Gjest Gjest_hei_* Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Huff, dette er et ekkelt problem. For å gå rett på det: jeg kan ikke jogge, trene aerobic eller annen "hurtig" idrett uten at jeg lekker. Har vært hos legen som har henvist meg til gynekolog. Bekkenbunnsmuskulaturen er så svak at legen ikke kjente om jeg knep ... Np venter jeg altså på time ... og skal prøve å knipe etter beste evne. Åhhh ... Noen som har vært her??
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 oh yes, her har jeg vært. Og det er mulig å trene bekkenbunnsmusklaturen. Jeg var hus gynekolog, som henviste meg til fysioterapi. Og treningen er igrunn veldig enkel - men den krever litt mer enn å knipe litt når man står og pusser tenner for å si det sånn. Det er noen stillinger som er bedre å trene i enn andre. Når du legger deg for kvelden kan du ligge på rygg dra bena litt opp - knærne mot taket for å si det sånn (men ligg behagelig - og med bena litt fra hverandre..) Så kniper du i 10*10 sek. Det er de samme musklene som kniper om penis du skal bruke. Og kniper du riktig merker du at musklene blir fort slitne, men hold så lenge du klarer. Andre stillinger - ligge på magen med ett ben trekt litt opp (cluet er å spre bena litt) - eller sittende i skredderstilling. Du kan også stå - ikke helt i hockey, men sånn halvveis, om du skjønner. Gjenta øvelsen 2x daglig.. og det tar LANG tid før du merker bedring, det er vel grunnen til at mange gir opp og går for Uvalette (en tamponglignende sak) eller operasjon. Jeg merket bedring etter 2-3 mnd, så dette er et langvarig prosjekt. Nå merker jeg at hvis jeg er litt lat en stund, så kommer lekkasjene tilbake. Ikke kult å løpe til bussen da, for å si det sånn! Men - da er det bare å knipe, knipe, knipe. Lykke til!!
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Tusen takk for et godt svar! Jeg har prøvd de stillingene du beskrev. Får det best til på rygg med knærne opp. Men det er jammen ikke enkelt å få til. Noen ganger kjenner jeg at det kniper godt, så er det ingen bevegelse. Nå har jeg vond rygg og plagdes mye med bekkenløsning under svangerskapene. Jeg lurer noen ganger på om det kan ha innvirkning. Noen med erfaring?
lovenemo Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Hva med å kjøpe slike "knipekuler" i tillegg? Da gjør kulene nærmest jobben for deg siden du er nødt til å knipe igjen for å holde de på plass.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 jeg aner ikke om det har noen samenheng, for jeg har ikke hatt bekkenløsning selv. En stilling til som du kan prøve (aner ikke om det er enklere i og med at ryggen er vond) - stå på alle 4, evt nesten på kne - men med litt oroverent med armene i bakken. Og ja - det er vanskelig å få til riktig, spesielt når musklaturen er utrent. Men gjør så godt du kan - og ikke gi opp, det er det beste rådet jeg kan gi! lykke til!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Takk for svar igjen! I dag fikk jeg i posten fra sykehuset masse skjema å fylle ut, og bleier som jeg skulle bruke under de aktiviteter jeg vet jeg lekker - for så å sende inn. Har time om to uker. Og gud hvor jeg skulle ønske det var en enkel ting som kunne gjøres for at dette skulle bli bra. Imens får jeg bruke de øvelsene jeg har fått her, og kuler har jeg også. Puh!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå