Gjest Maranna Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Jeg er født og oppvokst i Norge, men bor nå i hjemlandet til samboeren min. Ingen av oss er særlig ivrige på store kirkebryllup (han er igrunnen ikke særlig interessert i å gifte seg i det hele tatt), men for meg er det utenkelig å få barn uten å være gift først - og barn vil han ha. Tenkte derfor å foreslå å legge ekteskapsinngåelsen til et Norges-besøk, av typen enkelt bryllup i tinghuset med minimalt med gjester. Tror dette burde være overkommelig for ham (hvis vi gifter oss her, kommer mora hans til å insistere på stoooort bryllup). Men så er jeg veldig usikker på hvilke papirer han egentlig trenger - i "egenerklæringen" på skatteetaten sine sider står det at man må legge med bevis på at man har lovlig opphold i Norge - han kommer jo bare til å være der på en ukes ferie, så hvordan skal vi få papirer på det? Og regner med at de krever noe mer dersom en av partene ikke er norsk, noen som har giftet seg med en utlending og vet hvilke papirer det eventuelt er?
Pastor Knut Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Og regner med at de krever noe mer dersom en av partene ikke er norsk, noen som har giftet seg med en utlending og vet hvilke papirer det eventuelt er? Forstår jeg deg riktig, da sier du at du som norsk statsborger skal gifte deg i Norge med en person som ikke er norsk statsborger. Hvis det stemmer, da finner du opplysninger om papirer her.
twinklestar Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Jeg skrev e-mail til skatteetaten og fikk en hjelpsom mail: Alle som vil gifte seg i Norge må ha lovlig opphold i landet. Informasjon om oppholdstillatelse finner du på UDIs nettsider. Når formålet med oppholdet i Norge er å gifte seg, kan man søke om 'forlovedetillatelse'. 'Forlovedetillatelse' er en midlertidig oppholdstillatelse på seks måneder. Søknaden må som hovedregel sendes fra hjemlandet til søkeren. Les mer om 'forlovedetillatelse' her. Utenlandske statsborgere må på lik linje med norske statsborgere fylle ut 'Erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkårene' (Q-150) eller 'Erklæring fra partene før prøving av vilkårene for ekteskapet' (Q-268). I tillegg skal forlovere eller vitner fylle ut 'Forlovererklæring' (Q-151) eller 'Vitneerklæring-partnerskap' (Q-269). Alle skjema ligger her . Utenlandske statsborgere må i tillegg ha 'Attest til bruk for ekteskapsinngåelse etter utenlandsk rett'. Denne attesten får man fra myndighetene i hjemlandet, og den skal vise at det ikke er noe som hindrer en fra å gifte seg i Norge. På engelsk heter attesten 'Certificate of no impediment to marriage'. Alle skjema og attester skal leveres til folkeregisteret på skattekontoret . Se også Norge.no sin temaside om ekteskap . Håper dette var til hjelp! :D
twinklestar Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Forstår jeg deg riktig, da sier du at du som norsk statsborger skal gifte deg i Norge med en person som ikke er norsk statsborger. Hvis det stemmer, da finner du opplysninger om papirer her. ser at det jeg skrev over fra den mailen jeg mottok inneholder akkurat samme informasjon som du refererer til...
Gjest Maranna Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Tusen takk! :D Skal se nærmere på de skjemaene, håper det er alt som trengs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå