Gå til innhold

"må" en gi bryllupsgave til søskenbarn ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Søskenbarnet mitt skal gifte seg nå snart, og mamma driver og styrer på om jeg ikke skal kjøpe gave.. Mamma og pappa er bedt i bryllupet (altså tante og onkel til bruden), og kjøper gave.

Jeg er litt usikker på om jeg "må" kjøpe gave, altså at det ikke passer seg om jeg ikke kjøper gave siden jeg er søskenbarnet. Men fakta er at jeg har jo ikke hatt kontakt med søskenbarnet mitt på mange år (vi er absolutt ikke uvenner eller noe, har bare ikke kontakt), og han ho skal gifte seg med har jeg faktisk aldri hilst på en gang...

Hva synes dere, skal jeg kjøpe gave fordi "det passer seg" i forhold til familiehensyn etc, eller bare la det være?Vil jo heller ikke skjemme ut familien på noe vis.. Verken jeg eller broren min er gift ennå, så er ikke sånn at vi skylder noen gave heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes ikke du trenger det.

du kan jo sende de noen blomster og gratulere de med den store dagen? det koster kanskje 300 kr.

:)

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg ville nok kjøpt noe. Jeg har også søskenbarn som jeg har lite kontakt med, selvom vi ikke er uvenner eller noe. De har heldigvis ikke giftet seg ennå, så jeg har ikke vært i samme situasjon som deg.

Hvis jeg var deg ville jeg sjekket muligheten for en spleisegave, f.eks med broren din + evt andre søskenbarn som heller ikke skal i bryllup. Da kan det bli en ok gave uten at prisen trenger å bli så høy for hver enkelt. Kjøp gjerne noe fra brudeparets ønskeliste, hvis de har det. (Med flere til å spleise kan det jo bli noen deler til f.eks et servise.)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt gave så lenge jeg ikke hadde blitt invitert.

Gjest Gjest
Skrevet

Si til mor di at du kan være med på gava deres. Spytt inn noen hundrelapper så kan de kjøpe noe litt mer enn opprinnelig planlagt. På den måten gir du noe, men uten at det er et stort prosjekt. Det er det jeg har gjort når mine søskenbarn har giftet seg de gangene jeg ikke har vært invitert.

Gjest Gjest
Skrevet
Søskenbarnet mitt skal gifte seg nå snart, og mamma driver og styrer på om jeg ikke skal kjøpe gave.. Mamma og pappa er bedt i bryllupet (altså tante og onkel til bruden), og kjøper gave.

Jeg er litt usikker på om jeg "må" kjøpe gave, altså at det ikke passer seg om jeg ikke kjøper gave siden jeg er søskenbarnet. Men fakta er at jeg har jo ikke hatt kontakt med søskenbarnet mitt på mange år (vi er absolutt ikke uvenner eller noe, har bare ikke kontakt), og han ho skal gifte seg med har jeg faktisk aldri hilst på en gang...

Hva synes dere, skal jeg kjøpe gave fordi "det passer seg" i forhold til familiehensyn etc, eller bare la det være?Vil jo heller ikke skjemme ut familien på noe vis.. Verken jeg eller broren min er gift ennå, så er ikke sånn at vi skylder noen gave heller..

Du må jo ikke,men det er jo en fin gest fra deg da...en mulighet til å ta opp kontakten....tror nok jeg ville sendt en oppmerksomhet siden foreldrene mine skulle der

Skrevet

Du må ikke nei, men det er en fin gest, og jeg hadde nok gjort det. trenger jo ikke være en veldig dyr gave.

Gjest Gjest_Hm_*
Skrevet

Nei, mitt søskenbarn har både fått barn og giftet seg. Var ikke invitert og gir ikke gave i noen av delene. Jeg vet hun ikke kommer til å gi meg noe heller, ei heller til jul og slik. Har lite kontakt så da er det vel ikke så rart.

Gjest Nefertit
Skrevet

I bryllupet vårt inviterte vi de søskenbarna vi omgås jevnlig.

Fra de som var i bryllupet fikk vi gaver til ca 500-1000 kroner.

Fra de som ikke var invitert fikk vi tilsendt blomster, de var med på foreldrenes gave eller de ga oss en gave fra ønskelista. Jeg trur vi fikk en oppmerksomhet fra samtlige.

Til våre søskenbarn gir vi stor gave, ca 1000 kroner, uansett om vi er invitert eller ikke. Men nå er vi et voksent par med god inntekt. Så lenge jeg var singel og student sørget mamma for at jeg alltid var med på fellesgaven fra familien.

Skrevet

hei,

jeg har i likhet med søskenbarnet ditt kun invitert tanter og onkler i bryllupet mitt, og jeg håper virkelig ikke at mine søskenbarn føler seg forpliktet til å kjøpe gave til meg!

Jeg forventer absolutt ingen gaver fra noen av de (har ikke daglig kontakt- treffes bare til jul og andre høytider) så jeg vil si at du ikke trenger kjøpe noe som helst.

Dersom du blir invitert i bryllupet er det noe helt annet.

Skrevet
hei,

jeg har i likhet med søskenbarnet ditt kun invitert tanter og onkler i bryllupet mitt, og jeg håper virkelig ikke at mine søskenbarn føler seg forpliktet til å kjøpe gave til meg!

Jeg forventer absolutt ingen gaver fra noen av de (har ikke daglig kontakt- treffes bare til jul og andre høytider) så jeg vil si at du ikke trenger kjøpe noe som helst.

Dersom du blir invitert i bryllupet er det noe helt annet.

Hadde vi treftes ved jul og høytider, hadde jeg sett det som en selvfølge at jeg hadde gitt gave. Men poenget er at vi ikke har den kontakten en gang, sist gang det var noen "familiebegivenhet" hvor vi treftes var en begravelse for 5år siden..

Mine foreldre har heller ingen særlig kontakt med hennes foreldre, så hvorfor de er bedt er jo også nesten en gåte.. men hun ville vel invitere alle onkler og tanter.. Jeg kan jo selvfølgelig kjøpe en gave for oppmerksomhetens skyld, har ikke noe imot det, men ville ha synspunkter på hva dere ville ha gjort i en slik situasjon

Gjest Gjest
Skrevet

Spør foreldrene dine om du/dere kan få skrive under på kortet til gaven som de kjøper.

Da vi giftet oss fikk vi i allefall flere store gaver fra hele familier (både de som var der og de som ikke var der)

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noen gave. Mine søskenbarn er stort sett alle sammen mye eldre enn meg og jeg har ingenting med dem å gjøre. Mulig at jeg hadde spurt om å få være med på gaven til mine foreldre, men jeg hadde ikke kjøpt en egen gave.

Skrevet

Jeg tror jeg ville gitt.. Men min tilkomne mann har drøssevis med søskenbarn han ikke har sett på minst 15 år. Vi hadde nok ikke gitt noe til dem, fordi det blir nesten litt fremmed. Men nå skal det sies at de er MYE eldre enn han. Og nå når vi gifter oss snart så må jeg si jeg lurer på om vi kommer til å få noe av de. Ikke missforstå meg, men dersom vi får synes jeg det blir nesten litt rart det også..

Skrevet

Jeg syns det kommer litt ann på hvor nært forhold en har til sine søskenbarn. Jeg hadde gitt til alle mine, men hadde jeg ikke så nært forhold til dem hadde jeg bedt om å bli med på mamma og pappa sin gave, på den måten så viser jeg at jeg tenker på de, selv om vi ikke har kontakt.

Jeg syns det hadde vært koselig med en slik oppmerksomhet fra mine søskenbarn dersom vi ikke hadde hatt kontakt.

Skrevet

Jeg forventer ikke noen gaver fra mine søskenbarn. Jeg har invitert kun onkler og tanter og har liten/ingen kontakt med de fleste søskenbarn. Jeg hadde syntes det hadde blitt litt rart dersom jeg hadde fått noe av dem, spesielt dersom det hadde vært en egen gave. Det blir liksom så veldig opplagt at det kun er fordi dere er i familie at du kjøper gave.

Dersom du absolutt har lyst til å gi dem en oppmerksomhet kan du jo bare skrive navnet ditt på gaven fra foreldrene dine. Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...