Gå til innhold

Apostrofer i Dagbladet


Gjest Språkinteressert

Anbefalte innlegg

Gjest Språkinteressert

Genitivsapostrof skal ikke brukes i norsk, har vi lært. Det finnes dog noen unntak (når "eiern" slutter med en s-lyd, Max', Franz' o.s.v.).

MEN har bitt meg merke i at Dagbladets papirutgave er meget konsekvent på å bruke apostrof i forkortelser (som f.eks. Ap's, Frp's). Dette skjærer litt i øynene, men har merket at de er helt konsekvent på dette. Har prøvd å lete etter ganger de ikke har lurt inn apostrofen, men har enda ikke lykkes.

Mitt spørsmål blir derfor: Kan genitivsapostrofer brukes i forkortelser?

Gikk forresten forbi en "Gunnar's sport's butikk" her om dagen, men det er en annen historie :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ellen_*

Er i tvil...

Gjør det selv, for eksempel om jeg skal skrive om en bokstav i flertall ("P'ene" og "S'ene" er så mye lettere å lese enn "Pene" og "Sene"... sistnevnte kan lett misforstås).

Det samme med et politisk parti som Arbeiderpartiet (Ap). Blir veldig rart å f.eks. lese at "Apene i Trøndelag krever full barnehagedekning"....

Hvorvidt det er RIKTIG... det tør jeg ikke svare på. Men i dette tilfellet setter jeg kommunikasjon foran rettskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er faktisk riktig apostrofbruk. FrPs er for så vidt riktig, men det skal være apostrof når partinavnene skrives med små bokstaver: Frp's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og når det gjelder flertall av bokstaver: Det heter verken p'ene eller pene, det heter p-ene.

Arbeiderpartipolitikere heter Ap-ere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Språkinteressert (TS)
Er i tvil...

Gjør det selv, for eksempel om jeg skal skrive om en bokstav i flertall ("P'ene" og "S'ene" er så mye lettere å lese enn "Pene" og "Sene"... sistnevnte kan lett misforstås).

Det samme med et politisk parti som Arbeiderpartiet (Ap). Blir veldig rart å f.eks. lese at "Apene i Trøndelag krever full barnehagedekning"....

Hvorvidt det er RIKTIG... det tør jeg ikke svare på. Men i dette tilfellet setter jeg kommunikasjon foran rettskrivning.

Hei og takk for svar! :) Eksemplene dine er nok ikke genitivsapostrof (som utrykker eierforhold; Gunnars katt). Det som er riktig i eksemplene dine lært jeg nylig er en bindestrek: P-ene, S-ene, AP-ene. Brukte også apostrof her før :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Språkinteressert (TS)
Dette er faktisk riktig apostrofbruk. FrPs er for så vidt riktig, men det skal være apostrof når partinavnene skrives med små bokstaver: Frp's.

Takk for oppklarende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Er i tvil...

Gjør det selv, for eksempel om jeg skal skrive om en bokstav i flertall ("P'ene" og "S'ene" er så mye lettere å lese enn "Pene" og "Sene"... sistnevnte kan lett misforstås).

Det samme med et politisk parti som Arbeiderpartiet (Ap). Blir veldig rart å f.eks. lese at "Apene i Trøndelag krever full barnehagedekning"....

Hvorvidt det er RIKTIG... det tør jeg ikke svare på. Men i dette tilfellet setter jeg kommunikasjon foran rettskrivning.

Jeg bruker bindestrek i disse tilfellene, men skal ikke påstå at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...