Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Vet ikke om jeg postet dette på rett sted, men... For rundt 3 år siden var jeg ute i oslo med noen venner da en mann kom bort til oss mens vi sto utenfor utestedet. Han begynte å prate og ville "se" oss, han mente han var synsk. Han ville først "se" hun ene, hun trodde ikke noe på det men han hadde helt rett når han skulle se fortiden hennes. Han hadde rett med alle de han "så" før meg, til meg sa han bare "huff, dette får du finne ut av selv" og så nektet han å si mer... Dette plager meg veldig... Jeg blir paranoid og redd, hva om han så jeg ble brutalt myrdet eller noe slikt ? =/ Synes dere det kanskje er en god ide å finne en synsk person som vil fortelle meg om det er noe spesiellt ?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Og, hvis noen har noen anbefalinger blant synske blir jeg glad, er sikkert drøssevis med svindlere der ute.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Vet ikke om jeg postet dette på rett sted, men... For rundt 3 år siden var jeg ute i oslo med noen venner da en mann kom bort til oss mens vi sto utenfor utestedet. Han begynte å prate og ville "se" oss, han mente han var synsk. Han ville først "se" hun ene, hun trodde ikke noe på det men han hadde helt rett når han skulle se fortiden hennes. Han hadde rett med alle de han "så" før meg, til meg sa han bare "huff, dette får du finne ut av selv" og så nektet han å si mer... Dette plager meg veldig... Jeg blir paranoid og redd, hva om han så jeg ble brutalt myrdet eller noe slikt ? =/ Synes dere det kanskje er en god ide å finne en synsk person som vil fortelle meg om det er noe spesiellt ? Glem det. En fremmed mann kommer bort og påstår at han er synsk... Vel, jeg tror ikke på sånt, og jeg tror i alle fall ikke på sånt når fremmede selv tar initiativ til å starte en slik samtale. Han var sikkert ute etter noe helt annet. Som regel kan de fleste av oss si noe om en annen person som stemmer, trenger ikke være synsk for det om. Dersom dette er noe som enda plager deg, så har det blitt en tvangstanke. Oppsøk noen som du snakke med dette om, men ikke en som er "synsk". Snakk heller med en privatpraktiserende psykolog eller legen din.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Glem det en som virkelig er synsk og har respekt for evnene sine ville aldri gjort slik. Man går ikke og scanner folk på gaten og skremmer de uten å ville si noe. Hadde fyren vært seriøs hadde han holdt det for seg selv hvis han så noe ille. Ingen seriøse spår død eller sykdommer og veldig mange har beskyttet seg slik at de ikke får inn slik informasjon heller. Det finnes drøssevis av seriøse av spåere ute på nettet og alle nok ikke like seriøse, å annbefale noe er vanskelig da det kommer litt ann på kjemi om man liker eller ikke liker spåeren. Jeg mener man må ha kjemi med den som spår en slik at man kan åpne seg og spåeren får den informasjonen og kjenner energiene slik at spådommen kan bli best mulig. Jeg synes ikke du skal oppsøke noen pga dette, legg det bak deg og tenke ikke mer på det. Det er garantert ikke hold i det og nå er det nå slik at vi får vite det vi skal mens vi går veien, uansett om du ringer en synsk eller ei får du ikke vite mer enn du skal vite. En spådom kan gi en pekepinn hvor veien går og en kan bruke det som en veiledning, men unsett har vi en fri vilje. Sjebnebestemete ting skjer uansett hvilke omveier vi tar i livet så det kan vi heller ikke unngå. Så alt i alt er det vel ok å ikke vte for mye heller
Gjest Gjest_ung mor_* Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 kanskje han synes du hadde en for normal bakgrunn - og derfor var *gjesp* Fryktelig kjedelig? Ellers vil jeg påpeke at seriøse synske nok aldri ville ha gått og oppført seg som noen tullinger på byen. Etter min kjenneskap med folk med slike evner er at de også er veldig følsomme og ikke ville gjort noen noe galt. så Slapp av
Skvaldersjura Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Vet ikke om jeg postet dette på rett sted, men... For rundt 3 år siden var jeg ute i oslo med noen venner da en mann kom bort til oss mens vi sto utenfor utestedet. Han begynte å prate og ville "se" oss, han mente han var synsk. Han ville først "se" hun ene, hun trodde ikke noe på det men han hadde helt rett når han skulle se fortiden hennes. Han hadde rett med alle de han "så" før meg, til meg sa han bare "huff, dette får du finne ut av selv" og så nektet han å si mer... Dette plager meg veldig... Jeg blir paranoid og redd, hva om han så jeg ble brutalt myrdet eller noe slikt ? =/ Synes dere det kanskje er en god ide å finne en synsk person som vil fortelle meg om det er noe spesiellt ? Hva er det første du kunne tenkt deg, som du skulle finne ut av selv da?
Pjukset Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Glem det en som virkelig er synsk og har respekt for evnene sine ville aldri gjort slik. Man går ikke og scanner folk på gaten og skremmer de uten å ville si noe. Hadde fyren vært seriøs hadde han holdt det for seg selv hvis han så noe ille. Ingen seriøse spår død eller sykdommer og veldig mange har beskyttet seg slik at de ikke får inn slik informasjon heller. Enig. Dessuten, man møter veldig mange tullinger når man er ute på "rangel", jeg ville ikke kastet bort noe energi på å tenkt mer på dette.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Vet ikke om jeg postet dette på rett sted, men... For rundt 3 år siden var jeg ute i oslo med noen venner da en mann kom bort til oss mens vi sto utenfor utestedet. Han begynte å prate og ville "se" oss, han mente han var synsk. Han ville først "se" hun ene, hun trodde ikke noe på det men han hadde helt rett når han skulle se fortiden hennes. Han hadde rett med alle de han "så" før meg, til meg sa han bare "huff, dette får du finne ut av selv" og så nektet han å si mer... Dette plager meg veldig... Jeg blir paranoid og redd, hva om han så jeg ble brutalt myrdet eller noe slikt ? =/ Synes dere det kanskje er en god ide å finne en synsk person som vil fortelle meg om det er noe spesiellt ? Derren Brown, en kjent tryllekunstner og "trylleavslører", gjør noe lignende. Ved å benytte cold reading metoder kan han gå rett opp til totalt fremmede på gata og "spå" de: http://www.youtube.com/watch?v=btP_vy5cQq4
LilleCanCan Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Eh... Hadde ikke trodd han hvis jeg var deg. en synsk hadde ikke sagt "huff" hvis han så noe vondt i vente. Han hadde latt det passere og aldri tatt det opp. Det er uhøfflig å gå til hvem som helst på gata og begynne å spå de!
mysan Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Antakelig er vi alle ganske like på en del punkter, vi vil alle så gjerne være litt annerledes enn andre, og da er det neppe noen big deal å lage en slik reading som stemmer på veldig mange. Jeg er mer imponert over de som kan fortelle deg detaljer om nære venner eller slektningers bortgang, hva de het, hva slags personlighet de hadde, hvilke spesielle fakter de hadde osv... Jeg tror det skal litt mer til for å få til det. Å fortelle en voksen mann at han var tynnere da han var yngre, se for seg gress, en lekeplass og konflikter er ikke noe hokus pokus, det har alle barn vært igjennom.
Zzyzx Skrevet 7. april 2009 #12 Skrevet 7. april 2009 (endret) Derren Brown, en kjent tryllekunstner og "trylleavslører", gjør noe lignende. Ved å benytte cold reading metoder kan han gå rett opp til totalt fremmede på gata og "spå" de: http://www.youtube.com/watch?v=btP_vy5cQq4 Sikkert en fan som synes det er moro å prøve selv. Derren har forresten en greie der han gir en gruppe på seks personer beskjed om å skrive ned fødselsdatoen sin på et ark, samt tegne et omriss av hånda si på et annet ark, hvorpå det hele deretter legges i en konvolutt. Han tar med seg disse inn på et rom, kommer tilbake en time senere og gir dem hver sin konvolutt igjen. De leser så sitt "horoskop" som Derren har laget for dem, og alle mener at dette her stemmer på en prikk. Noen er til og med aldeles sjokkert over detaljnivået i dette her og føler seg litt beklemt fordi noen andre kan vite så mye detaljer om dem kun basert på fødselsdato og omriss av hånd. Videre, han ber dem om å mikse de seks horoskopene seg imellom, slik at de får en annen sitt horoskop. De ser noget forvirret ut når det er gjort, og Derren gir beskjed om at de bare kan mikse dem opp igjen hvis de skulle slumpe til å få sitt eget. Hva skjer? De får sitt eget igjen andre gang også, selvsagt. Fordi alle er like. Dette gjøres forresten med flere grupper folk, med god spredning på både nasjonalitet og annet. Alle gruppene får samme "horoskop" Så enkelt kan det faktisk være å treffe mange mennesker med generelle betraktninger. Endret 7. april 2009 av Zzyzx
mysan Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Selvfølgelig er det lett å treffe folk hjemme med generelle beskrivelser som det Derren leverer i disse tilfellene. Det er mer interessant når noen kan fortelle deg at moren din døde for kort tid siden av brystkreft, eller at søsteren din som er sporløst forsvunnet faktisk kjørte av veien der og der, og når du drar dit og leter så finner du bilen hennes i vannet nedenfor - den er litt mindre generell og er litt verre å forklare rasjonelt.
mysan Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...EBATT/995492277 Her fant jeg en artikkel av Cato Schiøtz, angående Gjerstads klarsynte evner. Han skriver om boka til Kolloen, som jeg ikke har lest, men som han tydeligvis har lest, og om utsagn av tre skeptikere som han benevner som *BBG*... forbokstavene til de tre. Schiøtz har også personlig erfaring med Gjerstads healingevner, og ingen kan vel heller påstå at han er arbeidsledig, sosialklient, kvinne og TVNorge-seer som en eller annen herlig gjest her inne brukte som betegnelse på oss som er åpne for ting vi ikke skjønner.
Zzyzx Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Selvfølgelig er det lett å treffe folk hjemme med generelle beskrivelser som det Derren leverer i disse tilfellene. Det er mer interessant når noen kan fortelle deg at moren din døde for kort tid siden av brystkreft (...) Han gjør det også. Jeg aner ikke hvordan han gjør det, men han gjør det likevel. Forskjellen er at han ikke er verken klarsynt eller noe som helst i den retningen.
mysan Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 Kanskje han er det men nekter å godta det selv fordi det strider i mot hans sunne fornuft
Zzyzx Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 Du er ikke den første som har sagt det. Men siden han villig vekk deler med oss andre hvilke prinsipper, egenskaper og metoder som ligger bak det han gjør, så tviler jeg sterkt.
mysan Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Jeg vil gjerne også lese mer om hans metoder, når det kommer til å kunne fortelle folk om nær families dødsfall og slike ting, hvis det er folk han faktisk snakker til på gata og som han aldri har møtt før. Om han får informasjon på forhånd fordi det er planlagt hvem han skal snakke med o.l er det ikke imponerende. Han skriver neppe lange avhandlinger om så personlige og lite generelle ting til en bunke mennesker hvor alle får det samme dokumentet utlevert, eller hva?
Zzyzx Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 (endret) Han unngår selvsagt de verste klisjeene slik som dødsfall og denslags, siden det nesten er å regne som slag under beltestedet. Det er noe med hvilken situasjon folk er i, og akkurat det med tap av nære og kjære er for enkelt å utnytte fordi mange som oppsøker slike "tjenester" så gjerne vil at det skal være sant. Nei, han påstår at han ikke bruker skuespillere i showene sine. noe som i utgangspunktet fint kan være løgn, men nå har han drevet på i noen år sånn at hvis han hadde jukset ved å bruke skuespillere så ville vi hørt om det innen nå. Garantert. Men han har klart å gjette alt fra hvor mange penger en tilfeldig person har på seg (både i lommer og lommebok) med en margin på femti øre eller deromkring til hvilken gateadresse du har og at hunden din er en labrador. Nå vet jeg ikke så veldig mye om treffprosenten på dette her, men det er interessant nok i en slik sammenheng likevel. Hvis du ikke liker klovner skal du ikke se denne. Men det er fascinerende. Første del er sannsynligvis basert på kvalifisert gjetning, selv om det høres veldig spesifikt ut. Andre del er ren cold reading, verken mer eller mindre. Her er forresten det jeg snakket om i første innlegget mitt her. Første del er en repetisjon av klovnen, men umiddelbart etter starter horoskopsesjonen. http://www.youtube.com/watch?v=btP_vy5cQq4...feature=related Mye mer i sidebaren på youtube. Han har også en bok ute, Tricks of the mind. Hvis du virkelig er interessert, så anefales den. Endret 13. april 2009 av Zzyzx
mysan Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg tenker at om en rar klovn som gikk og dro på en sort ballong hadde begynt å fortelle meg hva jeg har i vinduet mitt, og hva slags sengeteppe jeg hadde osv så ville jeg jattet med ham til han gikk videre. Han virker jo gal. Den med astrologien er litt morsommere, men å fortelle folk generelle ting som at du føler deg litt annerledes enn andre, du har ikke fått utfylt ditt fulle potensiale osv er ikke så veldig imponerende. Det kunne vært morsomt å se hele dokumentet han presenterte for dem. I fjor sommer snakket jeg med en mann som påstod først at han var gud, og litt senere i samtalen sa han at han var en guddom på jord, eller noe i den dur. Han hadde visst hvem han var helt siden han var liten gutt og resultatet var at de hadde kjørt ham full av medisiner... Jeg jattet med ham også Han var sikkert overbevist om at han snakket sant og at Liten og jeg også skjønte at han var den han var... Endret 14. april 2009 av mysan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå