Gå til innhold

Oljebasert dressing


jumpy

Anbefalte innlegg

Noen som har en god oppskrift på oljedressing til salat? Vil gjerne ha en som jeg kan oppbevare i kjøleskapet og helle over salaten ved bruk.

Vil gjerne ha oppskrift på en med urter og en hvitløksbasert.

Og hvilken olje er best å bruke? Oliven?

Håper på mange tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker å gjøre det enkelt, bare blande eddik olje, salt og pepper.

Jeg bruker stort sett eddiker med smak, som sherryeddik estragoneddik, bringebæreddik ellr roseeddik.

Jeg smaker meg litt frem til hvor sure jeg vil ha dressingene. Jeg blander ikke etter noen bestemt oppskrift, men ca 2ss eddik og 5 ss olje evt salt og pepper. Ofte syns jeg det er bedre å krydre rett på salaten enn i dressingen.

Du kan selvsagt lage en større mengde og ha i et glass i kjøleskapet og bare riste dressingen godt sammen før bruk.

Du kan og lage urtedressinger med grunnoppskriften over og ha i urter etter smak. f.eks, timian, basilikum, mynte, rosmarin, hvitløk, persille.

Urteeddik er forresten veldig lett å lage hvis du har ferske urter til overs.

Legg dem på en flaske og hell hvitvinseddik over til det dekker og la stå lyst i ca 14 dager, da kan du sile av eddiken og ha over på en ren ny flaske gjerne med nye urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Skal prøve å lage en porsjon så jeg kan ha i kjøleskapet. Men det er vel ikke lurt å lage så mye, det står seg vel ikke så veldig lenge...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pulverheksa_*

Dressingen holder seg fint en uke eller to. Eddik er konservende og hindrer muggdannelse.

Men det er jo godt å variere, og etter en uke med samme dressingen er det godt med noe nytt :)

Pulverheksa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...