Gå til innhold

Kverning av espresso


Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka

Har en rancilio maskin, og sist jeg kjøpte espressobønner ble den kvernet på 275. Vannet renner for raskt igjennom under tillaging. Må kvernen da justeres opp eller ned neste gang? Jeg får heller ikke crema.

Tidligere var det ikke et problem, men da var det alltid samme dame som kvernet den for meg, nå får jeg ymse etter hvem som jobber.

Endret av Revenka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan virke som om espressoen er litt for grovt kvernet, mulig de kan kverne den litt finere om du tar den med tilbake og forklarer problemet. Du kan også prøve å presse den fastere sammen enn du bruker når du fyller i "poden".

Hvilken type bønner det er kan også ha betydning, hvor ferske de er eller om kaffen har rukket å tørke ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sagt til baristaen hva slags maskin du har? Vi slet litt med det samme, og endte opp med å kjøpe kvern selv (også den fra Rancilio).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Rengjorde maskinen skikkelig og kjøpte ny espresso fra et annet sted. Første jeg lagde ble kjempebra. Nydelig crema. Andre jeg lagde så gikk det ca 11 sek før det kom kaffe og så kom det veldig fort og det ble ikke crema i det hele tatt. Jeg det jeg som tamper feil kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...