Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Hva er det? Hva er behandlingen....og hvordan påvirker dette pas?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 Leddgikt, her vil sykdomsforløp og behandling variere, så les litt på internett.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #3 Skrevet 13. mars 2009 Leddgikt, her vil sykdomsforløp og behandling variere, så les litt på internett. leddgikt? er det ikke forkalkninger?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har revmatoid artritt, og det er i alle fall det samme som leddgikt i følge legen min... (revmatisk leddbetennelse) Behandling for meg er medisinsk kombinert med lett trening for å holde bevegelse i leddene (oppvarmet basseng er veldig fint), og varme/massasje. Men som sagt er det veldig individuelt, både forløp og behandling.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har revmatoid artritt, og det er i alle fall det samme som leddgikt i følge legen min... (revmatisk leddbetennelse) Behandling for meg er medisinsk kombinert med lett trening for å holde bevegelse i leddene (oppvarmet basseng er veldig fint), og varme/massasje. Men som sagt er det veldig individuelt, både forløp og behandling. Høres travelt ut når man har hus,hjemog fam
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 Høres travelt ut når man har hus,hjemog fam Man må jo prioitere. Synes helse er ganke så viktig. Det er stor forskjell på hvor dårlig man blir, de fleste har det bare i noen ledd og klarer seg fint i hverdagen, men andre er hardt angrepet i hele kroppen og kan forvente å måtte bytte ut flere ledd i løpet av livet og generelt bli dårlig. Jeg kjenner noen som er i begge endene av skalaen.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #7 Skrevet 14. mars 2009 Man må jo prioitere. Synes helse er ganke så viktig. Det er stor forskjell på hvor dårlig man blir, de fleste har det bare i noen ledd og klarer seg fint i hverdagen, men andre er hardt angrepet i hele kroppen og kan forvente å måtte bytte ut flere ledd i løpet av livet og generelt bli dårlig. Jeg kjenner noen som er i begge endene av skalaen. Hvorfor kaller man det ikke leddgikt hvis det er det samme? er det pga ingen blodprøver påviser det? Hvilken plager får man? utenom leddvondt? sykdomsfølelse?
Trollmamma Skrevet 14. mars 2009 #8 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Hvorfor kaller man det ikke leddgikt hvis det er det samme? er det pga ingen blodprøver påviser det? Hvilken plager får man? utenom leddvondt? sykdomsfølelse? Man skiller mellom to hovedtyper leddgikt; revmatoid artritt og artrose. Artrose er 'slitasjegikt', slik man ofte ser hos eldre mennesker. Revmatoid artritt kan ramme alle aldersgrupper, og fører til en gradvis ødeleggelse av leddene. Såkalt kronisk leddbetennelse. Tidligere tok man en blodprøve som viste såkalt "revmatoid faktor" i blodet, men flere og flere revmatologiske avdelinger går bort fra denne, da langt fra alle med RA har positiv på denne prøven. Diagnosen stilles på bakgrunn av symptomkjennetegn, dette kan du lese mer om hvis du googler litt. Behandlingen avhenger av hvor hardt du er rammet. For noen rekker det med betennelsesdempende (NSAID's) mens andre trenger sterkere medisiner. Selv går jeg på en slags cellegift for å holde sykdommen i sjakk. Varmebehandling har ofte også god effekt. Foruten leddvondt, er følelse av utmattethet vanlig. I de periodene betennelsene herjer i kroppen, er man langt mer sliten enn ellers, og for noen kan dette være vel så vanskelig som smertene. Endret 14. mars 2009 av Trollmamma
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Man skiller mellom to hovedtyper leddgikt; revmatoid artritt og artrose. Artrose er 'slitasjegikt', slik man ofte ser hos eldre mennesker. Revmatoid artritt kan ramme alle aldersgrupper, og fører til en gradvis ødeleggelse av leddene. Såkalt kronisk leddbetennelse. Tidligere tok man en blodprøve som viste såkalt "revmatoid faktor" i blodet, men flere og flere revmatologiske avdelinger går bort fra denne, da langt fra alle med RA har positiv på denne prøven. Diagnosen stilles på bakgrunn av symptomkjennetegn, dette kan du lese mer om hvis du googler litt. Behandlingen avhenger av hvor hardt du er rammet. For noen rekker det med betennelsesdempende (NSAID's) mens andre trenger sterkere medisiner. Selv går jeg på en slags cellegift for å holde sykdommen i sjakk. Varmebehandling har ofte også god effekt. Foruten leddvondt, er følelse av utmattethet vanlig. I de periodene betennelsene herjer i kroppen, er man langt mer sliten enn ellers, og for noen kan dette være vel så vanskelig som smertene. Er det noen som vet hva den beste betennelsesdempende medisinen er i dag? Den med minst bivirkninger,og som virker best?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå