Gå til innhold

Hamburgere

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har lovet å diske opp med burgere i morgen, og vil gjerne lage de selv av karbonadedeig.

Jeg har gjort det før, da har jeg bare formet karbonadedeigen (+litt salt) som burgere, stekt og spist.

Men når jeg gjør slik krymper de voldsomt i pannen, slik at jeg ender opp med burgere som er liten i omkrets, men druberlig tjukke. Vil ikke ha det, vil ha tynne, flate burgere som på burgersjappe. (men absolutt uten sammenligning for øvrig)

Så, hva gjør dere andre som lager burgere selv? Sper dere deigen med noe? Tips til godsaker som, rent bortsett fra formen på burgerne, kan være med på å gjøre måltidet minneverdig?

(planlegger også ovnsstekte potetbåter, men der har jeg forsket meg frem til en metode som duger)

Annet tilbehør jeg bare "må" ha?

:tommesmil: Takker for innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å ha i egg, potetmel, løk og krydder og de pleier og bli store og fine. Har ikke noen eksakt oppskrift, men bruker vel 2-300 gram karbonadedeig, ett egg og en liten dæsj potetmel på to burgere, og det andre må man nesten smake seg til. De blir iallefall veldig gode.

Gjest Burger-girl
Skrevet

Jeg sper kjøttdeigen med melk, salt, pepper og potetmel til den får en god konsistens (samme fremgangsmåte som kjøttkaker).

Dersom du vil ha smak på burgerene i tillegg bør du ha i en pose med tacokrydder!(Disse burgerne har utkonkurrert min manns favoritthamburger, så nå spiser han heller hjemme enn på restaurant:)

Vi bruker en ny type polarbrød som hamburgerbrød fordi de er grovere. Er runde og ser ut som burgerbrød, tror de heter "Frøbrød".

Som topping bruker vi salat, tomat og agurk i skiver, rød og gul løk og paprika i strimler. En god dressing gjør hamburgeren komplett.

Hvis du vil ha tilbehør til (istedenfor butikk-pommes frites) er et godt tips å skrelle poteter, skjære de i strimler og ha i ildfast form. Krydre med godt krydder, f.eks. provance, salt og pepper, ha litt olivenolje over og stek i ovnen til de er møre (ca. 45 min på 225 grader). Sunt og godt alternativ til pommes frites.

Lykke til med burgerne dine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...