Gå til innhold

Lily er på let etter kondis...


Gjest Lily1

Anbefalte innlegg

Gjest Lily1

Dette blir vel ikke en helt vanlig treningsdagbok på linje med alle andres, men jeg har etterhvert lært at den eneste jeg kan sammenligne meg med, er meg selv... :)

Av grunner jeg ikke vil komme inn på, har jeg dessverre måttet slutte å trene slik jeg har trent tidligere... det har ført til at jeg har kommet på en plass jeg er ukomfortabel med å være! Jeg har blitt bedagelig og lat...

Jeg likte å være aktiv, men har blitt alt for passiv de siste årene.

Nå er tiden inne til å forandre det.

Som sagt kan jeg ikke trene vanlig, men jeg kan gå (på tredemølle)!

Og det er det jeg har begynt med...

Jeg har allerede gjort nybegynnertabben med å gå for hardt ut, jeg startet direkte på å gå i 60 minutter. Det ble alt for hardt, og helsen fikk seg et skikkelig tilbakeslag, og jeg måtte kutte helt ut for å bygge meg opp igjen.

Nå er jeg endelig klar til å starte igjen, og i dag fant jeg et opplegg jeg har tenkt å følge:

http://www.pfizer.no/templates/Page____1587.aspx

Det virker som om det har en fornuftig progresjon, og siden jeg vet at hvis jeg skal lage opplegget selv blir det litt for optimistisk.

I morgen starter jeg på dag 1: 15 minutter.

Jeg vet av erfaring at det tilsvarer ca 0,5 km for meg, med min skrittlengde og tempo.

Det er ikke mye, men det er en start. :)

Jeg bør vel føye til at jeg skal begynne å spise riktigere også... :sjenert:

Jeg har en tendens til å spise alt for lite.

Endret av Lily1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lily1

Dag 1:

Gikk 10 minutter, 0,5 km... det føltes veldig godt, men kjenner at jeg skal kjøpe meg nye sko!

Siden tredemøllen er et såpass hardt underlag, trenger jeg noe mer demping enn jeg gikk med i dag. :)

Klarte også å spise litt mer enn ellers, og det merkes, men jeg håper magen blir vant til det.

Jeg bør kanskje forklare hvorfor jeg har problemer med å spise...

Jeg har en tarmsykdom der mat=smerter+diaré...

Det er derfor veldig lett å heller kutte ut måltider i stedet for å takle smertene og diaréen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1

Dag 2: 10 minutter, og 0,5 km i går også. :)

Merker godt hellingen og motstanden på båndet... jeg rekker ikke å bli svett på så kort tid, men jeg får opp pulsen og blir god og varm.

Dette tegner bra. :)

Dag 3: Litt tregere og lavere tempo i dag... brukte nesten 12 min på 0,5 km.

Har vært veldig stiv i hoftene/bekkenet i hele vinter, og håper det vil løse seg opp etter hvert som jeg får gått mer.

Motivasjonen er på topp, og det hadde vært veldig lett å fortsette å gå, men jeg vet at jeg må ta det gradvis. Vil ikke gå på en ny smell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lily1

Velkommen inn i "nabolaget" :O)

Synes du sa det så veldig bra, dette med at du kun kan sammenligne med deg selv. Det er helt riktig og rett motivasjon. Som jeg også skrev da jeg startet snuppis sin treningsdagbok var nettopp det at "litt er bedre enn ingenting". Da var det med tanke på både kostholdet mitt (jeg er fryktelig fryktelig glad i mat) og med tanke på treningen (jeg hater å trene).

Forstår at du har en grunn til at du ikke får trent helt ut, og sliter med maten. Men håper det går din vei, du har jo allerede innsett at det ikke nytter å kjøre hardt på med engang, men heller velge den rolige veien. Sånt tror jeg nytter.

Håper du klarer å stå på og holder ut hele veien;)

Lykke til, kommer innom å besøker deg med jevne mellomrom for å se hvordan det går;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1

Hei Snuppis, så hyggelig å se deg! :)

Jeg er så veldig enig med deg! Litt er bedre enn ingenting. :)

Målet mitt er å gå en time hver dag, men det er et langsiktig mål... Kanskje når jeg dit i løpet av sommeren, eller kanskje til neste sommer, men i mellomtiden gjør jeg så best jeg kan.

Smugkikket litt på dagboken din etter at jeg så at du hadde skrevet her, og du er jo kjempeflink!

Stikk gjerne innom av og til, det er veldig hyggelig med tilbakemeldinger. :)

I dag er dag 4, og jeg har gått 0,5 km igjen.

I dag gikk det på 10 minutter igjen, noe jeg er veldig fornøyd med. :)

Jeg kjenner at jeg kan gå lenger, men jeg er bestemt på å holde meg til opplegget.

I tillegg har jeg vært en tur på senteret, og det ble noen skritt der også... alt i alt en flott dag med tanke på aktivitet. :)

Med maten går det også greit nok, jeg prøver i allefall.

Det er ikke så bra som det burde vært, men bedre enn forrige uke... jeg får nyte de framskrittene som er... også her er litt bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei lily..Jada jeg stikker nesen innom regelmessig jeg for å "følge" deg opp litt..Bare å komme på besøk hos meg og;) ER så koselig så..hehe...

Synes du skal være fornøyd med fremgangen din jeg, litt er bedre enn ingenting ja;) Og at du i det hele tatt har rørt litt på deg idag er jo bra! Da kan det bare gå en vei, nemlig fremover!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lily1

Jeg er veldig fornøyd med uken! :)

Dag 5: Nye 0,5 km, og 11,5 minutter...

Totalt gått denne uken: 2,5 km og 53 minutter...

Og når det gjelder maten, har jeg kommet opp i 87% av energibehovet mitt! Veldig bra! :)

Jeg burde kanskje få ned på papiret hva jeg gjør utover å gå...

Jeg trener ikke i den forstand, men jeg er i nesten konstant bevegelse i hverdagen...

1.

Jeg går til vanlig 2500-3000 skritt pr dag mens jeg gjør det daglige her hjemme.

I løpet av denne uken har jeg økt antall skritt pr dag med ca 1000, og er oppe i 3500-4000 skritt pr dag. :)

2.

Jeg har en slags "vippehuske" som jeg bruker ca 30 minutter i uken for å øke bevegeligheten i bekkenet/hoftene.

Vippehusken har også en liten bivirkning... den gir magemuskulaturen en liten treningsøkt... 10 minutter på den gir vel samme trening på magen som 25-30 sit-ups gir.

3

Jeg tar ca 15 "push-ups" 3 dager i uken, men jeg tar dem mot veggen i stedet for på gulvet, og jeg tar noen ryggøvelser 3 dager i uken.

Som jeg sa, målet er å komme opp i en time om dagen på tredemøllen, men like viktig for meg, er å skifte "status" fra å være "inaktiv" til å bli "moderat aktiv".

Endret av Lily1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1

Dag 6, og i dag var det veldig tungt å komme igang. :(

Jeg gikk 11,5 minutter, og 0,5 km i dag også, men i dag var det helt klart nok!

Vet ikke helt hvorfor det er slik, men bena var bare TUNGE og stive i dag.

(Fikk senestrekk i leggen mens jeg gikk også, kanskje jeg ikke har strukket ut godt nok selv om jeg prøver å være grundig når jeg strekker...)

Skulle egentlig tro at det skulle gå lettere nå etter å ha kommet så godt i gang, men det gjorde det ikke... men kanskje det er en kneik jeg må komme over, så går det lettere igjen om et par dager hvis jeg bare holder ut?

Det positive er at jeg ikke merker noen forverring av helsen, slik jeg gjorde sist, og det viser at jeg er på rett spor.

Det er noen opp og nedturer, men jeg gir ikke opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Det virket som et veldig fint program du hadde funnet deg, har sansen for Kirsti Bjerkan (hun er med "bedre pulserne" i Puls på nrk), hvis du klarer dette tror jeg du kommer til å merke veldig forskjell :kose:

Er ikke rart bena er tunge hvis du ikke er så vant til å være aktiv, du kan jo prøve å gå litt saktere et par dager... Viktig å lytte litt til kroppen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1

Hei Mariajenta! Hyggelig at du tok en tur innom. :)

Ja, jeg har også sansen for Kirsti Bergan, og tror dette programmet har en riktig progresjon for en person som meg... det virker i alle fall kjempefint så langt.

Jeg har tenkt litt, og jeg tror problemet med tunge ben er en kombinasjon av flere ting... Litt på grunn av økt aktivitet, men jeg tror også at mye kan tilskrives at jeg ikke har god nok demping på skoene, og at det blir litt hardt/statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1

7. dag, og i dag gikk det litt bedre igjen...

0,5 km på 11 minutter. :)

Har ikke så mye mer å si i dag, annet enn at det går framover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1

8. dag, og jeg orket ikke gå i dag... :(

Var hos legen for allergitesting, og da den var over, var det bare rett hjem, lage middag til barna, og så var kreftene helt slutt.

Jeg prøvde å gå, stilte meg opp på tredemøllen og gikk rolig i to minutter, men det gikk rett og slett ikke.

Har ikke sovet så godt i natt heller, og det gjorde vel ikke saken noe bedre.

Når kroppen streiker så tydelig som den gjør i dag, er det ikke så mye annet å gjøre enn å finne horisontalen, og så starte på ny frisk i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Det er ikke noe vits i å tvinge seg selv til å røre på seg dersom du føler fullstendig motstand i kroppen! Da er det bedre å la kroppen hvilke, humøret komme og heller hente mer inspirasjon til morgendagens økt! Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet eller noe for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lily1

Takk Snuppis. :)

Jeg skal legge bort den dårlige samvittigheten, fokusere på det jeg har gjort, og det jeg kommer til å gjøre framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...