Gjest Gjest_Line_* Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Heisann! Jeg lurte på om det går ann og gi p-piller til en katt som dier kattunger, vil ikke at når den går ut skal parre seg med en hannkatt!! Skal sterilisere katten senere, men det går vel ikke ann når katten er gravid? Dette ble sikkert litt tullete skrevet , her er altså spørsmålene mine 1.Hvor lenge må jeg vente før jeg kan sterilisere katten min som er drektig nå ? 2. Kan jeg gi katten min P-piller når katten fremdeles tar vare på kattungene, eller er dette farlig? 3. Nå kan kattungene steriliseres?
lovenemo Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 1.Hvor lenge må jeg vente før jeg kan sterilisere katten min som er drektig nå ? 2. Kan jeg gi katten min P-piller når katten fremdeles tar vare på kattungene, eller er dette farlig? 3. Nå kan kattungene steriliseres? Sikkert en stund etter at kattene er gamle nok til å få nye hjem, dvs minst 12 uker etter fødsel. Spør vet'en du bruker. Driktige katter bør IKKE behandles med p-piller da det kan skade fostrene og skape komplikasjoner under selve fødselen. Hentet fra ... Tror man må vente til kattene er 6 mnd før de blir sterilisert
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Kattemor kan du steriliseres så snart hun har født, gjorde selv dette med vår. Tror kattungene var to uker da vi striliserte moren. Kattunger er jeg usikker på.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Heisann! Jeg lurte på om det går ann og gi p-piller til en katt som dier kattunger, vil ikke at når den går ut skal parre seg med en hannkatt!! Skal sterilisere katten senere, men det går vel ikke ann når katten er gravid? Dette ble sikkert litt tullete skrevet , her er altså spørsmålene mine 1.Hvor lenge må jeg vente før jeg kan sterilisere katten min som er drektig nå ? 2. Kan jeg gi katten min P-piller når katten fremdeles tar vare på kattungene, eller er dette farlig? 3. Nå kan kattungene steriliseres? Ring vetrinæren og spør.
Gjest Glør Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Katten kan steriliseres med en gang ungene er født, men det er en risiko for at hun slutter å gi melk, og å håndmate kattunger er mye styr. I tillegg er det tungvindt med operasjonssår og amming, kattunger som ligger og tråkker dersom hun har vondt osv. Så jeg har ventet til kattungene er 12 uker, og uansett kan klare seg fint uten morsmelk. Også har jeg holdt katten innendørs frem til da, for å unngå ny parring. P-piller går visstnok ikke over i melken, så det skal heller ikke være noe problem å gi de mens hun fortsatt gir melk. Spør dyrlegen din hvor tidlig de kastrerer, siden dette varierer, men vanligvis 6 måneders alder.
Sheenaca Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Du kan vel strengt tatt sterilisere mens katten er drektig, men da mister du såklart kattungene. Det varierer sikkert fra veterinær til veterinær hvilken grense de har på hvor langt drektigheten er kommet før de ikke ønsker å sterilisere. Du må da kunne holde katten inne mens den har kattunger? Den må uansett holdes inne i minst 14 dager etter at den er sterilisert, så den må bare finne seg i å være innekatt en stund. Ring en dyreklinikk og spør disse spørsmålene, det er gratis å ringe, og de blir bare glade for at du tar ansvar og skal sterilisere katten din.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Du må da kunne holde katten inne mens den har kattunger? Hvorfor i alle land og dager må man detr?
lucy_in_the_sky Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 Hvorfor i alle land og dager må man detr? 1:For å gjøre sitt beste for å unngå at moren dør eller forsvinner mens ungene er så små at de er avhengige av morsmelk 2. Fordi moren kan bli drektig igjen rett etter fødsel og det er ikke heldig for verken mor eller unger + at jeg tviler vel på at ts har lyst på enda et kull mens det første fremdeles er hjemme eller? 3. Fordi moren kan dra med seg hjem sykdommer og mark osv til ungene, og kattunger har langt ira det samme immunforsvaret som en voksen katt
lucy_in_the_sky Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Heisann! Jeg lurte på om det går ann og gi p-piller til en katt som dier kattunger, vil ikke at når den går ut skal parre seg med en hannkatt!! Skal sterilisere katten senere, men det går vel ikke ann når katten er gravid? Dette ble sikkert litt tullete skrevet , her er altså spørsmålene mine 1.Hvor lenge må jeg vente før jeg kan sterilisere katten min som er drektig nå ? 2. Kan jeg gi katten min P-piller når katten fremdeles tar vare på kattungene, eller er dette farlig? 3. Nå kan kattungene steriliseres? Hei! Du kan sterilisere katten mens den er drektig, ja. Ellers bør du vente til kattungene er 8 uker gamle, da er de ikke så avhengige av morsmelk lenger i tilfelle mor ikke vil die de etter dsteriliseringen. Du trenger ikke gi hun p-piller mens hun dier for det er jo en selvfølge at mor holdes inne mens hun har unger! Hvis du likevel har tenkt å slippe mor ut, så må du ikke gi hun p-piller, dette er sterkt kreftfremkallende for mor og kan gi hormonforstyrrelser og misdannelser hos ungene (de får i seg skadelige stoffer gjennom melken). Kattungene kan kastreres/steriliseres fra de er 12 uker gamle, men de fleste veterinærer vil nok vente til de er 5-6 måneder gamle. De skal ikke slippes ut før de er kastrert/sterilisert. Lykke til! 1
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 (endret) 1:For å gjøre sitt beste for å unngå at moren dør eller forsvinner mens ungene er så små at de er avhengige av morsmelk 2. Fordi moren kan bli drektig igjen rett etter fødsel og det er ikke heldig for verken mor eller unger + at jeg tviler vel på at ts har lyst på enda et kull mens det første fremdeles er hjemme eller? 3. Fordi moren kan dra med seg hjem sykdommer og mark osv til ungene, og kattunger har langt ira det samme immunforsvaret som en voksen katt ALdri hørt. Har hatt katter i alle år, og kattemor har fint fått lov til å gå ut på do o.l når hun måtte ønske det. Har du noen linker som kan underbygge det du sier? Endret 11. mars 2009 av ¤bella¤
lucy_in_the_sky Skrevet 11. mars 2009 #11 Skrevet 11. mars 2009 Tuller du med meg nå..?? Må jeg ha en link for å underbygge at man skal prøve å unngå at moren skal bli påkjørt eller forsvinne mens hun har unger som er avhengig av melken hennes?? 1
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Tuller du med meg nå..?? Må jeg ha en link for å underbygge at man skal prøve å unngå at moren skal bli påkjørt eller forsvinne mens hun har unger som er avhengig av melken hennes?? Heldigvis så skjer det skjeldent¨. Men jeg skulle gjerne hatt en link som underbygger det andre du skriver ja. rett og slett fordi jeg aldri har hørt det.
tigerpus1 Skrevet 11. mars 2009 #13 Skrevet 11. mars 2009 min katt fikk kattunger for 15 dager siden hun har fått gå ut på do i hagen siden dag 2. hun nekter å gå i kattekassen og satt bare ved døra å skrek. hun er ute i knappe 5 min før hun er inne igjen og passer på ungene. jeg har aldri hørt at man ikke kan slippe katten ut mens den har unger. kattungene og mor skal jo også ha ormkur flere ganger før de forlater hjemmet 12 uker gamle. mor fikk også ormkur før hun fødte ca midt i svangerskapet. jeg har ikke gitt henne p-piller. hun skal stereliseres når ungene er ca 8 uker. jeg regner også med at mor kommer til å ta med seg kattungene ut etterhvert, de har katteluke. synnes det må være mye riktigere at hun viser dem hvordan verden er enn at jeg skal sende kattungene avgårde til fremmede og så slipper de de ut uten at de har noe trening i å være ute.
lucy_in_the_sky Skrevet 11. mars 2009 #14 Skrevet 11. mars 2009 Heldigvis så skjer det skjeldent¨. Men jeg skulle gjerne hatt en link som underbygger det andre du skriver ja. rett og slett fordi jeg aldri har hørt det. Uhm.. Så du må ha en link for å vite at katter kan bli drektig rett etter fødsel..? Eller at en katt som går ute kan få mark og sykdommer ? Eller for å vite at kattunger ikke har et fullt utviklet immunsystem? Håper virkelig du tuller jeg da..
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #15 Skrevet 12. mars 2009 Nok engang sklir tråden og det opprinnelige emnet skjøvet ut på sidelinjen.... Denne linken svarer på alt du lurer på, men det er like mange meninger om katter og prevensjon som det finnes løskatter. Ring veterinæren din og spør så får du vite hvor han/hun står.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #16 Skrevet 12. mars 2009 Heldigvis så skjer det skjeldent¨. Men jeg skulle gjerne hatt en link som underbygger det andre du skriver ja. rett og slett fordi jeg aldri har hørt det. Hvorfor skal man ta sjansen? Man kan jo være så uheldig at noe skjer! Det skal vel ikke være nødvendig med dokumentasjon på noe man bør skjønne hvis man bare bruker sunn fornuft.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 Hvorfor skal man ta sjansen? Man kan jo være så uheldig at noe skjer! Det skal vel ikke være nødvendig med dokumentasjon på noe man bør skjønne hvis man bare bruker sunn fornuft. Hva gjør man når katten ikke går på do inne da? Da tar man faktisk sjansen, for at kattemor skal ha det best mulig.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #18 Skrevet 12. mars 2009 Hva gjør man når katten ikke går på do inne da? Da tar man faktisk sjansen, for at kattemor skal ha det best mulig. En katt bør uansett læres opp til å gå på do inne. Hva om den bli syk? Må opereres og ikke kan gå ut av den grunn? Hadde du sluppet den ut da også?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 12. mars 2009 #19 Skrevet 12. mars 2009 En katt bør uansett læres opp til å gå på do inne. Har du katt eller? Man ikke lære opp en katt på samme måte som en hund..
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #20 Skrevet 12. mars 2009 Har du katt eller? Man ikke lære opp en katt på samme måte som en hund.. Man starter fra de er små da vet du, men jeg er sikker på at man kan lære en voksen katt det også. Katter skjønner mer enn du kanskje tror. Mine katter er vant med å gå på do ute, men det har hendt ved noen anledninger at jeg har vært nødt til å holde dem inne i kortere eller lengre perioder, og de skjønner helt fint hva kattedoen skal brukes til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå