Gå til innhold

~ Nei til tyrefekting ~

Hva mener du om tyrefekting?  

1. 1. Hva mener du om tyrefekting?

• Forkastelig, og burde forbys!
      53
    • En sport på lik linje med andre
      1
    • Har ingen mening om dette...
      0
    • Tyrefekting er morsomt!
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet

enig, verden er blitt kaldere enn noengang. blir så trist.....

Iset 23+1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på tyrefekting første gang som 6-åring. Inspirert av barnehagens "Den som er med på leken får tåle steken" uttalte jeg at "Oksen er jo med på det!" :oops:

Ettersom jeg har blitt litt eldre og klokere mener jeg nå at det er forkastelig dyreplageri :evil:

Gjest gjest1
Skrevet

Det er bare grusomt. Jeg synes forøvrig at revejakten i UK ikke er det spor bedre.

Det bedrives forøvrig revejakt her i landet også, visste dere det? Det er folk med hunder som reiser på jakttrening hver sommer med bikkjene sine, og driver revejakt..... jeg holdt på å spy da jeg snakket med ei dame som driver med det, men jeg kunne jo ikke si noe, jeg var jo gjest hos henne..... Det er grusomt! Og hvordan trenes bikkjene? Det vet jeg ikke, for jeg spurte ikke, men bikkja til denne damen kan ikke gå løs, for da dreper han alle katter han møter.... Og det sier sikkert noe om hvordan jakten foregår.

Skrevet

Jeg har alltid synes det er så logisk av amerikanerne (og andre) å hisse seg opp for hvalfangsten (jakt!) vår, når tyrefekting fremdeles pågår...

Driver de med tyrefekting i USA? Du mener vel at det er ulogisk at spanjolene hisser seg opp over hvalfangsten vår først og fremst, i denne tråden? Og sekundært, så kan engelskmenn holde smella med revejakten sin..

Og slakteriene i Norge: har dere sett hva de gjør? heiser dem opp etter bakbeina, og tar livet av dem, ikke alle dør med engang der heller.

?? De skyter dem med sånn spesialpistol (sterkt strømstøt i nakken tror jeg) før de henger dem opp. Hvor har du vært? Det er dyrleger på slakteri, de ville nok bremset en slik praksis. Altså, dyrene går inn, blir veid, blir skutt, henges opp for samlebånds-slakting. Jeg skal jammen spørre for mer utførlig forklaring.

Skrevet

Helt enig. All form for dyremishandling er grusomt. De skulle selv vært torturert de som drev med det.

Synes det er hårreisende at noen her svarte at det var morsomt på testen.

Skrevet

Forkastelig, som alle andre former for dyreplageri!

Skrevet

Men du veslebråka. Grisene har oxo et liv før de blir slaktet. Men hva slags liv!! Der de står dag ut og dag inn som sild i tønne. Der fikk du sikkert noe å tenke på. Orker knapt å se disse dokumentarene lenger jeg om hvordan dyrehold det er her i Norge. Det er helt fryktilig. Og måten de små søte kyllingene blir drept på. Det er skammelig.

Skrevet

enig med det som er sagt. jeg kan grine i lange stunder bare jeg ser noe som hinter om tyrefekting eller andre fæle ting på tv. (inkludert nyheter ofte) og jeg kan bli så eitrandes forbanna på de som deltar / ser på. håper å få avkrefta det første som ble sagt om norske slakterier!!! har tenkt mye på det tidligere også, og folk har roa meg med at de får støt og dør med en gang....

Skrevet

Ja, det håper jeg oxo. Men det er nok mye vi "ikke-bønder" ikke vet.De skjuler nok det verste for allmennheten.

Skrevet

veslebråka: det er kun storfe som blir slaktet på denne måten, kyllinger blir feks hengt opp etter bakbeina levende, mens de dyppes i strømbad for så å flås. ikke alle dør av strømmen, de fleste blir lammet men kan kjenne hele flå-seansen.

griser blir skåldet, og noen har tilogmed vært levende mens dette har pågått.

ja det er veterinærer på slakteriene, men jeg tror nok ikke alle følger like godt med, eller bryr seg, for hvorfor ellers har det vært oppe i media flere ganger at slike ting har skjedd? uffameg. her må det gjøres noe.

Iset

• 4 uker senere...
Skrevet
veldig bra at svaralternativ en har 100 % til nå' date=' grudde meg litt til å se hvor mange som hadde svart noe annet.... [/quote']

Nå er det faktisk 2 stk. som mener at tyrefekting er morsomt!! :o

Skrevet

Livets datter .- jeg tror og håper det bare er noen som gjør det på tøys! Det med at tyrefekting skal være morro. Kan ikke forestille meg at noen faktisk skulle like det her i panelet i allefall.

Jeg mener tyrefekting er umoralsk, forkastelig, kvalmende, respektløst og unødvendig. Stakkars dyr!

Og så er jeg knakende enig med Aline og 10na også.

Idealister (og andre) i Europa forøvrig og i USA mener at norsk hvalfangst er såå fælt og såå grusomt og at vi i Norge er barbarer. Men dyreplaging ellers i Europa blir ikke fokusert på i det hele tatt. Synes okseløp i Pamplona og tyrefekting er et par hakk verre ja!

Leste en artikkel engang,- husker ikke helt hvor det var, men det var iallefall om noen landsbyer i Spania eller Italia der de årlig hadde en "fest" der de plaget høns og geiter + flere dyr, bare for underholdning og morro ?!?!?!?

:roll: :o :evil: :roll:

De skulle blitt kjølhalt selv!

grrrrrrrrrrrr

Skrevet

Da jeg bodde i Spania var jeg på tyrefekting. Ville se hvordan dett foregikk med egen øyne. Det var et blodig syn, hadde vondt i hjertet da oksen stupte! I Spania ser man ikke på tyrefekting som en sport, de ser på det som en kunst. Stemmningen var utrolig spesiell, en merkelig følelse.

Men det stemmer ikke at oksen ikke blir brukt til noe etter den er drept. Etter tyrefektingen blir den brukt til mat. Den blir solgt på restauranter, til svært høy pris. Det skal vist være en delikatesse med "tyrefektingsokse".

De oksene som brukes til tyrefekting er svært spesielle, og verdifulle. Har blitt fortalt at hvis man forbyr tyrefekting, vil rasen også dø ut. En tyrefektingsokse har dessuten det beste livet man kan tenke seg før den blir sluppet ut i ringen. De lever på de beste markene, og får "kongelig" behandling. Når man ser på hvordan dyr ellers rundt om i verden, blant annet i norske fjøs, lever, synes jeg ikke dette er det man først bør forby.

Jeg ville mye heller vært tyrefektingsokse, enn å være norsk ku/okse/gris......

Skrevet

Tyrefekting er dyreplageri av aller verste sort! Det samme med revejakten i Storbritania! Grusomt..... :sinna:

Gjest Embla s
Skrevet

Var i Cartagena i sommer. Forvillet meg opp til den gamle tyrefekterarenaen. Det var helt surrealistisk å se en slik bygning veldig prangende og flott, selvfølgelig, men også et monument over terror og lidelse. Jeg ble helt skjelven. Portene der oksene ble sluppet inn, etc.

Tanken på at dette skjer den dag i dag er helt uvirkelig og vond.

jeg er absolutt ikke vegetarianer etc. men å leke med dyr på den måten, torturere og plage og ydmyke... Det er helt grusomt!!

Skrevet

Forkastelig ja, slik som hundekamper o.l !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...