Gå til innhold

Middag med kjøttdeig


mee mee

Anbefalte innlegg

Har nå endelig funnet ut at det er hvetemel som sveller magen min forferdelig. Derfor skal jeg prøve å holde meg unna det en stund for å se om det blir forbedring.

Men hva man man lage av kjøttdeig uten å bruke brød, pasta og ris? Gryteretter er kjedelige, og lefser bruker jeg ofte, er det noen som sitter inne med noen lure tips som jeg ikke kommer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøttkaker/boller? Moussaka? cottage pie? (Men hva har risen med hvetemel å gjøre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det er masse du kan lage.

-Chili con carne

-Bolognese uten pasta, serveres på en seng av salat i steden

- Curry (sånn skikkelig indisk) med kjøttdeig, linser og frosne grønnsaker, koriander, raita osv

- Hjemmelagde burgere som du spiser med blandet salat, mais, løk, agurk, hjemmelaget rømmedressing. Man trenger overhodet ikke brød. Det er oppskrytt, og man blir bare ekkelt mett av unødvendige karbohydrater.

- Hjemmelagde kjøttboller med blomkålpure, super erstatning til potetmos og smaker mye bedre.

-Lasagne med blomkålpure isteden for pastaplater. Namm namm

- Sheperds pai med blomkålpure isteden for potetmos

osv...bare fantasien som kan stoppe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mexicanske formen kan lages med kjøttdeig. Stek kjøttdeigen og bland gjerne med tacokrydder, og legg i mellom lagene. Jeg har ikke smakt det selv, men har laget mannen min sin halvdel på den måten da han var sugen på kjøtt, og jeg ikke var det :) Er maischips fri for hvetemel?

Denne suppa kan også lages med kjøttdeig. Også denne mexicansk :) Stek kjøttdeigen og bland med tacokrydderet, og ha deretter i gulrøttene og purren, og følg oppskriften derfra.

Taco ...

det var det jeg kom på. Bare mexicanske forslag, men det er jo godt, det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget kjøttdeig, løk og kremet champignon blandet med hjemmelaget potetmos i ovnen en del ganger, og det er igrunnen ganske godt :) Er bare å krydre kjøttdiegen slik man liker det, steke løk og champignon og tilsette fløte som skal koke opp, blande alt med potetmosen i en ildfast form og sette det i ovnen på250 grader til den er gylden på toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Hva med å blande kjøttdeig, løk, litt paprika og litt melk og lage kjøttkaker- karbonader- boller..? :) serveer med kokt potet, asparges og brun saus...

Enkelt, og knallgodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mmmmm

I tidligere tider lagde jeg kjøttbrød m grønsaker (det skal jeg jammen lage igjen).

Rørte kjøttdeigen seig med egg, salt og pepper og ønsket krydder, litt vann. Formet denne til et brød i en ildfast form. Stakk ostepinner inn i brødet. Kledde det hele m baconskiver (sikkert nydelig m spekeskinke også). La ønskede grønnsaker rundt i formen sammen m litt vann. Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er bare litt nysgjerrig, for jeg husker innlegget ditt fra kropp- og helseforumet. Gikk du til legen med plagene dine? Hvis du blir så dårlig som du beskrev der kan det hende du har en seriøs allergi mot hvete (evt andre ting), som bør utredes, og at du kanskje kan få hjelp og evt pengestøtte til diett. Men det kan jo hende du har tatt grep om dette :)

Unnskyld at jeg blander meg inn :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt nysgjerrig, for jeg husker innlegget ditt fra kropp- og helseforumet. Gikk du til legen med plagene dine? Hvis du blir så dårlig som du beskrev der kan det hende du har en seriøs allergi mot hvete (evt andre ting), som bør utredes, og at du kanskje kan få hjelp og evt pengestøtte til diett. Men det kan jo hende du har tatt grep om dette :)

Unnskyld at jeg blander meg inn :sjenert:

Hei gjest!

Gikk aldri til Lege, men tror jeg har funnet litt ut av plagene mine. Jobbet mindre i det siste, spist mer proteiner og grønnsaker, og kutten ned på hvete. Mensen kom tilbake nå etter 3 mnd, og magen er ikke like oppblåst lengre. Så kan hende alt dette har sammenheng med at jeg stresser for mye, og spiser for dårligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei gjest!

Gikk aldri til Lege, men tror jeg har funnet litt ut av plagene mine. Jobbet mindre i det siste, spist mer proteiner og grønnsaker, og kutten ned på hvete. Mensen kom tilbake nå etter 3 mnd, og magen er ikke like oppblåst lengre. Så kan hende alt dette har sammenheng med at jeg stresser for mye, og spiser for dårligt.

Høres jo forholdsvis logisk ut. Fortsett å ta hensyn til deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...