Gjest Språkinteressert Skrevet 9. mars 2009 #1 Del Skrevet 9. mars 2009 Genitivsapostrof skal ikke brukes i norsk, har vi lært. Det finnes dog noen unntak (når "eiern" slutter med en s-lyd, Max', Franz' o.s.v.). MEN har bitt meg merke i at Dagbladets papirutgave er meget konsekvent på å bruke apostrof i forkortelser (som f.eks. Ap's, Frp's). Dette skjærer litt i øynene, men har merket at de er helt konsekvent på dette. Har prøvd å lete etter ganger de ikke har lurt inn apostrofen, men har enda ikke lykkes. Mitt spørsmål blir derfor: Kan genitivsapostrofer brukes i forkortelser? Gikk forresten forbi en "Gunnar's sport's butikk" her om dagen, men det er en annen historie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 9. mars 2009 #2 Del Skrevet 9. mars 2009 Er i tvil... Gjør det selv, for eksempel om jeg skal skrive om en bokstav i flertall ("P'ene" og "S'ene" er så mye lettere å lese enn "Pene" og "Sene"... sistnevnte kan lett misforstås). Det samme med et politisk parti som Arbeiderpartiet (Ap). Blir veldig rart å f.eks. lese at "Apene i Trøndelag krever full barnehagedekning".... Hvorvidt det er RIKTIG... det tør jeg ikke svare på. Men i dette tilfellet setter jeg kommunikasjon foran rettskrivning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #3 Del Skrevet 9. mars 2009 Dette er faktisk riktig apostrofbruk. FrPs er for så vidt riktig, men det skal være apostrof når partinavnene skrives med små bokstaver: Frp's. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #4 Del Skrevet 9. mars 2009 Og når det gjelder flertall av bokstaver: Det heter verken p'ene eller pene, det heter p-ene. Arbeiderpartipolitikere heter Ap-ere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Språkinteressert (TS) Skrevet 9. mars 2009 #5 Del Skrevet 9. mars 2009 Er i tvil... Gjør det selv, for eksempel om jeg skal skrive om en bokstav i flertall ("P'ene" og "S'ene" er så mye lettere å lese enn "Pene" og "Sene"... sistnevnte kan lett misforstås). Det samme med et politisk parti som Arbeiderpartiet (Ap). Blir veldig rart å f.eks. lese at "Apene i Trøndelag krever full barnehagedekning".... Hvorvidt det er RIKTIG... det tør jeg ikke svare på. Men i dette tilfellet setter jeg kommunikasjon foran rettskrivning. Hei og takk for svar! Eksemplene dine er nok ikke genitivsapostrof (som utrykker eierforhold; Gunnars katt). Det som er riktig i eksemplene dine lært jeg nylig er en bindestrek: P-ene, S-ene, AP-ene. Brukte også apostrof her før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Språkinteressert (TS) Skrevet 9. mars 2009 #6 Del Skrevet 9. mars 2009 Dette er faktisk riktig apostrofbruk. FrPs er for så vidt riktig, men det skal være apostrof når partinavnene skrives med små bokstaver: Frp's. Takk for oppklarende svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 9. mars 2009 #7 Del Skrevet 9. mars 2009 Er i tvil... Gjør det selv, for eksempel om jeg skal skrive om en bokstav i flertall ("P'ene" og "S'ene" er så mye lettere å lese enn "Pene" og "Sene"... sistnevnte kan lett misforstås). Det samme med et politisk parti som Arbeiderpartiet (Ap). Blir veldig rart å f.eks. lese at "Apene i Trøndelag krever full barnehagedekning".... Hvorvidt det er RIKTIG... det tør jeg ikke svare på. Men i dette tilfellet setter jeg kommunikasjon foran rettskrivning. Jeg bruker bindestrek i disse tilfellene, men skal ikke påstå at det er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå