Gå til innhold

Katt og brukket hale


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Katten min kom for ca. ti minutter siden inn etter en aldri så liten slåsskamp med halen hengende rett ned, uten å bruke den i det hele tatt. Nå løfter han den litt og vifter med den når jeg klapper ham, og har den hengende ned med en liten vipp nederste ellers.

Han klager ikke (er en veldig snakkesalig katt, til vanlig er det veldig tydelig om han har vondt!), leker litt, spiser og vasker seg som normalt. Han har heller ingen problemer med å hoppe høyt, har flere ganger vært i vinduskarmen og kikket i løpet av de siste fem minuttene. Ville ikke en brukket hale gjøre litt mer vondt enn at han oppfører seg normalt, bortsett fra at halen henger? Eller blir det så numment at han ikke har vondt? Men isåfall burde han vel ikke kunne røre på halen i det hele tatt?

Uff, ble kanskje litt rotete her, men jeg håper noen kan hjelpe...

(Og ja, jeg har tenkt å ringe til veterinæren når de åpner kl ti, men det er så lenge å vente...!) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten til søstra mi har også brekt hale. Den har hatt det et år eller noe, den har aldri hatt vondt eller blitt "hemmet" av det. Halen har ikke så utrolig mye å si for en katt, og kan godt være det ikke gjør vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halen har ikke så utrolig mye å si for en katt,

Halen har ikke så mye og si for en katt? Hvor i alle dager har du det fra?

Halen har faktisk veldig mye og si for en katt. Ser man nøye på katter som hopper fra store høyder til store høyder så ser man halen er veldig aktiv for å opprette holde balansen. Opplevde en katt i dyrebesyttelsen som kom inn med knekt hale, den ble undersøkt og måtte amputere halen sin. De første dagene var den utrolig klossete, den hadde problemer med å hoppe fra sted til sted, landet gjerne skjevt o.l. Den hoppe ned fra armene til noen (den lå på ryggen da) og greide ikke så snu seg helt rundt men man så den lille haletuppen den hadde igjen jobbet som pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir veterinærbesøk for gutten min. Han har det nok ikke helt kjempegodt, så jeg tar ingen sjanser. Men jeg har helt vondt av ham, han hater både reiseburet og veterinæren, og nå må han sitter der alene i fem timer, siden jeg må på jobb snart og de ikke hadde ledig time før kl tre... Heldigvis klarte jeg å få tak i noen som kan hente ham før klinikken stenger. Så får vi satse på at det ikke er noe alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir veterinærbesøk for gutten min. Han har det nok ikke helt kjempegodt, så jeg tar ingen sjanser. Men jeg har helt vondt av ham, han hater både reiseburet og veterinæren, og nå må han sitter der alene i fem timer, siden jeg må på jobb snart og de ikke hadde ledig time før kl tre... Heldigvis klarte jeg å få tak i noen som kan hente ham før klinikken stenger. Så får vi satse på at det ikke er noe alvorlig!

Håper det går bra. Er så vondt når dyrene man er glade i har vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir veterinærbesøk for gutten min. Han har det nok ikke helt kjempegodt, så jeg tar ingen sjanser. Men jeg har helt vondt av ham, han hater både reiseburet og veterinæren, og nå må han sitter der alene i fem timer, siden jeg må på jobb snart og de ikke hadde ledig time før kl tre... Heldigvis klarte jeg å få tak i noen som kan hente ham før klinikken stenger. Så får vi satse på at det ikke er noe alvorlig!

Bra du tar ham med til veterinær! :)

Det er klart katten får vondt hvis den brekker halen, tenk så vondt vi har det bare vi slår halebeinet! Det er nok ikke noe mer behagelig å brekke halen enn å brekke en finger, men dyr skjuler instinktivt smertene ettersom det å vise svakhet kan føre til utstøtelse fra flokken, eller at andre dyr oppfatter dem som lette bytter eller mobbeofre.

Forhåpentligvis er han bare litt forslått, krysser fingrene for at det ordner seg med kanskje litt smertestillende og masse TLC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten til søstra mi har også brekt hale. Den har hatt det et år eller noe, den har aldri hatt vondt eller blitt "hemmet" av det. Halen har ikke så utrolig mye å si for en katt, og kan godt være det ikke gjør vondt :)

Jøss, ikke rart folk gjør mye rart med dyr - "kan godt være at det ikke gjør vondt"? Å brekke en hale? Hadde du tenkt det samme hvis ungen din hadde brekt arma? "Næsj, gjør da sikkert ikke vondt det, den er jo så liten den arma óg så..."

Pattedyr har alle et velfungerende nervesystem og registrerer like mye smerte. Men de fleste er flinkere til å skjule det enn oss. Det skal veldig mye til før man ser at en hund eller en katt har plager, derfor skal man være desto raskere med å reagere ved minste antydning til ubehag. Stakkars katta til søstra di som ikke fikk hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halen betyr enormt mye for katten!

Den bruker den som nevnt til å holde balansen, og så godt som all kommunikasjon katter i mellom (og også til oss mennesker hvis vi lærer å forstå det) foregår ved bruk av halen! I tillegg er halen en forlengelse av ryggraden dens, så visst gjør det vondt når de brekker den.

Men katter, i likhet med alle dyr, har en tendens til å skjule smerter.

Den KAN klare seg beundringsverdig godt med brukket hale, men det kommer an på hvor mye av den de mister. Er det bare tuppen, går det som regel helt fint.

Jeg har imidlertid ikke noe særlig til overs for å la katten fortsette å leve uten hale i det hele tatt, spesielt hvis den skal gå ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, halen var heldigvis ikke brukket. I følge veterinær hadde han overhodet ikke klart å røre på den da, i tillegg til at han nok hadde klagd svært mye :)

Han hadde fått et bitt i halemuskelen, og pga det fått en infeksjon som gjorde at muskelen gradvis ble lammet. Hvem hadde vel trodd at en infeksjon gjorde seg gjeldende på under to minutter? Uansett, nå har han endelig blitt bedre. Hadde panikk da han gikk hele lørdag og søndag formiddag uten å spise eller drikke noe, men tenkte å vente til i dag før jeg ringte og kjeftet på veterinæren for å ikke ha gjort mer. Så spiste han endelig i går kveld, og i dag begynte han å prate igjen, det er liksom garantien min for at han føler seg bra. Så nå har vi det bra begge to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det gikk bra! Alltid koselig med tilbakemeldinger på hvordan ting har gått! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å foreslå infeksjon,ja. Kattebitt er det fryktelig mye bakterier i og ett ordentlig stygt bitt blir nesten alltid infisert.

Min katt sloss eigang og fikk ett sånt bitt. Det som skjedde da var at den "knakk" halen selv litt over der såret var, så den kunne henge fritt og ikke beveges. Etter en tur til dyrlegen og medisiner, tok den opp halen og "levde lykkelig alle sine dager!" Hehe.

Og blir litt overgitt over folk som skriver at halen ikke har så mye å si for en katt. Godt noen skreiv som svar at den bruker den mye mer enn vi mennesker vet om! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_la flaca_*
Jeg skulle til å foreslå infeksjon,ja. Kattebitt er det fryktelig mye bakterier i og ett ordentlig stygt bitt blir nesten alltid infisert.

Min katt sloss eigang og fikk ett sånt bitt. Det som skjedde da var at den "knakk" halen selv litt over der såret var, så den kunne henge fritt og ikke beveges. Etter en tur til dyrlegen og medisiner, tok den opp halen og "levde lykkelig alle sine dager!" Hehe.

Og blir litt overgitt over folk som skriver at halen ikke har så mye å si for en katt. Godt noen skreiv som svar at den bruker den mye mer enn vi mennesker vet om! ;)

Jeg fant et kjempedypt bitt på låret til katten min i forrige uke. (hunden min hadde vasket så ivrig der i noen dager, så jeg tenkte jeg skulle sjekke om det var noe. Men det så helt friskt og fint ut (tydeligvis minst et par dager gammelt) Likevel ble pus satt på antibiotika. Er det noe man alltid gjør ved kattebitt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr som har vært ute har gjerne diverse bakterier o.l. som gjør at sår kan bli infisert o.s.v så greit å være føre var. Samme fikk jeg beskjed av legen når jeg ble bitt og klort av rotte i dyrebutikken, ettersom det var et innedyr trengte jeg ikke stivkrampe med mindre det ble rødt og hovent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som regel utedyr,ja. Som det sies over her så er katter ett rovdyr og er de heldige får de fangst! Om de ikke spiser opp byttet, så har de satt tennene i det og f.eks en fugl har jo mange bakterier og dyr u fjærene.

Så hvis en katt blir bitt til blods av en anna katte, vil jeg anbefale å være føre var. :)

Samme gjelder hvis du oxo blir bitt noengang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

AURORA M.

"Jeg har imidlertid ikke noe særlig til overs for å la katten fortsette å leve uten hale i det hele tatt, spesielt hvis den skal gå ute."

Vår katt har mistet halen (koldbrann) og du mener vi skal avlive den nå?

Den har klart seg strålende og er ute flere ganger hver dag. Ikke noe problemer i det hele tatt hverken med balansen eller å kommunisere med andre katter.

Syns det er tåpelig av deg å skrive det der..

Det blir som å si at jeg syns alle mennesker med handicap burde få et nakkeskudd. Det går kanskje greit til nød hvis de holder seg inne ... Men de må FOR GUDS SKYLD ikke gå ut av huset. Herregud.. *roll eyes*

Ønsker deg ellers en fin dag og masse dårlig karma <3 klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halen betyr enormt mye for katten!

Den bruker den som nevnt til å holde balansen, og så godt som all kommunikasjon katter i mellom (og også til oss mennesker hvis vi lærer å forstå det) foregår ved bruk av halen! I tillegg er halen en forlengelse av ryggraden dens, så visst gjør det vondt når de brekker den.

Men katter, i likhet med alle dyr, har en tendens til å skjule smerter.

Den KAN klare seg beundringsverdig godt med brukket hale, men det kommer an på hvor mye av den de mister. Er det bare tuppen, går det som regel helt fint.

Jeg har imidlertid ikke noe særlig til overs for å la katten fortsette å leve uten hale i det hele tatt, spesielt hvis den skal gå ute.

Det är onödigt. Katter KAN gott lära sig att leva utan svans, precis som vi kan lära oss att leva utan några tår.

När jag var 10-12 år blev familjens katt påkörd av en bil.

Jag vet inte om han faktiskt bröt svansen/halen eller om det var en nevrologisk skada han fick i höften men svansen/halen skadades. Vetrinären sparade svansen/halen för att se hur skadad han var. Det visade sig att ca tre kotor från "fästet" av svansen/halen var han lam. Svansen/halen stelnade i en lätt böjd krok och han slutade tvätta den delen på svansen. Det var som om den var död och borta för honom. Dessutom fastnade han med den i sandlådan/sandkassen när han skulle gå ur.

Vetrinären amputerade svansen vid tredje kotan. Vår katt hade i början väldigt svårt att hoppa, han försökte men gick därifrån. Han fick lära sig på nytt. Efter ett år hoppade han återigen upp på köksbänken, han gick balans på räcken och klättrade i träd som förut.

Det tog ett tag men katten lärde sig - och levde i ytterligare drygt 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AURORA M.

"Jeg har imidlertid ikke noe særlig til overs for å la katten fortsette å leve uten hale i det hele tatt, spesielt hvis den skal gå ute."

Vår katt har mistet halen (koldbrann) og du mener vi skal avlive den nå?

Den har klart seg strålende og er ute flere ganger hver dag. Ikke noe problemer i det hele tatt hverken med balansen eller å kommunisere med andre katter.

Syns det er tåpelig av deg å skrive det der..

Det blir som å si at jeg syns alle mennesker med handicap burde få et nakkeskudd. Det går kanskje greit til nød hvis de holder seg inne ... Men de må FOR GUDS SKYLD ikke gå ut av huset. Herregud.. *roll eyes*

Ønsker deg ellers en fin dag og masse dårlig karma <3 klemz

:) Takk! Da er det vel bra jeg ikke tror på gjenfødelse da. :fnise:

Det er fint om du opplever at din katt greier seg bra ute, men hvordan kommunikasjonen dens er med andre katter, vet du vel strengt tatt mindre om.. Og det var altså hovedgrunnen til at jeg mente at en haleløs katt klarer seg dårligere ute, ikke at noen skulle bli støtt over å se en haleløs katt, noe sammenligningen din med funksjonshemmede mennesker kunne tyde på at du trodde jeg mente.

Ellers kan det jo ikke overhode sammenlignes, da mennesker som av en eller annen grunn har kommunikasjonsproblemer (f.eks mangler taleevne) oftest har hjelpemidler som letter kommunikasjonen med andre.

Mitt utsagn bunner i erfaringer med haleløse katter med svært nedsatt livskvalitet, så jeg er glad for at det ikke synes å være tilfelle med din katt!

Ellers har jeg den innstillingen at mange dyr bør gies en sjanse til å få leve livet til tross for visse "mangler" og svakheter. De er mye mer tilpasningsdyktige enn vi mennesker ofte tror. Men det er gitt at forholdene blir lagt til rette, samt at vurderingen taes av mennesker med grundig kjennskap til dyrets anatomi OG naturlige levesett. Altså en helhetsvurdering.

Men grensen må gå et sted. Jeg er enig i at jeg var for bastant i min uttalelse, og beklager at du følte deg støtt. Jeg modererer meg til å si at jeg er i tvil om det er det beste for katten å la den fortsette å leve uten hale, spesielt hvis den skal være utekatt.

Legger til slutt ved en link om NOE av det katten bruker halen sin til: http://www.birmanett.no/kattens_atferd/halespraak.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...