Gå til innhold

Ikke lov å forlate kommunen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Emnet mitt sier vel det meste... jeg er sykemeldt og hadde møte med sjefen og lønningsdamen på jobben på fredag. De sa det var ett møte som NAV krevde. Jeg vet man skal ha møte når man har vært sykemeldt 6 til 8 uker, men det har såvidt gått 4 uker hvor jeg jobbet 50 % den ene uken.

Sakens kjerne er at jeg fikk kjeft av sjefen for hun hadde hørt rykter om at jeg var i Oslo og hun var veldig sint og oppbrakt på hvordan jeg kunne reise når jeg har den "påståtte" sykdomen ME..jeg sa til henne at det var ikke noe jeg hadde funnet på selv, men som legene nylig har funnet ut.

De sa også at jeg ikke har lov å forlate kommunen når jeg er sykemeldt. skyldte på at dagen min var en ferie dag, noe det ikke var. De påstod også at det kunne bli veldig dyrt hvis jeg ble syk. Er det så stor forskjell på å bli syk i oslo eller byen jeg bor i?

Jeg spurte da om jeg ikke har lov å dra til fysioterapeuten min, for hun har kontor i en annen kommune, men tar 10 min å kjøre dit. Da bare lo de og sa at de trodde ikke NAV var så firkantet, men de er jo slik.

Er det noen som vet om dette stemmer eller står i lovverket?

Jeg har sjekket på NAV sine sider og lovdata.no, men jeg finner ikke noe om at man må holde seg i kommunen når man er sykemeldt...

Har det noe å si om man drar vekk på ettermiddagen, siden det er utenom vanlig arbeidstid?

Jeg var under ett døgn i Oslo. Min far jobber der og hadde klart å glemme viktige dokumenter, så det var virkelig ikke en "ferie" :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan fint reise innad i Norge, det er til utlandet du ikke har lov til å reise.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei,

Emnet mitt sier vel det meste... jeg er sykemeldt og hadde møte med sjefen og lønningsdamen på jobben på fredag. De sa det var ett møte som NAV krevde. Jeg vet man skal ha møte når man har vært sykemeldt 6 til 8 uker, men det har såvidt gått 4 uker hvor jeg jobbet 50 % den ene uken.

Sakens kjerne er at jeg fikk kjeft av sjefen for hun hadde hørt rykter om at jeg var i Oslo og hun var veldig sint og oppbrakt på hvordan jeg kunne reise når jeg har den "påståtte" sykdomen ME..jeg sa til henne at det var ikke noe jeg hadde funnet på selv, men som legene nylig har funnet ut.

De sa også at jeg ikke har lov å forlate kommunen når jeg er sykemeldt. skyldte på at dagen min var en ferie dag, noe det ikke var. De påstod også at det kunne bli veldig dyrt hvis jeg ble syk. Er det så stor forskjell på å bli syk i oslo eller byen jeg bor i?

Jeg spurte da om jeg ikke har lov å dra til fysioterapeuten min, for hun har kontor i en annen kommune, men tar 10 min å kjøre dit. Da bare lo de og sa at de trodde ikke NAV var så firkantet, men de er jo slik.

Er det noen som vet om dette stemmer eller står i lovverket?

Jeg har sjekket på NAV sine sider og lovdata.no, men jeg finner ikke noe om at man må holde seg i kommunen når man er sykemeldt...

Har det noe å si om man drar vekk på ettermiddagen, siden det er utenom vanlig arbeidstid?

Jeg var under ett døgn i Oslo. Min far jobber der og hadde klart å glemme viktige dokumenter, så det var virkelig ikke en "ferie" :(

Det var da en merkelig sjef du har?

Og hva gjorde lønningsdamen på møtet? og hvorfor har du fortalt diagnosen din? Din sjef har ingen plikt til å vite det. Du kan reise hvor du vil i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

Og hva gjorde lønningsdamen på møtet? og hvorfor har du fortalt diagnosen din? Din sjef har ingen plikt til å vite det. Du kan reise hvor du vil i Norge.

Ps. du kan reise til utlandet også,men Nav skal underettes. Jeg var i Syden på ferie under sykemld. Legen krysset av den gang på skjema,men vet ikke hvordan sykemldskjema ser ut i dag.

Skrevet

Ja, sjefen er merkelig. Hun har sagt selv at hun ikke vil ha ett personalansvar, men likevel har hun det.

Jeg vet ikke hvorfor lønningsdamen var på møtet. Jeg antok at dette var vanlig prosedyre siden jeg ikke har vært på slike møter før. Det var fortsatt noen par uker til ett slik møte var nødvendig... jeg føler sjefen er ute for å "ta meg" eller finne feil ved meg så hun har noe å kjefte på. Jeg har allerede fått kjeft for ikke så lenge siden pga jeg hadde for mye overtid, noe jeg faktisk ble pålagt pga mye sykdom og de andre på gruppen min har barn og ikke kunne jobbe over og det faktisk var jeg som gjorde at vi endelig kom a jour.

Men det er greit å vite at jeg ikke må bli i kommunen når jeg er syk. Jeg synes det er ganske så sykt av dem å påstå noe slikt og de sa at hvis de hørte at jeg dro utenfor kommunen igjen, så var de pliktig til å gi beskjed til nav at jeg har tatt feriedager... må jeg jeg blir forbanna bare jeg tenker på det de sa på møtet.

En annen ting, jeg fikk vite at de skal få ett treningsrom på jobben hvor de kun skal ha ett apparat/tau med fysioterapeut hvor vi visstnok skal trene med fysio og dette blir etter arbeidstid og de KREVER at vi stiller opp... det blir bare sykere og sykere for hver gang på den arbeidsplassen! :(

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Unnskyld uttrykket, men det er reinspikka bull**** at du ikke har lov å dra utenfor kommunen. Hvor du reiser innelands har arbeidsgiver/sjefen din ikke noe med, uansett hva de sier. Det er på ferie til utlandet det er restriksjoner på når/om du kan reise, og da er det NAV som skal underrettes om dette, ikke arbeidgiver.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Skjønner at du ikke har det så bra etter slike møter på jobben. Som nevt over her så kan du dra hvor du vil innad i Norge. Hvor du befinner deg i perioden du er sykmeldt har sjefen ingenting med. Du trenger derfor heller ikke å forsvare at du har vært i Oslo eller svare på det spørsmålet i det hele tatt. Å si noe slikt som sjefen din er jo helt bak mål. Du har IKKE meldeplikt til ham.

Skrevet

Så hvis man blir sykemeldt kan man ikke dra til Sverige engang? Og hvordan skla NAV liksom vite om man holder seg i Norge eller ikke? Er man sykemeldt pga depresjon og dårlig arbeidsmiljø kan det jo gjøre underverker med en sydentur. Noen som vet hvor i reglene dette står? Jeg antar at reglene er der for at man ikke skal kunne ordne seg lønnet ferie.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, sjefen er merkelig. Hun har sagt selv at hun ikke vil ha ett personalansvar, men likevel har hun det.

Jeg vet ikke hvorfor lønningsdamen var på møtet. Jeg antok at dette var vanlig prosedyre siden jeg ikke har vært på slike møter før. Det var fortsatt noen par uker til ett slik møte var nødvendig... jeg føler sjefen er ute for å "ta meg" eller finne feil ved meg så hun har noe å kjefte på. Jeg har allerede fått kjeft for ikke så lenge siden pga jeg hadde for mye overtid, noe jeg faktisk ble pålagt pga mye sykdom og de andre på gruppen min har barn og ikke kunne jobbe over og det faktisk var jeg som gjorde at vi endelig kom a jour.

Men det er greit å vite at jeg ikke må bli i kommunen når jeg er syk. Jeg synes det er ganske så sykt av dem å påstå noe slikt og de sa at hvis de hørte at jeg dro utenfor kommunen igjen, så var de pliktig til å gi beskjed til nav at jeg har tatt feriedager... må jeg jeg blir forbanna bare jeg tenker på det de sa på møtet.

En annen ting, jeg fikk vite at de skal få ett treningsrom på jobben hvor de kun skal ha ett apparat/tau med fysioterapeut hvor vi visstnok skal trene med fysio og dette blir etter arbeidstid og de KREVER at vi stiller opp... det blir bare sykere og sykere for hver gang på den arbeidsplassen! :(

De kan ikke kreve at dere stiller opp utenfor arb.tid.

Vi har faktisk en time om dagen til trening, og det i arb.tiden. den timen skal brukes til trening,og ikke noe annet.

Har sjekket, du kan reise til utlandet med sykemelding om du har legens godkjenning,og nav er underettet.

De får bare kontakte Nav om du drar ut av kommunen.

Du har en ledelse som ikke vet hva de holder på med.

Om sjefen skulle tatt opp noe sånt med meg, så har jeg bedt lønningsdamen gå ut. for dette er et personlig møte.

Skulle ikke jeg fått dra ut av kommunen, så hadde jeg ikke komt langt. jeg må faktisk til en annen kommune for å komme til legen, en annen kommune for beh.....

Gjest Gjest
Skrevet
Så hvis man blir sykemeldt kan man ikke dra til Sverige engang? Og hvordan skla NAV liksom vite om man holder seg i Norge eller ikke? Er man sykemeldt pga depresjon og dårlig arbeidsmiljø kan det jo gjøre underverker med en sydentur. Noen som vet hvor i reglene dette står? Jeg antar at reglene er der for at man ikke skal kunne ordne seg lønnet ferie.

Nei, de behøver jo ikke få vite om det,men på sykemeldingsskjema må du krysse av om du skal til utlandet.

Om det skulle skje deg noe i Sverige da? du kan bli påkjørt og havne på sykehus eller lege, da får de vite det.

Gjest Pretor
Skrevet

Er rimelig sikker på at det er Red Cord du mener. Å si at dette er et tau blir litt enkelt. ..

Hensikten med dette er å forhindre/forbedre skader. Synes dere er kjempeheldige som får dette igjennom jobben. Om de kan tvinge dere til å delta uten betaling, er et annet spørsmål.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjære vene for en kjerring til sjef du har!

Man blir jo satt ut av en sånn hendelse, men neste gang hun kaller deg inn på teppet så er du fit for fight, for det er jo det det blir.

Finn ut rettighetene dine og hva du har lov til, si det til henne i klar tekst. Du har også lov til å ha med deg tillitsvalgt på sånne møter.

Hun har ikke lov til å kreve noe som helst av dere utenom arbeidstid, da heter det overtid og skal betales deretter.

Pålagt trening gjøres i arbeidstiden.

Gjest missLady
Skrevet

Du kan reise hvor du vil i Norge. Og så lenge du underretter NAV og reisen ikke er skadelig for helsen (grunnen til at du er sykmeldt) kan du som regel dra til utlandet også. Ingen problem! Så sjefen din er bare rar, spør du meg

Gjest Kari B
Skrevet
Er rimelig sikker på at det er Red Cord du mener. Å si at dette er et tau blir litt enkelt. ..

Hensikten med dette er å forhindre/forbedre skader. Synes dere er kjempeheldige som får dette igjennom jobben. Om de kan tvinge dere til å delta uten betaling, er et annet spørsmål.

Red Cord opplegget er grisedyrt så hvis dere får det på jobben er dere heldige ja.

Men igjen, de kan ikke kreve at dere er med på dette. Red Cord brukes veldig ofte som for muskel- og skjelettplager og for idrettsskader. Og ved denne treningen kan man fortere blir frisk og komme tilbake i jobb. Det er vel det din arbeidsgiver er ute etter med deg da. Men.... ingen kan pålegge sine ansatte å trene etter jobb på et opplegg som arbeidsgiver har organisert.

Her kan du lese om Red Cord. Hadde jeg vært syk og fått mulighet til å trene med Red Cord så hadde jeg vært med på det - også etter jobb!

Gjest Glør
Skrevet (endret)

Folk med ME blir ofte sykere dersom de trener, så de kan nok ikke tvinge henne, enten hun får betalt eller ikke.

Endret av Glør
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt pga depresjon, og midt i sykemeldingsperioden kom en utenlandsferie som vi hadde kjøpt og betalt lenge før jeg ble syk. Jeg gikk til legen og forklarte situasjonen, og han sa at det ikke var noe problem. Han skrev en erklæring til NAV om at jeg ble ANBEFALT å dra på ferie fordi det kunne bedre tilstanden min, og i hvertfall ikke forverre den. På den måten beholdt jeg sykepengene mine uten problemer.

Så lenge en utenlandsreise ikke kan gjøre sykdommen verre skal det ikke være noen grunn for en lege å nekte pasienten å dra.

Gjest Gjest
Skrevet
Folkmed ME blir ofte sykere dersom de trener, så de kan nok ikke tvinge henne, enten hun får betalt eller ikke.

Har selv en sykdom. Noe som arb.giver ikke er informert så mye om. Ikke detaljer.

Jeg hr min behandling,og skulle arbgiver pålagt meg,-----jeg hadde blitt rasende. For det første så hadde jeg blitt ødelagt, jeg har min tilrettelagde trening av spesialister. Om jeg var frisk ,så hadde arb.giver vert nødt til å betale meg overtid o jeg dukket opp.

Det er slikt vi har fagforening til. Her har han drite på leggen så det holder.

Noe annet er det om arb.giver stiller treningsrom til disposisjon gratis med utstyr osv,trener. Så kan hvem som helst benytte seg av om de har lyst.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Med en arbeidsgiver som dikter opp regler ettersom det passer ham/henne må du ALDRI gå alene i møte med vedkommende igjen. Kjenner en som gjorde det og ble lurt til å signere fra seg lønn samt en mengde andre ting fordi de spilte på den dårlige samvittigheten.

Er du organisert kan du ha med deg tillitsvalgt. Er du ikke organisert (noe jeg ikke hadde turd med en slik sjef) så ta med deg verneombudet.

Når det gjelder all form for trening og slikt - er dette tatt opp i Arbeidsmiljøutvalget eller med verneombud? Hva sier de?

En gang snart skal du og sjefen i møte med NAV. Der ville jeg spurt på en litt uskyldig måte hvordan det var med reising når man var syk. Altså: Du har en fysiotereapeut som holder til i en annen kommune men har hørt at det ikke er lov å krysse kommunegrenser når man var syk, hvordan ordner NAV dette praktisk? Altså du vet jo svaret, men det kan jo være at arbeidsgiveren har godt av å bli informert av NAV.

Det skulle tatt seg ut gitt i gamle dager da jeg jobbet i en kommune og bodde i en annen. Sorry sjef, kan'ke levere no'n sykmelding jeg ass - jeg kan jo ikke krysse kommunegrensen.

Jeg kjenner en som var langtidssykemeldt som fikk både godkjenning og anbefaling fra lege om å dra på 2 ukers sydentur. Så ...

Skrevet

Jeg takker for alle svar :)

Det var som jeg tenkte meg at det ikke finnes regler for at man må være innad i kommunen og det irriterer meg at de finner på slikt dritt, men sjefen er helt ufordragelig.

Ang trening med fysio, det hadde vært greit å gjøre det etter arbeidstid hvis vi hadde fått en ok lønn, men det får vi ikke. Jeg kom inn i bedriften på denne tiden i fjor igjennom et vikarbyrå og ble etter kort tid fast ansatt før jeg merket at sjefen og arbeidsforholdene ikke var så bra. Jeg går også regelmessig til fysio, så jeg trenger liksom ikke å få dobbelt opp.

Hm, stemmer det at lønningsdamen ikke skal være med på møtet som hun over sa her?

Gjest Pretor
Skrevet
Folkmed ME blir ofte sykere dersom de trener, så de kan nok ikke tvinge henne, enten hun får betalt eller ikke.

Har jeg sagt at de kan tvinge henne da? Red Cord kan brukes til mer enn trening, avspenning og behandling bl.a. Hun skriver jo selv at dette skal skje med en fysioterapeut.

Det jeg sa var at hun var heldig som fikk dette gjennom jobben, andre betaler i dyre dommer for dette. (600 kr per time)

Selv om hun ikke trener slik du og jeg trener, kan er det vel mulig at fysioterapi med Red Cord, i samarbeid med lege, kan ha en positiv effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...