Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har det ofte slik foran enkelte personer at jeg er redd for å være meg selv; si det jeg mener fordi jeg er redd for at de kan dømme/mislike meg. Så jeg velger en "tryggere" utvei ved å være enig med alle andre og ikke skille meg ut, selv om jeg ofte har mye jeg skulle sagt om en sak. Er heller ikke noe glad i å være sammen med mange samtidig fordi jeg rett og slett er redd for å forsvinne i mengden.. dette virker kanskje litt motsigende, men det er sånn jeg føler det.. :/ Lurer på om dette er en betegnelse for sosial angst?
Hilde Christina Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 (endret) Jeg har alltid sett på sosial angst som det å unngå sosiale sammenhenger, ikke å endre seg i sosiale sammenhenger. Jeg tror nok alle forandrer seg ovenfor visse personer, vet jeg gjør det selv og har aldri sett på meg selv som en person med sosial angst. Det går vel på hvem man føler seg komfortabel med. Googlet det og fikk dette: "Sosial angst er en markert og vedvarende frykt for en eller flere sosiale situasjoner, eller situasjoner der du skal prestere noe, og der situasjonen innebærer at du møter ukjente personer eller utsettes for andres vurdering." Endret 11. mars 2009 av Hilde Christina
Gjest Cipheria Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Høyrest meir ut som dårleg sjølvtillit. Har du sosial angst, får du ein ekkel kjensle (frykt) når du skal møte andre folk. Du prøver å unngå sosiale settingar i det heile tatt. Symptoma varierer litt frå person til person. Men du vil stresse meir, pulsen vil auke. Nokre blir svimle, kvalme, får vanskelegheitar med å puste osv. Søker du "sosial angst" på google får du mykje lesestoff.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...9878&sr=1-4 http://butikk.tapirforlag.no/no/node/1070 Disse to bøkene er begge gode og basert på annerkjente terapiformer
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har alltid sett på sosial angst som det å unngå sosiale sammenhenger, ikke å endre seg i sosiale sammenhenger. Jeg tror nok alle forandrer seg ovenfor visse personer, vet jeg gjør det selv og har aldri sett på meg selv som en person med sosial angst. Det går vel på hvem man føler seg komfortabel med. Googlet det og fikk dette: "Sosial angst er en markert og vedvarende frykt for en eller flere sosiale situasjoner, eller situasjoner der du skal prestere noe, og der situasjonen innebærer at du møter ukjente personer eller utsettes for andres vurdering." takk for svar det hørtes fornuftig ut og jeg er enig i den beskrivelsen. Det er ofte slike enkeltpersoner jeg ikke føler meg komfortabel med og det er ofte folk som er av den dominerende typen. Det kritiske blikket gjør at jeg blir nervøs for hva jeg skal si, føler meg ukomfortabel og falsk. Når det kommer til å bli kjent med nye personer er jeg aldri spesielt nervøs. Jeg har gått mye i meg selv etter at min mor har vært syk av angst og depresjoner. Det har vært en tung periode, selv om hun er nesten frisk nå. Jeg er nok redd for at det skal være arvelig, og pirker på meg selv og overananylserer. Har kommet i en ond sirkel =/
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Høyrest meir ut som dårleg sjølvtillit. Har du sosial angst, får du ein ekkel kjensle (frykt) når du skal møte andre folk. Du prøver å unngå sosiale settingar i det heile tatt. Symptoma varierer litt frå person til person. Men du vil stresse meir, pulsen vil auke. Nokre blir svimle, kvalme, får vanskelegheitar med å puste osv. Søker du "sosial angst" på google får du mykje lesestoff. Ja, jeg har nok dårlig selvtillitt. Jeg er fornøyd med utseende mitt.. men mitt indre er rassert. Jeg er så redd for at folk ikke skal like meg.. Og jeg vet det høres helt patetisk ut ettersom jeg omgis masse folk. Lurer på om jeg skal til legen og bli henvist til psykolog eller noe, har værrt så mye som har foregått oppe i hodet på meg de 3 siste årene.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Høyrest meir ut som dårleg sjølvtillit. Har du sosial angst, får du ein ekkel kjensle (frykt) når du skal møte andre folk. Du prøver å unngå sosiale settingar i det heile tatt. Symptoma varierer litt frå person til person. Men du vil stresse meir, pulsen vil auke. Nokre blir svimle, kvalme, får vanskelegheitar med å puste osv. Søker du "sosial angst" på google får du mykje lesestoff. takk jeg skal ta meg en tur på biblioteket og se om jeg finner noen bøker om terapi og selvhjelp.
m74 Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 takk jeg skal ta meg en tur på biblioteket og se om jeg finner noen bøker om terapi og selvhjelp. Jeg vil anbefale "Selvfølelse nå!" av Mia Törnblom(?). Mye fine øvelser! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har det ofte slik foran enkelte personer at jeg er redd for å være meg selv; si det jeg mener fordi jeg er redd for at de kan dømme/mislike meg. Så jeg velger en "tryggere" utvei ved å være enig med alle andre og ikke skille meg ut, selv om jeg ofte har mye jeg skulle sagt om en sak. Er heller ikke noe glad i å være sammen med mange samtidig fordi jeg rett og slett er redd for å forsvinne i mengden.. dette virker kanskje litt motsigende, men det er sånn jeg føler det.. :/ Lurer på om dette er en betegnelse for sosial angst? hvis du er redd for å forsvinne i mengden, hvorfor velger du heller denne såkalte tryggere utveien da? hvorfor heller ikke bare speak your mind or something? da ville jeg tenkte du ikke akkurat forsvinner i mengden. men du gjør jo kanskje det om du bare slenger deg på alle andres meninger da.. vet ikke jeg men. sånn jeg sitter med inntrykk av jaffal.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 hvis du er redd for å forsvinne i mengden, hvorfor velger du heller denne såkalte tryggere utveien da? hvorfor heller ikke bare speak your mind or something? da ville jeg tenkte du ikke akkurat forsvinner i mengden. men du gjør jo kanskje det om du bare slenger deg på alle andres meninger da.. vet ikke jeg men. sånn jeg sitter med inntrykk av jaffal. Jeg sitter inne med veldig mye, men tør ikke komme med meninger fremfor enkelte. Gjelder spesielt når det er mange mennesker rundt meg, da jeg er redd for at alle skal være imot meg, og misslike meg. Det er en slags angst jeg har.
salemandra Skrevet 11. mars 2009 #11 Skrevet 11. mars 2009 Jeg sitter inne med veldig mye, men tør ikke komme med meninger fremfor enkelte. Gjelder spesielt når det er mange mennesker rundt meg, da jeg er redd for at alle skal være imot meg, og misslike meg. Det er en slags angst jeg har. ja, skjønner det. er mye av det sosial angst går på tror jeg.. sliter selv med sosial angst og. men er mer redd for at folk skal studere meg, se på meg, synes jeg er rar osv. men innerst så bryr jeg meg egentlig ikke da. lol. så rart jeg i det hele tatt har den angsten. hehe. uansett, er nok også en del forvirring med fortida det tror jeg. blæh.
Chakoya Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Her er litt informasjon om sosial angst (fobi). Litt mange linker da, men av de som har særs interesse for dette kan dere jo alltid klikke dere nedover. Sosial angst (Sosial fobi) (Wikipedia) Sosial fobi (Lommelegen) Sosial angst (Pasienthåndboka) Fobisk angst (Pasienthåndboka) Sosial angst (Helsenett) Nytt syn på sosial angst (Forskning) Sosial fobi (Store Norske Leksikon) Sosial fobi (SML-artikkel) (Store Norske Leksikon) Endret 12. mars 2009 av Chakoya
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå