Gå til innhold

Høres dette ut som et ok bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns det er ekstremt frekt å invitere noen til middag i forbindelse med bryllup og så la de betale for maten selv?! Syns det er "ille nok" når det ikke er fri bar en gang jeg da men.. (Men skjønner at alkoholgrensen må settes et sted dersom man har mange gjester og høy party-faktor :) ).

Jeg hadde aldri i livet ville gjøre det på den måten,-studenter eller ikke!

Da syns jeg dere burde utsette bryllupet til dere klarer å dekke dette selv.

Evt en "spleise-fest" som er foreslått her tidligere. Høres mye bedre ut :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Hva med å ha tidlig vielse og heller gå ut og spise lunsj? Har dere mulighet til å dekke det?

Jeg synes det blir rart at gjestene skal betale selv og hvis dere ikke har mulighet til å dekke noe av mat/drikke på restaurant så ville jeg heller leid et lokale og servert enkel mat og hjemmelagede kaker slik mange foreslår. Så kan gjestene ha med alkoholholdig drikke selv og dere kjøper inn brus og kaffe.

Håper dere alle får en fin dag uansett hva dere velger.

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet
Jeg syns det er ekstremt frekt å invitere noen til middag i forbindelse med bryllup og så la de betale for maten selv?! Syns det er "ille nok" når det ikke er fri bar en gang jeg da men.. (Men skjønner at alkoholgrensen må settes et sted dersom man har mange gjester og høy party-faktor :) ).

Jeg hadde aldri i livet ville gjøre det på den måten,-studenter eller ikke!

Da syns jeg dere burde utsette bryllupet til dere klarer å dekke dette selv.

Evt en "spleise-fest" som er foreslått her tidligere. Høres mye bedre ut :)

La meg se om jeg forstår deg rett, en skal ikke gifte seg før en har råd til å servere mat og alkhol til en gjeng med slektninger hvor sikkert over halvparten er for de fleste er mennesker de fleste ikke har noe kontakt med overhode? Hva om disse studentene her har mange år foran seg før de er i arbeid?

Problemet med bryllup er som oftest at folk flest ender opp med å invitere masse folk som de egentlig er helt uintressert i å dele dagen sin med fordi de er nødt pga slektskap og bekjentskap. Hvor mange tusen syntes du det er greit å bruke på mennesker du ikke har noe kontakt med? 5?10?15 000?

Syntes faktisk det er en god ide å få folk til å betale selv om en allikavel er satt i en posisjon hvor en må invitere alt mulig slags slektskap og bekjentskap som en ikke føler at en ønsker å kaste vekk penger på.

Faktisk ville jeg vurdert å gjøre det i eget bryllup, heller betale for de jeg vil ha der, så får de andre beskjed om at om de vil komme så betaler seg selv også slipper de å gi gave siden jeg egentlig ikke kunne brydd meg mindre om de var der eller ikke. Onkler, tanter og søskenbarn jeg ser en gang hvert tiår hadde rastk havnet i kategorien, også venner som jeg vet forventer å få invitasjon, men som jeg egentlig ikke har noe ønske om å bruke en tusenlapp på å underholde med mat og drikke.

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet
Jeg hadde nok blitt forundret over å bli invitert til et bryllup der jeg måtte betale restaurantregningen sjøl.

Jeg undrer meg også på hvordan dette skulle løses i praksis. Skal alle spise det samme? Skal ulike middager betales hver for seg etter middagen. Bare det å gjøre opp for hver enkelt gjest vil jo ta ganske mye tid.

Som flere foreslår, synes jeg at en fest i et lukket lokale er å foretrekke. Hver gjest kan gjerne ta med seg mat, selv om jeg nok synes det er på kanten, også.

Særlig for dem som kommer tilreisende i et bryllup, synes jeg det er urimelig å forlange at de skal betale både for mat og gave.

Jeg tror at jeg for egen del ville takket nei til et slikt bryllup, med mindre det var noen som stod meg svært nær.

Om folk takker nei er jo også en god indikasjon på om folk egentlig kommer for mat og underholdning eller om de kommer fordi de ønsker å delta på en merkedag for brudeparet. Sitter nesten å tenker at det hadde jo vært en kjempe greie å si at folk skal betale selv og heller se hvem som ikke kommer da, og si når bryllupet står til de som kom at maten er gratis allikavel.

Er uansett altfor mange folk som forventer å bli invitert, selv om en gjerne ikke har noe som helst forhold til brudeparet untatt at de har vært sporadisk venner eller noe etter ungdomskolen eller tilfeldigvis er i slekt med dem.

Skrevet (endret)
La meg se om jeg forstår deg rett, en skal ikke gifte seg før en har råd til å servere mat og alkhol til en gjeng med slektninger hvor sikkert over halvparten er for de fleste er mennesker de fleste ikke har noe kontakt med overhode? Hva om disse studentene her har mange år foran seg før de er i arbeid?

Problemet med bryllup er som oftest at folk flest ender opp med å invitere masse folk som de egentlig er helt uintressert i å dele dagen sin med fordi de er nødt pga slektskap og bekjentskap. Hvor mange tusen syntes du det er greit å bruke på mennesker du ikke har noe kontakt med? 5?10?15 000?

Syntes faktisk det er en god ide å få folk til å betale selv om en allikavel er satt i en posisjon hvor en må invitere alt mulig slags slektskap og bekjentskap som en ikke føler at en ønsker å kaste vekk penger på.

Faktisk ville jeg vurdert å gjøre det i eget bryllup, heller betale for de jeg vil ha der, så får de andre beskjed om at om de vil komme så betaler seg selv også slipper de å gi gave siden jeg egentlig ikke kunne brydd meg mindre om de var der eller ikke. Onkler, tanter og søskenbarn jeg ser en gang hvert tiår hadde rastk havnet i kategorien, også venner som jeg vet forventer å få invitasjon, men som jeg egentlig ikke har noe ønske om å bruke en tusenlapp på å underholde med mat og drikke.

Noen klarer å vri alt, så det er helt festlig å lese hva du skriver :fnise:

Jeg har da heller ikke sagt at man må invitere alle og en hver til et bryllup?! Og hvis du ikke vil bruke penger på en fetter/kusine du ikke har kontakt med,-så ikke be de da vel!!..

Hver sin smak og forventninger. Jeg har forståelse for at folk kan ha dårlig økonomi, og må få gifte seg for det. Men å kreve at de skal betale for maten selv er for drøyt! Og hvis du ser hva tråden handler om, så er det jo å få folks meninger om saken.

Mao til TS: Nei, jeg syns ikke det høres ut som en bra løsning på et bryllup. Dvs middagsdelen. Håper uansett dere finner en løsning dere trives med, og at dere får en fin dag :).

Endret av Lille Rosa
Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet
Noen klarer å vri alt, så det er helt festlig å lese hva du skriver :fnise:

Jeg har da heller ikke sagt at man må invitere alle og en hver til et bryllup?! Og hvis du ikke vil bruke penger på en fetter/kusine du ikke har kontakt med,-så ikke be de da vel!!..

Hver sin smak og forventninger. Jeg har forståelse for at folk kan ha dårlig økonomi, og må få gifte seg for det. Men å krave at de skal betale for maten selv er for drøyt! Og hvis du ser hva tråden handler om, så er det jo å få folks meninger om saken.

Du skal få meg til å tro at du er en som hadde turt å ikke invitere en onkel og tante eller noe bare fordi ikke har hørt noe fra dem på fem år :ler:

Du kan jo gjerne innrømme det at du heller hadde tatt opp et forbrukslån for å dekke barutgifter enn å tråkke noen på tærne :nei:

Jeg tror alvorlig talt du ikke forstår at folk kan ha dårlig økonomi men fortsatt fortjener å få lov til å gifte seg og dele dagen sin med venner og bekjente. Mange har faktisk ganske store familier men ikke nødvendigvis verdens største lommebøker.

Gjest Elastica
Skrevet
Du skal få meg til å tro at du er en som hadde turt å ikke invitere en onkel og tante eller noe bare fordi ikke har hørt noe fra dem på fem år :ler:

Du kan jo gjerne innrømme det at du heller hadde tatt opp et forbrukslån for å dekke barutgifter enn å tråkke noen på tærne :nei:

Jeg tror alvorlig talt du ikke forstår at folk kan ha dårlig økonomi men fortsatt fortjener å få lov til å gifte seg og dele dagen sin med venner og bekjente. Mange har faktisk ganske store familier men ikke nødvendigvis verdens største lommebøker.

Jeg kan ikke snakke for Lilla Rosa, men det er altså ikke helt uvanlig å droppe onkel Karsten som man ikke har noe kontakt med og gi blaffen i fetter Petter som man egentlig ikke liker spesielt godt, men likevel be kusine Trine som man treffer hver lørdag på kafé. Selvom Petter og Trine er søsken.

Og får å svare på ts' spørsmål; Ok å spise middag på restaurant, ikke ok å be gjestene om å betale selv.

Skrevet
Og får å svare på ts' spørsmål; Ok å spise middag på restaurant, ikke ok å be gjestene om å betale selv.

Alternativet må i så fall være at de i innbydelsen spesifiserer at dette ønskes i stedet for gaver, men på en eller annen måte tviler jeg at det var tilfellet her. Hvor er trådstarter, forresten? :rope:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Tråden er ryddet

Bolledeig (mod)

Skrevet

Hvis dere skriver i invitasjonen at dere ikke ønsker dere gave, men i stedet at de blir med på restaurant, synes jeg det høres ålreit ut.

Aller helst ville jeg nok heller forsøkt å få til et koldtbord.

Gjest nextlife
Skrevet

Men helt ærlig, seriøst og ikkeno tull, det er vel direkte ufint å be til bryllup å be gjestene betale selv? (Det samme gjeler uansett hvilken feiring man inviterer til).

Skrevet (endret)
Men helt ærlig, seriøst og ikkeno tull, det er vel direkte ufint å be til bryllup å be gjestene betale selv? (Det samme gjeler uansett hvilken feiring man inviterer til).

Selvfølgelig er det ufint.

Endret av Bolledeig
Gjest nextlife
Skrevet (endret)
Selvfølgelig er det ufint.

På dette stedet er ingenting selvfølgelig :fnise:

Endret av Bolledeig
Skrevet

Nja, ikke så lenge de blir "fritatt" for å kjøpe gave. Skjønt, det kommer jo veldig an på restaurant osv. hva prisen på maten blir i forhold til en evt. gave. :klø:

Skrevet
Nja, ikke så lenge de blir "fritatt" for å kjøpe gave. Skjønt, det kommer jo veldig an på restaurant osv. hva prisen på maten blir i forhold til en evt. gave. :klø:

Dette er jo genialt for de av oss som strever forferdelig med å finne passende gaver. Nei jeg har ikke med gave .. men jeg skal betale for maten. !? :filer:

Skrevet
Dette er jo genialt for de av oss som strever forferdelig med å finne passende gaver. Nei jeg har ikke med gave .. men jeg skal betale for maten. !? :filer:

... og vinen. Og kaffen. Og konjakken. Og kakene. Og drinkene.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Tråden er ryddet

Bolledeig (mod)

Gjest Gjest
Skrevet
Kurvfest er det samme som spleiselag. Alle gjestene tar med noe mat. Enten noe brudeparet ber de ta med, eller noe de selv bestemmer. Så lager man buffet/koldtbord av dette.

En kurvfest er ikke det samme som spleiselag!

En kurvfest er noe helt annet... Der blir (mat)kurvene auksjonert bort, og det er de som kjøper de (3-4 stykker kjøper de sammen) som spiser de. Ofte lag/foreninger som arrangerer til inntekt for laget (i stedet for basarer, kakelotterier o.l.).

*Beklager avsporingen*

Gjest nextlife
Skrevet
En kurvfest er ikke det samme som spleiselag!

En kurvfest er noe helt annet... Der blir (mat)kurvene auksjonert bort, og det er de som kjøper de (3-4 stykker kjøper de sammen) som spiser de. Ofte lag/foreninger som arrangerer til inntekt for laget (i stedet for basarer, kakelotterier o.l.).

*Beklager avsporingen*

Det er fint at du forklarer, jeg trodde kurvfest hadde noe med dokurver å gjøre :sjenert:

Skrevet
Om folk takker nei er jo også en god indikasjon på om folk egentlig kommer for mat og underholdning eller om de kommer fordi de ønsker å delta på en merkedag for brudeparet. Sitter nesten å tenker at det hadde jo vært en kjempe greie å si at folk skal betale selv og heller se hvem som ikke kommer da, og si når bryllupet står til de som kom at maten er gratis allikavel.

Er uansett altfor mange folk som forventer å bli invitert, selv om en gjerne ikke har noe som helst forhold til brudeparet untatt at de har vært sporadisk venner eller noe etter ungdomskolen eller tilfeldigvis er i slekt med dem.

Egentlig er det jo en så stor ære å i det hele tatt bli vurdert som gjest i et bryllup at man burde måtte søke på forhånd! :nigo:

For å svare på det trådstarter spør om, så er enkle bryllup helt greit, men inviterer man noen, så serverer man også. Om det man serverer er ertersuppe og rød saft på en stubbe i skogen, spiller ingen rolle, men man byr gjestene sine på mat og drikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...