Gjest utlogget Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har tenkt mer og mer på at jeg vil til psykolog pga angst og depresjon.. Har lest at egenandelen på psykolog er nesten 300 kr pr halvtime/time, og vel, da har jeg nok rett og slett ikke råd til å gå særlig ofte til psykolog.. Er student, lever på lånekassen.. Hvor ofte bør man gå for å få noe ordentlig ut av det? Kan ikke se for meg at jeg skal få allverdens ut av en halvtime/time i måneden f.eks.. Og er det lang ventetid etter at man har fått henvisning? Og hvordan skal jeg evnt ta det opp med legen.. Bare si 'hei du, kan du henvise meg til psykolog?' Uff.. Har aldri snakket med noen om dette, så er liksom ikke bare bare heller.. Har tenkt på det å dra til psykolog leenge, men gruer meg fælt.. Liker ikke å snakke om sånt Og i tillegg måtte skrape sammen penger for å få råd..
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har tenkt mer og mer på at jeg vil til psykolog pga angst og depresjon.. Har lest at egenandelen på psykolog er nesten 300 kr pr halvtime/time, og vel, da har jeg nok rett og slett ikke råd til å gå særlig ofte til psykolog.. Er student, lever på lånekassen.. Hvor ofte bør man gå for å få noe ordentlig ut av det? Kan ikke se for meg at jeg skal få allverdens ut av en halvtime/time i måneden f.eks.. Og er det lang ventetid etter at man har fått henvisning? Og hvordan skal jeg evnt ta det opp med legen.. Bare si 'hei du, kan du henvise meg til psykolog?' Uff.. Har aldri snakket med noen om dette, så er liksom ikke bare bare heller.. Har tenkt på det å dra til psykolog leenge, men gruer meg fælt.. Liker ikke å snakke om sånt Og i tillegg måtte skrape sammen penger for å få råd.. Om du sliter med angst og depresjon ville jeg definitivt oppsøke lege i tilfelle det forverrer seg. Ellers kan du ta deg en tur på biblioteket og låne selvhjelps bøker, det er mange gode bøker på markedet Legen vil garantert ikke le av deg, han/hun går gjennom slike saker daglig.
Iben2 Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Hei! Først: Det å be legen din om henvisning til psykolog er noe du ikke skal bekymre deg for. Det er noe mange har gjort før deg. Legen vil nok spørre deg om hvorfor du ønsker dette, fordi hun/han skriver vanligvis noen ord om dette i henvisningen. Det er ikke flaut å slite med tanker og vonde følelser, jeg tror de fleste mennekser opplever dette i løpet av livet- og du viser styrke ved å be om hjelp. Det vil nok ta litt tid før du får time hos psykolog, men jeg vil tro du har tenkt på dette lenge. Hvis det er slik at behovet ditt ikke er der den dagen du får tilbud fra psykolog, kan du trekke søknaden. Jeg vet av egen erfaring at det er et stort skritt å ta, vi vil jo gjerne ordne opp selv, eller vi er usikre på om våre problem er store nok. Egenandelen er som skriver i underkant av 300 kroner per time (45 min), men når du overstiger egenandels summen (ca 1800) vil du får frikort. Lykke til, og ikke tvil på degselv!
Chakoya Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Det er ventekø hos psykologer som oftest så om du ønsker å dra til psykolog dra allerede i dag til legen og få henvisning. Det kan være opp til 1 års ventetid enkelte ganger. Kjenner fler som er i ventekø nå som har ventet 6 mnder allerede. Legen kan selv kan ta kontakt med psykologen og få deg i kø om du ønsker dette og ikke tør å gjøre det selv. Regn med at dersom du skal til psykolog vil psykologen ta deg inn ofte muligens 1 gang i uken eller noe den første tiden for å bli kjent med deg osv. Så den første mnden, nr 2 osv kan det muligens bli mer utgifter enn normalt. Senere ved lengre behandling vil psykologen sette møtene litt mer sjeldent. Psykologen må se an hvor ofte du har behov for behandling. Du får ofte mer enn en halvtime i begynnelsen. Men en halvtime - 1 time pr gang kan hjelpe kjempe mye. Husk at psykologer kan mye om psykologi og måten vi reagerer på. Har selv gått til psykolog i over 1 år og skal til en ny en så snart som over hodet mulig. Når du snakker med psykologer ofte så kan du føle deg ''lettere'' når du går ut døren derfra . Du har ikke så mye tygnde på skuldrene dine lenger.
Gjest Psyk-stud Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har tenkt mer og mer på at jeg vil til psykolog pga angst og depresjon.. Har lest at egenandelen på psykolog er nesten 300 kr pr halvtime/time, og vel, da har jeg nok rett og slett ikke råd til å gå særlig ofte til psykolog.. Er student, lever på lånekassen.. Hvor ofte bør man gå for å få noe ordentlig ut av det? Kan ikke se for meg at jeg skal få allverdens ut av en halvtime/time i måneden f.eks.. Og er det lang ventetid etter at man har fått henvisning? Og hvordan skal jeg evnt ta det opp med legen.. Bare si 'hei du, kan du henvise meg til psykolog?' Uff.. Har aldri snakket med noen om dette, så er liksom ikke bare bare heller.. Har tenkt på det å dra til psykolog leenge, men gruer meg fælt.. Liker ikke å snakke om sånt Og i tillegg måtte skrape sammen penger for å få råd.. Siden du er student så har du kanskje et tilbud om studentrådgivning? Kanskje de har psykolog der? Eller at de har tilbud om samtale med rådgiver som kanskje kan sette deg i kontakt med en psykolog? Ellers er det vanlig at man går til legen og ber om en henvisning til psykolog. Da må du fortelle legen om hvorfor, slik at han/hun skriver dette i henvisningen. Dessverre er det ofte en del ventetid på psykolog, så det kan hende at det vil gå noen måneder før du får time. Det koster 280 kr pr time. Timen varer i 45 min. Når du har betalt opp til 1780 kr får du frikort, og resten av timene er gratis.
stjernekyss Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Jeg tror psykolog hos studenthelsetjenesten er gratis. Man må ringe første mandag eller tirsdag i måneden, da tar de inn nye klienter. Ring og hør!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Om du er student, har du antageligvis tilbud om gratis psykolog via studentsamskipnaden der du bor. I Bergen tilbyr SiB gratis psykolog til alle studenter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå