Gjest ts Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Hei, Jeg skal ta abort neste uke. Har aldri gjørt det før og gjuer meg skikkelig.. Er det noen her som har gjort det som kan fortelle hvordan de gjør det? Har hørt at noen får full narkose osv.. Hva skjer og hva gjør de, osv?
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Har du ikke avtalt hva type abort du skal ta da? Du skal ha et møte med lege først for og avtale hva type abort du skal ta.
Gjest ts Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Har du ikke avtalt hva type abort du skal ta da? Du skal ha et møte med lege først for og avtale hva type abort du skal ta. skal ta kirurgisk.. men han har ikke gått i detaljer på hvordsan det gjøres..
helenen Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Noen beskrivelser av kirurgisk abort: Selve inngrepet skjer i narkose eller lokalbedøvelse. Legen blokker opp (utvider) livmorhalsen og fører så et plast-/ metallrør inn i livmoren. Deretter blir fosteret sugd ut. Hele inngrepet varer ca 20 min. (hentet fra lommelegen.no) surgical abortion is done during the second trimester of pregnancy. At this point in pregnancy, the fetus is too large to be broken up by suction alone and will not pass through the suction tubing. In this procedure, the cervix must be opened wider than in a first trimester abortion. This is done by inserting numerous thin rods made of seaweed a day or two before the abortion. Once the cervix is stretched open the doctor pulls out the fetal parts with forceps. The fetus' skull is crushed to ease removal. A sharp tool (called a curette) is also used to scrape out the contents of the uterus, removing any remaining tissue. (http://www.pregnancycenters.org/abortion.html)
FoxyFish Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Nå vet jeg ikke om du har vært inne til undersøkelse, men det starter gjerne oftes med dette. Da blir det ofte foretatt en innvendig ultralyd for å bekrefte akkurat hvor langt man er på vei. Da blir man også testet for klamydia. Kvelden før aborten skal man ta et par piller som er med på å myke opp livmoren, og gjør det hele mer skånsomt. Morgenen du møter på sykehuset skal du også være fastende. Man får gjerne noen piller (smertestillende samt søvndyssende) i det man blir lagt inn på sykehuset. Så kjøres man til operasjonsstuen hvor man blir lagt i narkose via intravenøst og/eller maske. Man sovner kjapt, og våkner opp tilbake på rommet eller på en observasjonspost. Med mindre man opplever sterk kvalme eller lignende, kan man forlate sykehuset innen et par timers tid. Da er det vanlig at man blør litt, og man bruker bind - ikke tamponger. Man skal ikke ha samleie på to uker og ikke bade i badekar. Forøvrig kan man leve som normalt. Personlig har jeg ingen negative erfaringer annet enn det rent psykiske. Dette er jo også noe alle takler ulikt, og man står også fri til å kontakte en person å snakke med via sykehuset. Legene som jobber der er veldig forståelsesfulle og flinke mennesker, og de vet godt hva du går gjennom. Det er heller ingen spørsmål som er dumme i den sammengengen, så er det noe du lurer på så vil jeg råde deg til å snakke med noen på sykehuset du tilhører. Dette går nok helt fint, skal du se
Gjest ts Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Nå vet jeg ikke om du har vært inne til undersøkelse, men det starter gjerne oftes med dette. Da blir det ofte foretatt en innvendig ultralyd for å bekrefte akkurat hvor langt man er på vei. Da blir man også testet for klamydia. Kvelden før aborten skal man ta et par piller som er med på å myke opp livmoren, og gjør det hele mer skånsomt. Morgenen du møter på sykehuset skal du også være fastende. Man får gjerne noen piller (smertestillende samt søvndyssende) i det man blir lagt inn på sykehuset. Så kjøres man til operasjonsstuen hvor man blir lagt i narkose via intravenøst og/eller maske. Man sovner kjapt, og våkner opp tilbake på rommet eller på en observasjonspost. Med mindre man opplever sterk kvalme eller lignende, kan man forlate sykehuset innen et par timers tid. Da er det vanlig at man blør litt, og man bruker bind - ikke tamponger. Man skal ikke ha samleie på to uker og ikke bade i badekar. Forøvrig kan man leve som normalt. Personlig har jeg ingen negative erfaringer annet enn det rent psykiske. Dette er jo også noe alle takler ulikt, og man står også fri til å kontakte en person å snakke med via sykehuset. Legene som jobber der er veldig forståelsesfulle og flinke mennesker, og de vet godt hva du går gjennom. Det er heller ingen spørsmål som er dumme i den sammengengen, så er det noe du lurer på så vil jeg råde deg til å snakke med noen på sykehuset du tilhører. Dette går nok helt fint, skal du se tusentusen takk dette hørtest ikke så ille ut som når legen fortalte om det... *puste ut*
Gjest dalieo Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Det kommer til å gå helt fint Endret 12. mars 2009 av dalieo
FoxyFish Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Folk vil ikke høre sannheten. Og hva er sannheten?
Gjest dalieo Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Gjest la inn link til en video av en abort, tror jeg. Han ble moderert bort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå