Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Er det noen som har erfaring med felles oppussing av bad i borettslag? I laget jeg bor snakkes det nå om at rørsystemet skal byttes ut, og i den forbindelse vurderes det også en felles oppussing av alle badene. Veldig mange av badene er fortsatt av orginal standard, alla 1960 eller deromkring. Oppussingen vil vel medføre øking av fellesgjelden vil jeg tro i og med at laget ikke har egenkapital til å dekke inn et så stort prosjekt. Jeg har vært i kontakt med styret, men de kunne ikke gi meg noen informasjon om hvordan dette rent praktisk og økonomisk vil påvirke oss. Er det noen andre som har vært borti noe slikt? Det jeg særlig tenker på er at vi totalrenoverte badet da vi flyttet inn for et drøyt år siden. Vi brukte mye penger på det, og jeg lurer på hvordan det da vil slå ut hvis alle får nytt bad "sponset" av borettslaget. Det er jo veldig flott for de som har gamle bad, men for oss som har et helt nytt ett så ønsker vi ikke at det skal pusses opp. Hele kostnaden, og alt arbeidet, vi nylig gjorde vil jo isåfall ha vært helt bortkastet. Kan vi bli påtvunget en del av denne regningen? Og hva med skifting av rør, kan det gjøres uten at man må bryte opp fliser på gulv (og vegger?)? Slik at vi evt. kan ta vår del av regningen ang. rørene, men ikke får oppussing?
Gjest hopeful Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Uff.. forstår frustrasjonen deres hvis dere må spleise på at naboene får nytt bad. Tviler på at rørene kan byttes uten å bryte opp fliser. Hvis borettslaget skal ha felles oppussing, vil dere nok få økt husleie iallefall. Usikker på om dere kan kreve noen "kompensasjon fordi dere har nytt bad. Men hvis ikke skjønner jeg at dere føler det urettferdig.
Ole27 Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Hvis det er rør som går mellom leilighetene eller sånn så kan dere risikere at det må gjøres også hos dere. Et par jeg kjenner opplevde at badegulvet måtte rives opp og avløp/sluk måtte skiftes selv om de nylig hadde pussa opp. Men de slapp å ta resten da. Hvis det blir bestemt at det skal gjøres må dere jo kunne legge inn en søknad om å slippe ..
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Er det noen som har erfaring med felles oppussing av bad i borettslag? I laget jeg bor snakkes det nå om at rørsystemet skal byttes ut, og i den forbindelse vurderes det også en felles oppussing av alle badene. Veldig mange av badene er fortsatt av orginal standard, alla 1960 eller deromkring. Oppussingen vil vel medføre øking av fellesgjelden vil jeg tro i og med at laget ikke har egenkapital til å dekke inn et så stort prosjekt. Jeg har vært i kontakt med styret, men de kunne ikke gi meg noen informasjon om hvordan dette rent praktisk og økonomisk vil påvirke oss. Er det noen andre som har vært borti noe slikt? Det jeg særlig tenker på er at vi totalrenoverte badet da vi flyttet inn for et drøyt år siden. Vi brukte mye penger på det, og jeg lurer på hvordan det da vil slå ut hvis alle får nytt bad "sponset" av borettslaget. Det er jo veldig flott for de som har gamle bad, men for oss som har et helt nytt ett så ønsker vi ikke at det skal pusses opp. Hele kostnaden, og alt arbeidet, vi nylig gjorde vil jo isåfall ha vært helt bortkastet. Kan vi bli påtvunget en del av denne regningen? Og hva med skifting av rør, kan det gjøres uten at man må bryte opp fliser på gulv (og vegger?)? Slik at vi evt. kan ta vår del av regningen ang. rørene, men ikke får oppussing? Vi hadde rehabilitering i borettslaget vårt. 5 år siden. Tak,ytre fasade,balkonger, kjøkken, utearealer. Kom på flere millioner. Det ble tatt opp lån, uten å øke felleskostnader pr.mnd. Dette gikk pga felleskostnader var satt en del høyere fra før. Det var mye kjøkken fra alla 60 tallet som du skriver. Mange hadde skiftet kjøkken selv. Noen hadde helt nytt da dette ble bestemt. Det ble bestemt at laget slulle gå for et merke, et kjøkken i hvitt. De som ville ha noe annet,kunne betale mellomlegget til noe dyrere. Nå var det noen som hadde kjøpt dyre eikekjøkken,og var selvsagt ikke villig til å gjøre noe med kjøkken. De ble ikke belastet for de kr. det gjaldt for kjøkken i fellesutgifter. Vanskeligere er der ikke. Så tror ikke noen krever at ders nye bad skal være bortkastet. Om rør må skiftes, og de må inn i din leilighet på badet, så må flis av,men du har vel gjemt på noen ekstra. da vil jeg tro som gammelt styremedlem at arbeiderene fikser de fliser som må av og på. Det er penger spart for laget at dere har fikset selv. Nå 5 år etter rehabilitering, og renteøkning, så ser vi at fellesutgiftene ikke ble satt høyt nok opp den gangen, så nå måtte vi øke utgiftene pr.mnd mer enn hva som er normalt.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 En venninne har opplevd det samme. I hennes borettslag skulle de skifte rørene, og flytte så mye om på ting at de var nødt til å slå ned vegger og greier i alle leilighetene... Hun mistet vaskerommet, for rørene på den siden av leiligheten ble røsket ut. De nye rørene skulle gå i en ny vegg som ble satt opp et stykke inne i det som var soverommet, så hun fikk mindre soverom, i tillegg til at inneboden og det gamle badet byttet plass. Så der måtte absolutt alt røskes ned og flyttes. Utrolig surt for dem som nettopp hadde pusset opp bad, vaskerom, soverom, gang eller bod selv! I tillegg ble alle tvunget til å kjøpe ny innredning og fliser fra samme selskapet. Og all innredningen de kunne velge i var stygg. Fellesgjelden økte jo en del av det, og dette kom på toppen av at de hadde stor oppusing av alle fasader, med innglassede balkonger og greier for fem år siden. Jeg håper så inderlig de ikke skal gjøre noe lignende hos oss... Jeg totalrenoverte badet for ett år siden da jeg kjøpte leiligheten (det var originalt fra 70-tallet...), og det kom jo på rundt 160 000. Og jeg liker planløsningen slik den er nå. Tvungen flytting av rom inne i leiligheten høres jo helt sykt ut.
Glitnir Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Når det gjelder badet, så må jo tak og gulv uansett brytes opp på grunn av rørføringene. Det er veldig vanlig at borettslag tar slikt på fellesen, og når dere visste på forhånd at rørene var gamle, så var det selvsagt dumt av dere å gjøre dette på egenhånd uten å først forhøre dere om en oppussing var nært forestående (men etterpåklokskap hjelper selvsagt lite). Når flisene tas opp brytes jo membranen, og sånn sett bør man jo ta opp alt for å få lagt membran på nytt.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Vi skal rehabilitere alle badene i borettslaget om ca 3 år. Alt må tas selv om badene ser fine ut. Det er fordi det trengs nye rør bl.a. men de tar vare på flisene våre og innredningen, og setter det tilbake igjen
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Vi forhørte oss med styret da vi kjøpte for et drøyt år siden om det var noe arbeid som var planlagt, og fikk til svar at det var det ikke. Derfor satt vi igang. Føler at det ikke er spesielt mer enn det vi kunne gjort egentlig - annet enn å ikkke kjøpe seg inn i et borettslag.. Vi får se hva som skjer. Blir jeg tvunget til å gå for en standardløsning med fliser og slikt blir jeg skikkelig irritert. Badet vårt er lite, så vi spanderte på oss svært dyre og fine fliser. Vi er 100% fornøyd, og har snakket om at hvis vi skulle gjort det igjen ville vi ikke gjort noen endringer. Håper ikke det innebærer endringer for vaskerommet også som ligger vegg i vegg, det pusset vi opp nå nettopp..holdt på da vi hørte ryktene om at det var noe på gang. I og med at styret ikke vil gi ut informasjon om dette enda så betyr det vel at det ikke er helt bestemt enda. Får krysse fingrene for at det trekker sånn ut i tid at vi har flyttet innen den tid. Har hverken lyst på nytt bad eller økt fellesgjeld/husleie.
cogito Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Vi forhørte oss med styret da vi kjøpte for et drøyt år siden om det var noe arbeid som var planlagt, og fikk til svar at det var det ikke. Derfor satt vi igang. Føler at det ikke er spesielt mer enn det vi kunne gjort egentlig - annet enn å ikkke kjøpe seg inn i et borettslag.. Vi får se hva som skjer. Blir jeg tvunget til å gå for en standardløsning med fliser og slikt blir jeg skikkelig irritert. Badet vårt er lite, så vi spanderte på oss svært dyre og fine fliser. Vi er 100% fornøyd, og har snakket om at hvis vi skulle gjort det igjen ville vi ikke gjort noen endringer. Håper ikke det innebærer endringer for vaskerommet også som ligger vegg i vegg, det pusset vi opp nå nettopp..holdt på da vi hørte ryktene om at det var noe på gang. I og med at styret ikke vil gi ut informasjon om dette enda så betyr det vel at det ikke er helt bestemt enda. Får krysse fingrene for at det trekker sånn ut i tid at vi har flyttet innen den tid. Har hverken lyst på nytt bad eller økt fellesgjeld/husleie. Styret kan uansett ikkje bestemme dette sjølv. Det er jo årsmøtet i borettslaget som skal godkjenne budsjettet, inkludert planlagte investeringer. Der har dere stemmerett. I tillegg blir det gjerne kalla inn til allmøter med informasjon spesielt om oppussingsarbeidet i god tid før dette startar. Me har akkurat kjøpt leilighet i eit borettslag der slik rehabilitering av rør, med samtidig oppussing av bad og kjøkken, akkurat har blitt gjennomført. (Heldig for oss!) Der trur eg det var slik at det vart bestemt fleire år før arbeidet starta (2002). Då var det slik at dei som hadde pussa opp før dette skulle få tilbakeført til den standarden dei hadde. Dei som valde å pusse opp mellom 2002 og at arbeidet starta, ville berre få enkel standard og måtte ta rekninga sjølv utover dette.
Mischa Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Er det noen som vet hvor mange valgmuligheter man har når borettslaget skal pusse opp badene? :klø: Vi er på boligjakt og lurer på hvordan vi skal forholde oss til å kjøpe en leilighet hvor det er planlagt oppussing av badene i nær fremtid. Har sett på et par stykker som nettopp har fått pusset opp bad i regi av borettslag, men som har vært ganske grusomme i fargevalg/fliser..
Susan Sto Helit Skrevet 14. april 2009 #11 Skrevet 14. april 2009 Er det noen som vet hvor mange valgmuligheter man har når borettslaget skal pusse opp badene? :klø: Vi er på boligjakt og lurer på hvordan vi skal forholde oss til å kjøpe en leilighet hvor det er planlagt oppussing av badene i nær fremtid. Har sett på et par stykker som nettopp har fått pusset opp bad i regi av borettslag, men som har vært ganske grusomme i fargevalg/fliser.. Det kommer an på hva slags løsning borettsalget velger. Men de flest har vel en binding til en leverandør, slik at man kan velge mellom en gruppe fliser, og litt sånt... Det er sikkert mulighet for å få noe annet også, om man betaler ekstra for det.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #12 Skrevet 14. april 2009 Det kommer an på hva slags løsning borettsalget velger. Men de flest har vel en binding til en leverandør, slik at man kan velge mellom en gruppe fliser, og litt sånt... Det er sikkert mulighet for å få noe annet også, om man betaler ekstra for det. Jepp.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 Jeg flyttet inn i min borettslagsleilighet senhøsten 2005. Da jeg kjøpte var bad og kjøkken nyrenovert i regi av tidligere eier ca et år tidligere. Megler opplyste om at felles oppussing av bad og bytting av røropplegg i blokka var på tapetet, men på tidspunktet da jeg kjøpte leiligheten var prosjektet lagt på is da det ville medføre en alt for kraftig økning av fellesgjeld og felleskostnader og laget satset på å spare opp en egenkapital først. I forbindelse med årets generalforsamling kom saken på tapetet igjen, det har vært en mann og sett på alle bad og kjøkken i blokka og han skal lage en rapport om tilstanden til våtrommene og ut fra den blir veien videre bestemt. Det skal være et nytt møte når rapporten er klar og der får vi nok vite mer om veien videre. Blokka jeg bor i er fra sent 1960-tall og røropplegget er fra blokka var ny. De leilighetene som har vært solgt siden jeg flyttet inn for tre og et halvt år siden har hatt svært varierende standard på badene, mange har fortsatt de originale badene. Kjøkkenet er det flere som har pusset opp. Borettslaget der en venninne av meg bor tok en totalrenovering av røropplegg og bad for et par år siden, og der ble det valgt en standardløsning og om man ønsket andre fliser/annen innredning måtte man betale ekstra for det, og det var vannvittig dyrt. Venninnen min ønsket bl.a. å kutte ut flisbord og motivfliser som var i standardløsningen, og hun ville ha en helt glatt hvit innredning isteden for en profilert innredning. Det kostet så mye at hun fant ut at det ikke var verdt det.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #14 Skrevet 14. april 2009 Dere har lite å stille opp med bortsett fra deres ene stemme på generalforsamlingen. Hos oss stemte flertallet for totalrenovering hos alle. Det ble kraftig husleieøkning, og samtlige bad inkludert nyoppussede ble hakket opp. Ikke en flis igjen. Vi fikk velge mellom enkle standardløsninger, de som ønsket å bestille andre typer fliser måtte betale ekstra for det. De som hadde fine bad fra før fikk ingenting i kompensasjon for det. I tillegg måtte de med små bad betale like mye som de med større bad. Vi ble forespeilet to uker uten bad i oppussingsperioden. Det ble fem uker. Vi skulle få tørrklosett til leilighetene, men isteden ble det toalett i kjelleren hele perioden. I tillegg gjorde rørleggerfirmaet skadeverk i leiligheten som de nektet å erstatte. På det tidspunktet var vi så lei dem at vi lot det fare. En i blokka opplevde at de hadde sluppet inn fremmede i leiligheten. Kort sagt, mareritt. Vi hadde vel flyttet før oppussingen om vi hadde visst hvor ille det skulle bli. Men vanskeligere å få solgt også når husleien går opp så mye, og evt nye kjøpere får vite at de snart blir uten bad en lengre periode + masse bråk og vannløse dager i blokka.
Mischa Skrevet 14. april 2009 #15 Skrevet 14. april 2009 Huff det hørtes jo ikke bra ut. Nei jeg må si jeg er litt skeptisk til det hele, men området vi vil bo består så og si bare av borettslag! Fryktelig kjedelig som dere beskriver om man kjøper en leilighet hvor badet trenger oppussing og det ikke er planlagt noe i nær fremtid slik at man må pusse opp selv og ikke få kompensasjon.. Så det lureste er kanskje å kjøpe en leilighet hvor badet er nyoppusset? :klø:
Honesty Skrevet 15. april 2009 #16 Skrevet 15. april 2009 Nå er det vel først og fremst hvis rørsystemer og elektrisk anlegg må byttes, at borettslag bestemmer seg for å ta en renovering hvor baderommene inngår. Ergo vil dette sjelden gjelde generell oppgradering av standard, annet enn å gjenskape en minimalstandard etter at det nødvendige arbeidet er gjort. Det innvendige har eierne av borettslagsleiligheten uansett ansvaret for.
Susan Sto Helit Skrevet 15. april 2009 #17 Skrevet 15. april 2009 Huff det hørtes jo ikke bra ut. Nei jeg må si jeg er litt skeptisk til det hele, men området vi vil bo består så og si bare av borettslag! Fryktelig kjedelig som dere beskriver om man kjøper en leilighet hvor badet trenger oppussing og det ikke er planlagt noe i nær fremtid slik at man må pusse opp selv og ikke få kompensasjon.. Så det lureste er kanskje å kjøpe en leilighet hvor badet er nyoppusset? :klø: Det beste er vel å velge et borettslag der det gies litt støtte til de som velger å pusse opp selv. Da er du rimelig sikker på at de allerede har hatt diskusjonen, og kommet fram til at de som vil pusse opp bad gjør det, akkurat som de vil selv. Ingen felles økning i husleie, og ingen begrensninger på hvordan badet ser ut. Har selv gjort det, og da kom det noen og byttet sluk og slike ting som borettslaget brydde seg om. Uten at dette kostet oss noe. Og så ordnet vi alt resten selv, med egne håndverkere.
Mischa Skrevet 15. april 2009 #18 Skrevet 15. april 2009 Hvor kan jeg finne ut om borettslaget lar beboerne pusse opp selv eller har felles oppussing? Står det i vedtekter eller er det noe jeg bør spørre om på visning? Jeg er litt grønn på dette området
Susan Sto Helit Skrevet 15. april 2009 #19 Skrevet 15. april 2009 Hvor kan jeg finne ut om borettslaget lar beboerne pusse opp selv eller har felles oppussing? Står det i vedtekter eller er det noe jeg bør spørre om på visning? Jeg er litt grønn på dette området Det bør stå i vedtektene om de har bestemt noe felles. Ellers er det jo bare å spørre på visning. Dette er jo ganske viktig informasjon. I noen områder er det uansett ganske uvanlig å gjennomføre felles oppussing av bad, fordi mange ønsker å velge både når de gjør dette, og hvordan det skal se ut etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #20 Skrevet 15. april 2009 Er det noen som har erfaring med felles oppussing av bad i borettslag? I laget jeg bor snakkes det nå om at rørsystemet skal byttes ut, og i den forbindelse vurderes det også en felles oppussing av alle badene. Veldig mange av badene er fortsatt av orginal standard, alla 1960 eller deromkring. Oppussingen vil vel medføre øking av fellesgjelden vil jeg tro i og med at laget ikke har egenkapital til å dekke inn et så stort prosjekt. Jeg har vært i kontakt med styret, men de kunne ikke gi meg noen informasjon om hvordan dette rent praktisk og økonomisk vil påvirke oss. Er det noen andre som har vært borti noe slikt? Det jeg særlig tenker på er at vi totalrenoverte badet da vi flyttet inn for et drøyt år siden. Vi brukte mye penger på det, og jeg lurer på hvordan det da vil slå ut hvis alle får nytt bad "sponset" av borettslaget. Det er jo veldig flott for de som har gamle bad, men for oss som har et helt nytt ett så ønsker vi ikke at det skal pusses opp. Hele kostnaden, og alt arbeidet, vi nylig gjorde vil jo isåfall ha vært helt bortkastet. Kan vi bli påtvunget en del av denne regningen? Og hva med skifting av rør, kan det gjøres uten at man må bryte opp fliser på gulv (og vegger?)? Slik at vi evt. kan ta vår del av regningen ang. rørene, men ikke får oppussing? Ingen styre i et borettslag vil presse igjennom at nye bad skal rives for å pusses opp igjen. Da må dere protestere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå