Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det lov å ha med uten å betale for overvekt? Er det 25 kg? Varierer dette fra flyselskap til flyselskap?

Er det lov å ha med to kofferter på 25 kg hver? Eller to kofferter på til sammen 25 kg?? Eller er det bare lov å ha med en koffert..?? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Kirsebaer
Skrevet
Hvor mye er det lov å ha med uten å betale for overvekt? Er det 25 kg? Varierer dette fra flyselskap til flyselskap?

Er det lov å ha med to kofferter på 25 kg hver? Eller to kofferter på til sammen 25 kg?? Eller er det bare lov å ha med en koffert..?? :klø:

Etter min erfaring pleier det å variere fra flyselskap til flyselskap. Sjekk hva som står på billetten din, evt. kan du sjekke på flyselskapets nettside. Om det står at tillatt vekt på bagasje er maks 25 kg, kan du f.eks. ha med 1 koffert som veier maks 25 kg, eller 2 kofferter som veier maks 25 kg til sammen. Norwegian tar for øvrig betalt per kolli, og om det da står at 25 kg er maks og du betaler for 1 kolli, så kan du ta med 1 koffert som veier maks 25 kg. :)

Skrevet

Dette varierer veldig, som det står over. For eksempel hos Ryanair og Norwegian må du betale for bagasjen uansett. Charterselskapene har gjerne 20 kg. inkludert håndbagasje, standard hos vanlige ruteselskaper er 20 kg pluss håndbagasje. Dette er da så mange kolli du vil opp til samlet denne vekten, men spesialbagasje (ski, barnevogn, sykkel etc) må du oftest betale ekstra for uansett.

Noen få steder (USA, Mexico, Canada pluss muligens noen til) er det standard med 2x23 kilo. Men sjekk uansett først hos selskapet du reiser med.

Skrevet
Dette varierer veldig, som det står over. For eksempel hos Ryanair og Norwegian må du betale for bagasjen uansett. Charterselskapene har gjerne 20 kg. inkludert håndbagasje, standard hos vanlige ruteselskaper er 20 kg pluss håndbagasje. Dette er da så mange kolli du vil opp til samlet denne vekten, men spesialbagasje (ski, barnevogn, sykkel etc) må du oftest betale ekstra for uansett.

Noen få steder (USA, Mexico, Canada pluss muligens noen til) er det standard med 2x23 kilo. Men sjekk uansett først hos selskapet du reiser med.

Takk for svar :) Skal nok finne ut av det :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vanligvis er det maksimalt 20kg +8kg håndbagasje.

Skrevet

Det kommer litt an på flyselskapet. Men som regel er det 20kg. Også kommer det an på hva slags ansatt du treffer på flyplassen, som regel slipper du unna med 2-3 kg ekstra.

Men er dessverre ikke alle som er så nøye på det!

Skrevet
Det kommer litt an på flyselskapet. Men som regel er det 20kg. Også kommer det an på hva slags ansatt du treffer på flyplassen, som regel slipper du unna med 2-3 kg ekstra.

Men er dessverre ikke alle som er så nøye på det!

Vi reiser med KLM og NortWest Airlines. Virker som om begge selskapene tillater 2 x 23 kg.. eller har jeg misforstått?

Skrevet

Da høres det ut for meg som om du skal til usa? Kan det stemme? I så tilfelle har du 2*23kg med klm og northwest :)

Skrevet
Vi reiser med KLM og NortWest Airlines. Virker som om begge selskapene tillater 2 x 23 kg.. eller har jeg misforstått?

Til USA stemmer nok det ja.

Skrevet
Med KLM kan du ha med deg 2 kolli som tilsammen veier 20kg:

http://www.klm.com/travel/nl_en/travel_inf...wance/index.htm

Overvekt koster anslagsvis 30 euro per kilo.

Det står da svart på hvitt på nettsiden du linker til at man kan sjekke inn to kolli på hver 20 kilo, eller max 2x23 kilo på interkontinentale reiser.

Skrevet

Jobber i KLM og skal du til USA kan du ta med 2*23kg!

Andre steder KLM har piecekonsept (som det kalles) er:

*Canada

*Mexico

*Brasil

*Cuba

*Dominikanske republikk

*Madagaskar

*Afrika (ikke sør-afrika, og marokko, tunisia og algerie)

*Egypt

Gjest Gjest
Skrevet
Jobber i KLM og skal du til USA kan du ta med 2*23kg!

Andre steder KLM har piecekonsept (som det kalles) er:

*Canada

*Mexico

*Brasil

*Cuba

*Dominikanske republikk

*Madagaskar

*Afrika (ikke sør-afrika, og marokko, tunisia og algerie)

*Egypt

Vet du hvorfor en kan ha med seg dobbelt så mye til disse destinasjonene som eksempelvis reiser til Asia?

• 2 uker senere...
Skrevet

Det ble så jeg bare tok med en koffert pga at vi fløy fra NY-Lousville tur/retur, og på det flyselskapet (USAir) måtte man betale pr koffert uansett om man hadde med en eller to.. 15 dollar pr koffert.

Til tross for at jeg bare hadde med en koffert pluss håndbagasje, slapp jeg overvekt :)

Skrevet

Jeg vet dessverre ikke hvorfor det bare er noen land som har piece konsept og ikke alle.

Hvilke land som skal ha dette bestemmes av et selskap som heter IATA. De aller fleste flyselskap i verden er medlemmer i IATA.

Hvorfor IATA har bestemt at det kun er et visst antall land som skal ha piece konsept har jeg ikke klart å finne ut! :)

Skrevet
Jeg vet dessverre ikke hvorfor det bare er noen land som har piece konsept og ikke alle.

Hvilke land som skal ha dette bestemmes av et selskap som heter IATA. De aller fleste flyselskap i verden er medlemmer i IATA.

Hvorfor IATA har bestemt at det kun er et visst antall land som skal ha piece konsept har jeg ikke klart å finne ut! :)

Må bare si deg at KLM har den beste flymaten som jeg har smakt :):tommelopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...