Gå til innhold

Aldersgrense på sminke

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva synes dere om 13- 14 åringer som barberer leggene??

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
hva synes dere om 13- 14 åringer som barberer leggene??

Det må vel være greit. Husker jeg hadde ganske mye hår på leggene i den alderen. Det er jo ikke så rart om man begynner å barbere når man begynner å få mye hår der.

Skrevet
Som det er i dag er sminke en del av påfuglspillet mellom kvinner og menn snarere enn en rent estetisk dekorasjon eller markering av status og rikdom som det har vært og er i andre samfunn.

Uenig, jeg sminker meg for meg selv, og i hvertfall ikke for å tiltrekke menn, og det har verken jeg eller venninnene mine aldri gjort.

On topic: Jeg mener at litt lipgloss/leppepomade med farge samt neglelakk eller lite pigmentert øyenskygge går an fra 12 årsalderen. OG, alt med måte! Begynner de med mascara/foundation og den slags bør de også begynne med litt hudpleie, altså sminkefjerner o.l.

Skrevet

jeg ville introdusert øyenskygge før maskara.. Maskara er jo ganske vanskelig å få på, vondt å få i øyet, kan være vanskelig å vaske av osv...

Min datter på 4 fikk litt sminke i fjor sommer.. Jeg skulle selv bestille sminke og kjøpte med noen rosa og lilla øyenskygger.

Hun får bruke de innimellom til spesielle anledninger, bursdager, når vi skal kose oss med kafe og kino osv...

Synes det er bedre at barn får ordentlig sminke i stedet for sånn tull fra leketøysbutikken som bare fører til utslett og kløe..

Synes forøvrig det er vanskelig å sette noen aldersgrense for når barn kan begynne med sminke. Noen tiåringer er veldig modne for alderen, mens noen 12-13 åringer er mer "barnslige" av seg og ikke interessert i sminke i det hele tatt... Man kjenner sitt barn best selv, og får selv finne ut av hva som passer for sitt barn...

Gjest Gjest
Skrevet

barbering til barn på samme alder, når synes det dere er greit med legger ++

Gjest Gjest
Skrevet
Uenig, jeg sminker meg for meg selv, og i hvertfall ikke for å tiltrekke menn, og det har verken jeg eller venninnene mine aldri gjort.

Greit nok at du ikke sminker deg for å tiltrekke deg menn. Men å si at du gjør det for deg selv høres bare dumt ut. Betyr det at du sminker deg dersom du er på fjellet alene også? Det ville du gjort om du sminket deg for deg selv.

De fleste av oss sminker oss for å føle oss vel sammen med andre. I overført betydning kan du si at det dermed er for deg selv, fordi du føler deg vel med sminke. Men det er jo i utgangspunktet fordi andre mennesker ser oss at vi bruker sminke. Enten det er for å tiltrekkes menn eller for å være like pen som venninnene. Hadde vi bare vært alene og aldri sett andre mennesker så hadde vi neppe giddet.

• 2 år senere...
Gjest Anonym jente13år
Skrevet

Jeg er 13 år og bruker mascara, eyeliner og øyeskygge hver dag utenom i helgene (bur på gård) Moren min er alltid etter meg, ikke bruk mørke, sterke (knall blå- jeg liker det ikke selv viss det var det)fargerosv. Jeg får f.eks ikke lov til å kjøpe pudder/fundasion-skrivefeil! Jeg har ei søster på 11 år og hun får ikke lov av mor åbruke sminke, bare litt når hun skal i selskap elle noe sånt.

Helsing Jente 13år <3 LOVE alle sammen! PEACE!

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men min datter får ikke lov til å bruke sminke før hun begynner på ungdomsskolen. Hun får lov til å bruke litt lipgloss, og litt skimmer. Dette er udiskutabelt, rett og slett. Hun er ni, blir snart ti.

Skrevet

Jeg er enig med de fleste her. At det er akseptabelt om de starter i 13-14 årsalderen. Men litt sminke til spesielle anledninger når de er yngre :)

Når jeg var på slutten av barneskolen så var det bare en jente som brukte sminke av og til. Alle syns hun var rar, for det var ingen andre som noen gang kunne tenke seg å bruke sminke på skolen! Men nå er det vel heller omvendt. Jeg ser jenter på 9-10 år som bruker sminke daglig... skal si tidene forandrer seg :skratte:

Skrevet

Bare ikke la dem gå med billig sminke (SÆRLIG på huden), det kan gjøre MYE skade! Unngå helst at de bruker billig sminke på øynene, men unngå for ALT det er verdt at de bruker slikt på huden. Gjør også et poeng av at de må fjerne sminken (med en god sminkefjerner) om kvelden, og om de absolutt må ha noe på huden - kjøp mineralsminke.

Skrevet

Jeg begynte vel og sminke meg da jeg var 12, og heldigvis sa ingen noe på det.

Skrevet

10 år og sminke? Hadde ikke min fått lov til.

På vår skole var jeg først ute med sminke - maskara i 8ende.

Begynte med "ordentlig" sminke i 9ende. Passende alder egentlig syns jeg.

Barbere legger kan man gjøre når man får synlige hår :)

Skrevet

jeg ville introdusert øyenskygge før maskara.. Maskara er jo ganske vanskelig å få på, vondt å få i øyet, kan være vanskelig å vaske av osv...

Min datter på 4 fikk litt sminke i fjor sommer.. Jeg skulle selv bestille sminke og kjøpte med noen rosa og lilla øyenskygger.

Hun får bruke de innimellom til spesielle anledninger, bursdager, når vi skal kose oss med kafe og kino osv...

Synes det er bedre at barn får ordentlig sminke i stedet for sånn tull fra leketøysbutikken som bare fører til utslett og kløe..

Synes forøvrig det er vanskelig å sette noen aldersgrense for når barn kan begynne med sminke. Noen tiåringer er veldig modne for alderen, mens noen 12-13 åringer er mer "barnslige" av seg og ikke interessert i sminke i det hele tatt... Man kjenner sitt barn best selv, og får selv finne ut av hva som passer for sitt barn...

På 4???? :sjokkert: :sjokkert: Eller mente du 14?

Skrevet

Gjest_gjest_*: Jeg vet ikke hva hun du opprinnelig skrev dette til mener, men jeg svarer likevel:

Jeg syns jeg var pen med sminke før, stygg uten. Jeg sminket meg om jeg lå på sykehuset, var alene hjemme, stod på ski, skulle ut med bosset, skulle bare være inne hele dagen, om jeg lå med influensa osv. Så det GÅR AN at man sminker seg for seg selv ihvertfall :)

Skrevet

Syns det er greit med sminke når tenårings jenter begynner akseptere seg selv og sitt utsendet. Syns ti år er drøyt ung, greit med litt glitt ol. Ved spesielle anledninger, men absolutt ikke daglig og på skolen.

Skrevet

Datteren min begynte med mascara da hun var 12 år. Hun brukte det ikke jevnlig men nå og da.

Da hun begynte på ungdomsskolen er det hver dag. (13 år)

Hun dekker røde kviser med consealer. Da hender det jeg hjelper henne så det ser pent ut og ikke klaattete/for mye.

Idag kom jeg brått på henne på badet og da skulle hun ta på øyenskygge. Hun hadde fåt vite av en venninne at hun skulle ha mørk øyenskygge over hele øyelokket.

Jeg tok det av og la på et tynt lag med lyse farger og bare litt toner.

Hun ble veldig fornøyd! Og syntes selv det var pent uten å se alt for sminket ut.

Tror man må se ann hva venner gjør, og godta noe samtidig som man lærer dem å sminkle seg pent og naturlig.

Barbere leggene har hun gjort siden i våres. venninnen hennes har gjort det i noen år allerede. Jeg synes ingen av dem trenger det, men de ønsker det selv.

de barberer seg jo også under armene...

Skrevet

Jeg er 23, og fatta interesse for sminke da jeg var ca 15. Men da var det bare litt i ny og ne.

Søsteren min på snart 16 har brukt mascara i noen år nå. Hvis man ser på klassebildene hennes de siste årene så er det langt fra det verste.. Mange av jentene har lag på lag på brunkrem, laaange tjukke øyevipper og trutmunn med gloss. Nesten så jeg lurer på om noen av dem har extensions også. DET synes jeg er helt fryktelig å se på, spesielt når det går så langt bak som til barneskolen :tristbla: Lurer litt på om foreldrene ser det samme..

Skrevet

På 4???? :sjokkert: :sjokkert: Eller mente du 14?

Jeg mente 4.. men det er noen år siden nå..

Er jo gjerne i 3-4 års alderen ("prinsesser")jenter sminker seg med mye dritt.. for å si det mildt. Da synes jeg det var bedre at hun fikk ordentlig mineralsminke til disse anledningene, i stedet for lekesminke kjøpt på nille og europris som fører til kløe og utslett..

Nå er jenta mi snart 7, og har ikke brukt sminken sin på lenge.. tror forøvrig den er kasta også, varer jo ikke evig sånt.

Sånn ordentlig hverdags sminke, får hun ikke på mange år enda :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

7-åringen min har også sminke som hun og venninnene har det veldig moro med. Bedre med vanlig sminke enn teatersminke, som er et herk å få av. Hun får lov til å ha på litt øyenskygge og lipgloss i barnebursdag, men det er jo bare så vidt synlig. (hun er har så mørke farger i seg selv).

Hverdagssminke ønsker jeg ikke at hun skal begynne med på leeenge enda. Minst 14-15 år. Mascara skal jeg gjøre mitt beste for at hun skal holde seg unna, vippene er så nydelige i seg selv og mascara bare ødelegger dem og gir et trashy inntrykk på unge jenter.

Har ei stedatter som begynte med full sminke på skolen da hun var rundt 10, jeg syns det er alt for tidlig. (for ikke å snakke om at hun nappet de perfekte øyenbrynene sine til det ugjenkjennelige). :(

Jeg tror det viktigste er å lære ungjenter at de er vakre akkurat som de er. Og skal de bruke sminke skal det ikke vises, men fremheve diskret de pene trekkene som allerede er der.

Endret av la Flaca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...