Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg gikk til legen for å teste meg for kjønnssykdommer for ikke så lenge siden, da fikk jeg beskjed om å bare ta en urinprøve for å teste for klamydia. Greit nok det, men jeg sa til denne legen at jeg ville teste meg for flere, eks gonore. Da får jeg beskjed om at siden jeg ikke hadde symptomer var det heller ikke nødvendig å teste for annet enn klamydia. Jeg går nå rundt og bekymrer meg, sikkert helt unødvendig da jeg sikkert ikke har noe, men det er en trygghet i det å få testet seg. Hvordan skal jeg 'overtale' legen min til å teste meg for andre sykdommer enn klamydia? Har ikke så lett for å stå på mitt når det kommer til leger som 'selvsagt' vet bedre enn meg..
Saga Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Jeg ville kanskje ha løyet på meg symptomer. Men hva om du ber om en gynekologisk helsjekk? Avdekker ikke det noe, eller er det kun kreft de ser etter da?
FruLuna Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Jeg tenker meg at legen svarte som han gjorde fordi det er klamydia som er det store problemet i Norge. Gonoré er forholdsvis sjeldent i Norge, og det er kanskje derfor han tenker at det er liten sjanse for at du har det og at det derfor ikke er nødvendig med en test. Men hvis du er redd for at du er smittet fordi du vet at partneren har hatt det, eller du har hatt sex i utlandet, eller partner har hatt sex i utlandet, synes jeg du skal spørre legen på nytt. Evt gå til en annen lege. Men ellers er det liten sjanse for at du er smittet. Ca. halvparten av jenter som er smittet med gonoré har ingen symptomer, så jeg synes ikke det er et godt argument fra legens side.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå