Gå til innhold

Schiphol, lang ventetid


spinnvil

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise via Schiphol til Singapore, men har 6 timers ventetid... Hva skal jeg finne på alle de timene? Jeg reiser alene, så jeg tror timene kan bli laaaange.

Sånn som jeg ser det nå, har jeg to alternativ. Enten ta med litt jobb og bruke tiden til noe nyttig på flyplassen, eller reise inn til Amsterdam for å se meg litt om. Er 6 timer lang nok tid til å reise inn til Amsterdam? Rekker jeg noe som helst, eller blir det bare stress?

tips mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vi hadde 6 timer venting på Shipol en gang. Vi tok taxi inn til byen, og gikk på Rijksmuseet (tror jeg ca det heter) og så på Nattevakten av Rembrandt. Etterpå gikk vi og ruslet litt og spiste på en hyggelig restaurant før vi reiste tilbake til flyplassen. Var ikke stress i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 6 timer venting på Shipol en gang. Vi tok taxi inn til byen, og gikk på Rijksmuseet (tror jeg ca det heter) og så på Nattevakten av Rembrandt. Etterpå gikk vi og ruslet litt og spiste på en hyggelig restaurant før vi reiste tilbake til flyplassen. Var ikke stress i det hele tatt.

Har ikke sjekka så nøye selv, så da spør jeg... Hvor langt er det egentlig til byen? Tok taxituren lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, er rett ved byen. Vi gjorde dette i 1993, så det er en stund siden, men jeg tipper den tar rundt ti minutter.

Van Gogh museet kan også være verdt en titt.

Eller hva med Anne Franks hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Ikke så lenge siden jeg var i Amsterdam, da var det stort sett kø rundt kvartalet for å komme inn på severdighetene.

Nå har jeg bare tatt toget inn til Amsterdam, det tok vel omtrent en halvtime tenker jeg. Så det er absolutt en mulighet å dra inn til Amsterdam, men ut fra køene og bedømme var det ikke noe vits i å prøve severdighetene med mindre du har hele dagen :)

Men Amsterdam er en veldig koselig rusleby da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jøss for et merkelig svar Woolfmoon. Selv om det var kø akkurat den dagen og akkurat det klokkeslettet du var der, så betyr da ikke det at du kan uttale deg om hvordan det er til alle tider.

Det er selvfølgelig ikke kvartalslange køer som er det normale rundt severdigheter i Amsterdam. Så stor turistby er det ikke. Det samler seg gjerne noe kø rett før de åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg mellomlandet i amsterdam og hadde aaaltfor mye tid satt jeg på internett, tok meg en kaffe eller tusen, kikket i butikkene og latet som om jeg bare var på kafé/kjøpesenter. Da går timene plutselig litt fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Selvfølgelig vil det ikke alltid være lange køer der, men siden jeg var der midt på vinteren på en ukedag så er ikke kø akkurat så veldig usannsynlig. Det jeg har hørt av andre, og også opplevd selv, er at det ofte er køer ved de mest populære severdighetene. Nå vet vi heller ingenting om hvilke dag TS reiser på, noe som selvfølgelig også vil påvirke om det er køer.

Men nå er jeg en av de som virkelig ikke liker å stresse og ikke liker køer, dermed ville jeg neppe ha planlagt å få med meg så mange severdigheter i Amsterdam i løpet av så kort tid. Men som sagt, Amsterdam er en veldig flott by å gå og rusle i med masse hyggelige gater og cafeer (ikke bare coffee shops ;) )

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selvfølgelig vil det ikke alltid være lange køer der, men siden jeg var der midt på vinteren på en ukedag så er ikke kø akkurat så veldig usannsynlig. Det jeg har hørt av andre, og også opplevd selv, er at det ofte er køer ved de mest populære severdighetene. Nå vet vi heller ingenting om hvilke dag TS reiser på, noe som selvfølgelig også vil påvirke om det er køer.

Men nå er jeg en av de som virkelig ikke liker å stresse og ikke liker køer, dermed ville jeg neppe ha planlagt å få med meg så mange severdigheter i Amsterdam i løpet av så kort tid. Men som sagt, Amsterdam er en veldig flott by å gå og rusle i med masse hyggelige gater og cafeer (ikke bare coffee shops ;) )

Akkurat, men nå var det snakk om å gi råd til trådstarter ikke overdrive det du selv ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Din mening er at jeg overdriver, jeg forteller min versjon. At du har en annen oppfatning betyr ikke at du har rett skjønner du.

TS ber om tips, det har hun fått flere av, så får hun selv velge hva hun synes er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor selv ikke langt fra Amsterdam og flyr til og fra Norge-Nederland flere ganger i året.

Schiphol er en ganske stor flyplass, så hvis du virkelig vil så kan man jo slå ihjel noen timer på litt shopping, tax free lukting og testing hvis du er den type person....

Hvis du vil ut å kikke, er det bare å gå ut av terminalen og til togstasjonen under flyplassen, det tar ca 15 min til Amsterdam Centraal som er selve Amsterdam. Det er 3 andre småstasjoner, så pass på at du da går av på den siste er det vel, som heter Amsterdam Centraal.

Du kommer ut veldig sentralt , og du har sex-museum og madame tussauds like i nærheten når du kommer ut av togstasjonen , 400 meter antar jeg ut og til venstre nedover handlegaten. Mange små koselige puber og cafeer rundt i området ved togstasjonen så du trenger ikke gå så langt for å finne på noe =) handlegater ligger også nært, så du har alt på en plass! Du trenger ikke engang ta trikk eller hva som helst. Tar 5-10 min å gå fra togstasjonen til du kommer til sentrale Dammen , der du har alt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen. Jeg reiser på fredag, så jeg har litt tid på å bestemme meg. Må også vurdere hvor mye jobb jeg har fått gjort før den tid, for å se om jeg kan gjøre andre ting enn jobb :sjenert:

Men en tur inn til Amsterdam høres absolutt overkommelig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å komme seg inn til byen fra flyplassen. Det er togstasjon rett under flyplassen og det tar deg rett inn til sentrum. Jeg har gjort dette og det er et greitt alternativ til å sitte å sture på flyplassen...med mindre du har tilgang til en lounge da :-) God tur til Singapore forresten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lett å komme seg inn til byen fra flyplassen. Det er togstasjon rett under flyplassen og det tar deg rett inn til sentrum. Jeg har gjort dette og det er et greitt alternativ til å sitte å sture på flyplassen...med mindre du har tilgang til en lounge da :-) God tur til Singapore forresten ;-)

Loungen til Diners fins ikke lenger på Schiphol, så må nok finne en lounge jeg kan betale meg inn i i så fall :( Men det skal vel gå an...

Gleder meg til å reise nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er vanskelig å betale seg inn på lounger. Men dersom du jobber i oljeindustrien kan du få et "petroelums club" kort fra KLM som gir deg tilgang til KLM lounger i Amsterdam og Paris :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal du fly med den nye A380 flyet med singapore airlines?

Jeg skal snart fly med Emirates A380 og jeg skal poste en rapport her fra den turen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal du fly med den nye A380 flyet med singapore airlines?

Singapore Airlines fly vanligvis med det nye boeingflyet på den ruten. (Som er betydelig bedre enn airbusflyet grunnet mindre passasjerer, altså mindre tid til å gå av og på flyet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fly med den nye A380 flyet med singapore airlines?

Nei er nok ikke så heldig, blir KLM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...