte inn med svigermor i en toroms er f.eks. ikke ansett som noe problem i det hele tatt... Jeg er forresten ikke sur i det hele tatt! Viser stolt frem mitt norske pass og er sjeleglad for å få lov til å være permanent bosatt her!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 Jeg er forresten ikke sur i det hele tatt! Viser stolt frem mitt norske pass og er sjeleglad for å få lov til å være permanent bosatt her! Nei, men så eier du ikke drikkeskikk heller da.
Leo Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Nei, men så eier du ikke drikkeskikk heller da. Nei, men det var sannsynligvis derfor jeg både kunne spørre, og huske svarene, i nevnte EU-land
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 NAV har på ingen måte noe himmelrike å tilby, men det er uendelig mye bedre enn å bli kastet på gaten! Jeg har bl.a. nettopp besøkt et EU-land hvor de som er arbeidlsedige for det første er langt fler enn i Norge og for det andre ser nærmest himmelfalne ut når jeg kan fortelle hvilke rettigheter man har her! Å flytte inn med svigermor i en toroms er f.eks. ikke ansett som noe problem i det hele tatt... Håper det ikke er de arbeidsledige du sier dette til. Bare for å få dem til å føle seg enda verre.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #12 Skrevet 15. mars 2009 Leste du hva jeg skrev? Jeg har da ikke skrevet noe som helst om mine venner. Neste gang du er på butikken - se rundt deg. Neste gang du tar toget - se rundt deg. Neste gang du er i banken - se rundt deg. osv. I alle andre land synger og danser de i butikken, på toget og i banken.
Gjest Gjest_hmmm_* Skrevet 15. mars 2009 #13 Skrevet 15. mars 2009 Er en lang tråd om det inne på kropp og helse Hm.. Jeg vet det er noe galt med den lista når USA havner på 7. plass
talin Skrevet 15. mars 2009 #14 Skrevet 15. mars 2009 Hm.. Jeg vet det er noe galt med den lista når USA havner på 7. plass Du bør kansje lære deg hva som blir målt. Eller er det for vanskelig?
talin Skrevet 15. mars 2009 #15 Skrevet 15. mars 2009 Norge og Island troner på toppen av FNs human development index, som vil si at vi er det landet (sammen med Island) som scorer høyest på kombinasjonen levealder, utdanningsnivå, lese-og skriveferdigheter og BNP. Så ettersom Island nå mest sannsynlig kan utelukkes fra teten, er Norge i følge FN faktisk offisielt verdens beste land å bo i. At Norge er det beste landet i verden skyldes utelukkende oljen våres. Det er den som trekke Norge så langt opp på indeksen.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #16 Skrevet 15. mars 2009 Nordmenn er skikkelig anti-USA...nordmenn tror liksom alt er så forferdelig i USA, at det ikke finnes hjelpeordninger for svake osv. Men det finnes faktisk, og USA er ikke supermakt uten grunn. Norge er et lite støvkorn, en liten knott. Men klart at alle i dette landet elsker forsidene på VG der det står om at Bjørn fra Snåsa traff Snåsa-mannen på butikken og slo av en prat. Her bryr folk seg veldig om hva andre syns om dem, vi er jo så små... Norge burde flytte folkene sine over til USA for å lære litt om verden.
golda Skrevet 15. mars 2009 #17 Skrevet 15. mars 2009 Norge er veldig, veldig godt å leve i. Norge er bedre å leve i enn Sverige! Denne listen forstår jeg ingenting av. USA er ikke lett å leve i! USA er definitivt IKKE lett å leve i!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #18 Skrevet 15. mars 2009 Norge er veldig, veldig godt å leve i. Norge er bedre å leve i enn Sverige! Denne listen forstår jeg ingenting av. USA er ikke lett å leve i! USA er definitivt IKKE lett å leve i! Eh, deg om det. Blir jo for subjektivt dette. Norge er et vanskelig land å leve i, veldig tungrådd. og minner veldig om øst-Europa. Se på Oslo: en grå masse av kommunistbygninger og et klossete murrådhus...det eneste å være stolt av i hovedstaden av bygninger er operahuset, det er i verdensklasse. Alt annet der er stygt. Forstår godt at turister synes det er underutviklet og fattigslig i Norge.
talin Skrevet 15. mars 2009 #19 Skrevet 15. mars 2009 Norge er veldig, veldig godt å leve i. Norge er bedre å leve i enn Sverige! Denne listen forstår jeg ingenting av. USA er ikke lett å leve i! USA er definitivt IKKE lett å leve i! Kansje du bør undersøk hva listen viser? Siden det ikke er snakk om å leve i landene.
golda Skrevet 15. mars 2009 #20 Skrevet 15. mars 2009 Herregud, jeg er jo kriminell. Tenk at jeg uttalte meg om det å leve i noen land i denne tråden. Fy, altså. :-) :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå