Minni-Mus Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Setter denne inn her da det gjelder barn som er blitt bitt av annet barn. Hvordan er prosedyren ang sprøyte eller ikke? Skal/bør de få sprøyte om det har gått igjennom huden, selv om det bare er litt?? Eller er det ikke noe å bry seg om?
Donpedro Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Snakket nylig med vaksinepersonell pga jeg ble bitt av sønnen min og det gikk litt (ikke mye) hull på huden. De sa at så lenge han var frisk og at han fulgte vaksinasjonsprogrammet så kunne jeg ta det med ro. Jeg er også revaksinert for stivkrampe for noen år siden. Skulle følge med på om jeg ble rød rundt, og vaske med pyrisept elelr liknende. Kanskje man får annet svar av andre, eller at andre regler gjelder for barn.
Minni-Mus Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2009 Takk for svar. Er min 2åring som ble bitt av en annen 2åring i barnehagen. var mannen som hentet i går, så jeg fikk bare beskjed om at vi fikk skadeskjema i dag. Men det er ganske kraftig merke. Men barnet har jo fulgt vaksinasjonene osv. Dessuten skulle man jo tro at bhg vet hvilke prosedyrer som skal følges ved bitt og informere om sprøyte skulle vært nødvendig...
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Min jente fikk ett dypt stygt sår som absolutt gikk gjennom huden. 4 uker etterpå ser vi fortsatt arr. Hun er 2år og ble bitt av ett annet barn i bhg. Vi fikk beskjed om at så lenge hun hadde fulgt normalt vaksinasjonsprogram, så trenger vi ikke gjøre noe. Det er stivkrampevaksinasjon i det normale vaksinasjonsprogrammet. Vi vasket litt med pyrisept og det ser ut til å gå fint, selv om det var ett veldig stygt sår. Så hvis barnet følger normalt vaksinasjonsprogram, trenger man ikke gjøre noe. Har man valgt å ikke vaksinere barnet sitt, bør man ta kontakt med lege.
Chiquita Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 I vår barnehage skal vi i følge prosedyren ta med barnet til legen dersom det er bitt hull på huden. Så skal legen avgjøre om sprøyte trengs, eller ikke... Ring legen eller helsesøster, så får du svar på om noe skal gjøres
Gjest Wrangler Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Så lenge barna følger vaksinasjonsprogrammet gjør ikke legen noe med det. Vask med desinfiserende og sett på plaster hvis det er stort, men lufttørking er som regel best. Det man kan gjøre er å holde øye med betennelse (som med alle sår, skrubbsår til kutt), betennelse sees som veldig rødt rundt sårkanten, "pulserende smerte", tiltakende infeksjon og forverring.
Gjest Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Jeg ble blitt og fikk beskjed om at hadde det gått igjennom ville jeg trengt stivkrampe, men det hadde det ikke gjort. Fikk også et bitt litt senere av et dyrebutikk dyr og fikk faktisk beskjed om at et ungebitt var verre enn et rotte bitt f.eks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå