Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen Diabetes 2 av legen min i dag. Er tidlig i 20-årene. Sitter med masse spørsmål og blir mer forvirra enn klok av alt jeg finner på nettet. Har fått meg blodsukker måler i dag, og skal "føle" meg litt frem de neste dagene. Har og begynt på blodsukker nedsettende Metaformin Actavis. Før jeg spiste middag i dag lå blodsukkeret på 6 og 2 t etter middag var det på 8. Kan tabletten allerede ha fungert? For syns ikke 8 var så høyt for et sted jeg leste blr det ikke over 10 etter mat og om morgene når man er fastende bør det være under 6. Noen som har erfaringer og tips å komme med til meg som er helt fersk i denne sykdommen eller "tilstand" som det også kalles. Bør jeg holde meg unna brød, pasta, ris osv eller bare spise mindre enn vanlig. Hvor mye epler i uka kan jeg spise? Det inneholder jo og sukker? Kan jeg unne meg litt potetgull eller annen godis på lørdagskvelden f.eks? Håper jo jeg kan kose meg litt en gang i uka fremdeles og ikke leve helt slavisk. Jeg har som sagt mye tanker om det her, og veldig usikker. Blir glad for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

hei:) skjønner godt at du har mange spørsmål. Syns det er litt ratrt at du har fått så lite info av legen din, samtidig er det mye nytt å forholde seg til på en gang, og mye som skal synke inn. Jeg er ingen kostholdsekspert og har lite erfaring med diabetes så er vel ikke den rette til å svare. Fikk du ingen brosjyrer o.l av legen din? hvordan blir blodsukkeret ditt etter at du har spist frukt f. eks? mente legen at du skulle prøve deg forsiktig frm i forhold til dette? måle blodsukker før og etter at du har spist for å registrere hvordan maten påvirker blodsukkeret ditt?

Skrevet

Jeg har fått brosjyrer, men syns de var noe mangelfulle... Står lite om kosthold der bortsett fra "legg om kosthold og spis sunt"!!!! Jeg skulle finne ut dette litt på egenhånd i følge legen. Jeg har målt før og etter, men vet ikke hva som er vanlig å ligge på for andre med diabetes 2.

Gjest Gjest
Skrevet

føling= blodsukker rundt 2,5

høyt blodsukker(hyperglykemi)= over ca 12 mmol/l

ketose= over 25

ideelt blodsukkernivå for diabetikere:

fastende:4-7

etter måltid: under 10

forebygge senkomplikasjoner:kost,fysisk aktivitet, medikamenter

følge vanlig "sunn" normalkost.

-små, hyppige og regelmessige måltider

-4-6måltider inkl.mellommåltider,3-4 timer mellom måltider

-mye grove kornprodukter og rotgrønnsaker

lav GI

-Moderat fettinntak-umettet fett,evt.redusere mengde fett

-lite sukker,evt.sukkererstatninger

-to porsoner frukt om dagen/ett glass juice og en frukt, spises sammen med måltider,ikke utenom-da påvirkes blodsukkeret

-drikk vann

-"tallerkenmodellen" til middag

-bruk lettprodulter med fornuft,de er ikke alltid sukkerfrie

-begrense hvite og lyse kornprodukter og søtsaker.+ veldig sukkerholdige matvare som saft,honning o.l,kokt ris og potetgull.loff-kan brukes ved føling.

- mer fiberrike matvarer: grovt brød, grønne gr.saker,kornblandinger. grovt,grønt og magert.

-forsiktig med alkohol

-fysisk aktivitet

Dette var bare et lite utdrag....for deg som er så ung er det veldig viktig å forebygge senkomplikasjoner med riktig kosthold og fysisk aktivitet.

anbefaler å lese noen bøker om diabetes. lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen! Var akkurat det jeg trengte. Litt korte "faktaopplysninger" så jeg har noe å forholde meg til.

Skrevet

Legen bør kunne sette deg i kontakt med en ernæringsfysiolog, som kan sette deg inn i kosthold. Dette er jo et must for diebetikere (er type 1 selv). De fleste sykehus har en eller flere knyttet til seg, men du var kanskje ikke innlagt. Uansett, om det ikke skjer automatisk så be legen om henvisning.

Greit at man skal finne ut litt på egenhånd. Man må selv prøve litt ut hvordan ulike matvarer virker på kroppen og måle blodsukker før og etter, dette er en del av jobben med diabetes. Folk påvirkes ulikt av maten og alle må finne sin individuelle behandling. MEN det er viktig å få basale kunnskaper om hva som gir økte verdier og hva som er OK..

Skriv ned alt du lurer på og kommer på undervegs, slik at du kan få svar på alt.

Lykke til!!

Skrevet

Meld deg inn i Norges Diabetesforbund. Der vil du også få hjelp.

Gjest Cinzano Asti
Skrevet
Jeg har fått diagnosen Diabetes 2 av legen min i dag. Er tidlig i 20-årene. Sitter med masse spørsmål og blir mer forvirra enn klok av alt jeg finner på nettet.

Det forstår jeg svært godt. Selv jobber jeg i helsevesenet og synes det er merkelig at du ikke har fått noe særlig informasjon. Vanligvis blir man henvist videre til diabetessykepleier og/eller ernæringsfysiolog som bidar til informasjon om blant annet kosthold, fysisk aktivitet, medikamenter, forbygging av akutte komplikasjoner, egenundersøkelse, svangerskap etc. Jeg vil råde deg til å kontakte avdelingen hvor du fikk diagnosen og be legen henvise deg til nevnte fagpersonell. Det er svært viktig at den informasjonen du får er helt riktig og at du får svar på spørsmålene dine fra noen som er oppdatert på det som angår din diagnose. Selv om du har noe egenproduksjon av insulin og den medikamenttypen du går på sjelden fører til hypoglykemi (for lavt BS) er det viktig at du får informasjon om slike komplikasjoner som kan oppstå. Ikke minst for at du selv skal ha god livskvalitet.

Har fått meg blodsukker måler i dag, og skal "føle" meg litt frem de neste dagene. Har og begynt på blodsukker nedsettende Metaformin Actavis. Før jeg spiste middag i dag lå blodsukkeret på 6 og 2 t etter middag var det på 8. Kan tabletten allerede ha fungert? For syns ikke 8 var så høyt for et sted jeg leste blr det ikke over 10 etter mat og om morgene når man er fastende bør det være under 6.

Sett fra et forebyggende helseperspektiv (altså forebygge akutte - og senkomplikasjoner) bør fastende blodsukkeret hos diabetikere være tilnærmet lik BS hos ikke- diabetikere. Det vil altså si så lavt ned som mulig mot ca. 4 mmol/l. Med tanke på sen-komplikasjoner (har noen snakket med deg om det??) er det viktig å unngå forhøyet blodsukker over tid. Dine medisiner hjelper cellene i kroppen din til å utnytte best mulig den lille insulinproduksjonen du har og reduserer da insulinbehovet. I begynnelsen vil du sikkert merke at BS kan svinge noe fordi du fra før sikkert ikke er vant til å tenke over sammenhengen mellom mat, fysisk aktivitet og BS.

Noen som har erfaringer og tips å komme med til meg som er helt fersk i denne sykdommen eller "tilstand" som det også kalles. Bør jeg holde meg unna brød, pasta, ris osv eller bare spise mindre enn vanlig. Hvor mye epler i uka kan jeg spise? Det inneholder jo og sukker? Kan jeg unne meg litt potetgull eller annen godis på lørdagskvelden f.eks? Håper jo jeg kan kose meg litt en gang i uka fremdeles og ikke leve helt slavisk. Jeg har som sagt mye tanker om det her, og veldig usikker. Blir glad for alle svar.

Jeg henger meg på den smørbrødlista som ble skrevet av noen over her. Egentlig anbefaler man det samme kostholdet til diabetikere som man gjør til resten av befolkningen, men naturligvis med visse forhåndsregler. Siden du har diabetes type 2 innebærer det at du har en viss egenproduksjon av insulin (i motsetning til type 1- pasienter), men siden du allerede ved diagnosetidspunktet er satt på medikamenter antar jeg at sykehuset har funnet ut at egenproduksjonen din ikke er veldig høy. Da bør du være litt forsiktig med å spise epler (som du ser ut til å være glad i) og annen frukt alene som et selvstendig måltid siden det som du sier inneholder fruktsukker som vil påvirke BS. Det anbefales 2 frukt av de "5 om dagen" man skal spise; akkurat som det gjøres for resten av befolkningen. Kjempefint å se at du er opptatt av å spise riktig. Mange tror nemlig at man ikke trenger å gjøre noe med livsstilen hvis man har begynt på medisiner. (Sikkert fordi mange dessverre får mangelfull informasjon.)

Jeg håper du snart får en time hos diabetessykepleier og/eller ernæringsfysiolog. Det er sikkert ikke noe særlig hyggelig for deg å gå rundt med alle spørsmålene.

Jeg ønsker deg lykke til :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...