Gjest milkyway Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har aldri hatt et munnsår før forrige tirsdag, da greide jeg å bli smittet. Først var det svart inni. Neste dag kjøpte jeg sånn her plastere jeg har sett på tv, og da jeg tok det av, var det grønnaktig betennelse samlet under, pluss et utbrudd av masse innvendige munnsår (sånne hvite) pluss at tannpussen er blodig. De neste dagene fram til i dag, har dette såret på leppen mutert ser det ut til, og er ca 2cm stort og væskende. Det er så ille at jeg ikke greier å vise meg for samboeren i dag og rømte hjem til foreldrene mine, og at jeg er faktisk glad for at jeg har mandler på størrelse med månen (halsbetennelse) akkurat nå, så jeg slipper å ut og treffe venner/gå på jobb osv. Så yes, gøy med pest. Noen andre som har vært utfor så fæle tilfeller med munnsår? Får jeg det bare på leppen igjen skal jeg iallfall ikke klage, så lenge det ikke dekker halve fjeset. Og noen spørsmål til: Bør dette tas med til lege? Og bør jeg holde meg borte fra jobb? Er servitør, så vet ikke om det er så hygienisk med slik djevelskap i nærheten av mat? Viktigst av alt: Er dette normalt?? Jeg tørner her!
^^Belle^^ Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Det er nok helt normalt. Jeg pleier selv å få slike munnsår med jevne mellomrom (når du først har fått det, ligger bakteriene i kroppen og blusser opp fra tid til annen) og det er ikke noe gøy. Du kan gå til legen og få salve på resept (evt. kjøpe den i England e.l. uten resept) som er den eneste jeg har prøvd som faktisk funker. Trikset er å smøre på før selve såret bryter ut, altså når det begynner å prikke i leppen og du kjenner en klump. Når såret har brutt ut er det lite du kan gjøre, da må det bare gro. Munnsårplaster er veldig greit av og til, men det er som et vanlig plaster der såret tar mye lengre tid å gro. En ting til: IKKE finn på å plukke på skorpen, da får du arr. PS! Jeg husker ikke hva salven jeg bruker heter, men de du får på resept er uansett veldig gode alle sammen. Så gå til legen din du.
Gjest milkyway Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Så det er normalt, sånn på størrelse med en tier? Da må folk være som meg, går i skjul når de får det, for jeg har aldri sett lignende! Fikk tak i en prolip herstat eller no sånt, men den ga jo bare såret et ekstra gulrot-preg! Å hoi, jeg pleier vanligvis ikke å være noe kjempeforfengelig, men dette tok kaka! Styggeste jeg har sett ut
^^Belle^^ Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Uff, jeg vet. Ja, jeg har ofte hatt så store sår. En gang våkna jeg av at jeg hadde snusleppe, altså at den var så opphovnet at det så ut som om jeg hadde fått meg en skikkelig på tygga. Det hjelper ikke noe særlig å smøre på noe når du har fått sår. Det skal smøres før det bryter ut, ellers ser det bare klissent, gult og ekkelt ut. Jeg har jo vært nødt til å bli vant med det jeg da siden jeg har hatt det så mange ganger. Ja, det er utrolig stygt, men det er jo ingenting du kan gjøre med det dersom du ikke får tatt knekken på det før det bryter ut.
mariaa Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Jeg hadde kontaktet lege, er mulig det kan være et herpessår, og da er det veldig greit å få lindrende salve.
Gjest gjest_bøtteknotten Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 jeg har og vært plaget av munnsår i mange år, det er herpesvirus som ligger latent i kroppen, og som bryter ut med jevne mellomrom. vil ikke råde deg til å bruke disse plastrene når såret allerede har brutt ut, det gjør bare saken verre. apoteket har en salve som heter bacimycin,den er reseptfri. den har hjulpet mange. men hvis ikke det hjelper, kan du spørre legen etter en salve som heter zovirax, den får du på resept, den virker veldig bra. i alle fall for meg. du kan fortsatt gå på jobben, er bare å vaske hendene hvis du har vært borti såret.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Jeg skjønner veldig godt hvordan du føler det ang. å vise deg til andre mennesker. Jeg har hatt herpes så mange ganger at man skulle tro at det var kronisk etterhvert. Nå er det jo slik at det ligger latent i kroppen og kan blusse opp helt plutselig, pga. stress eller andre årsaker. Jeg tror at stress er hovedårsaken til at jeg får det. Det verste er hvordan jeg føler meg. Så stygg og ekkel. Hvis jeg går utenfor døren, så føler jeg at alle ser på det og ikke meg. Jeg hater munnsår. Den ene gangen, så hovnet jeg opp i overleppen, skikkelig negerleppe, omtrent. No offence. Det tok en del uker før det så bra ut igjen. Ellers har jeg hatt variende grad av munnsår. Som oftest har det gått vekk etter ca. en uke. Mine råd er: Ikke plukk på det. Hold det tørt. Ikke bruk prolip. Den hjelper ikke. Det kan gå lang tid før det heles og forvinner skikkelig. Hvis det er veldig stort og plager deg veldig mye, så oppsøk fastlege og få noe for det. Jeg har fått respept på Zovirax tabletter som jeg har liggende hvis jeg skulle merke symptomer til munnsår. Det funker kjempebra. Lykke til.
Gjest milkyway Skrevet 14. mars 2009 #8 Skrevet 14. mars 2009 Hei og hopp! Jeg fikk en salve på resept hos legen, den tok knekken på den gule guffa! Så nå ser det mer ut som jeg har vært i slosskamp. Litt svie og kløe ennå, og litt skorpe, men jeg kan se hvit hud dukke opp midt i det igjen! Jeg skal iallfall ALDRI ha komplekser for munnen min igjen etter dette! Bedre med liten munn enn å se ut som om jeg har sølt mens jeg spiste spaghetti! :-O
Pialill Skrevet 14. mars 2009 #9 Skrevet 14. mars 2009 er det ikke sånn med herpes at det første utbruddet er det verste? i såfall så blir de neste utbruddene dine mindre enn dette=) mange som blir lagt inn på sykehuset første gang de får utbrudd nedentil:p du kan jo trøste deg med at du bare har herpes 1 da og ikke herpes to som er 1000 ganger vere... jeg hørte om et kjærestepar som hadde gitt hverandre oralsex mens en hadde munnsår, og det endte opp med at begge to fikk herpes 2! så ikke prøv deg på noe sånt noe før det er grodd, i hvertfall ikke før såret har sluttet å veske... jeg får og munnsår en gang i blandt, og de dukker opp når jeg stresser, har veldig tørre lepper eller hvis jeg er mye ute i solen... Mamma får for eksempel alltid munnsår når hun er på ferie varme steder... Så bruk solkrem/lipsyl med solfaktor når du er ute i solen=) da minimerer du risikoen for å få det om sommeren i hvertfall... Bra du fikk resept=D
Gjest milkyway Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 Skrekk og gru! Nei vi vet bedre enn som så, vi har bare nedesex mens det står på! >;-D Men etter det har sluttet å veske, hvor lenge er det til jeg har fin munnvik igjen? Begynner å tørne av å sitte inne, har vært på butikken en gang, da med skjerf over munnen. Så ut som jeg skulle rane dem! Men jeg tør rett og slett ikke vise meg sånn her!
LadyB Skrevet 14. mars 2009 #11 Skrevet 14. mars 2009 Off, føler Virkelig med deg. Nå har mitt gigantiske sår endelig grodd og blitt borte, det tok to uker!! Utrolig kjipt å ikke kunne kysse på to hele uker
Gjest milkyway Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Å men jeg kysser bare med sidelengsmunn, det ser dumt ut, men det er kos :D Nå var jeg på jobb i dag og sitter med venner (de lager mat så jeg rapper internett) og er glad jeg endelig kan vise meg for verden igjen! mvh quazimodogjemmeseg!!
LadyB Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Ja, vi praktiserte også litt sidelengs-kyssing på slutten der
Gjest milkyway Skrevet 8. april 2009 #14 Skrevet 8. april 2009 yo nå var jeg fin igjen, litt rosa i munnviken, men det er bedre enn å se ut som jeg skal gå helt jihad på butikken for å kjøpe noen smokes, maskert! :-D
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #15 Skrevet 8. april 2009 Ikke alle munnsår må være herpes. Det kan være f.eks infeksjon med staphylokokker, strep, etc. Vask og rens sårstedet godt, kvitt deg med verket, og klin det inn med en salve som inneholder klorhexidin, eller noe annet snacks. Du kan vaske stedet først med noe sprit, ca 60 volum % alkohol. Etterbarberingsvann funker fett her. (sant). Hadde dette for godt over 10 år sida, og det var for jævlig. Men en salve som inneholder antibakterielle midler er bra. Antibiotika-salver som bacitracin er ikke optimalt, fordi det kan bidra til at du utvikler en resistent flora som blir vanskelig for deg å ta kverken på.
Gjest Vikaren Skrevet 4. mai 2009 #16 Skrevet 4. mai 2009 Litt i seneste laget kanskje, men den salven som heter Antix har samme virkestoffet som Zovirax (Aciclovir) og har en dokumentert effekt. Det aller beste er om man bruker det når man først merker den prikkingen som først oppstår men jeg har med hell brukt den når den første lille "boblen" kommer. Munnsåret har da ikke hovnet opp den ene delen av underleppa mi som det pleier å gjøre (ser helt forferdelig ut) men har utviklet seg normalt uten at det ser ut som om jeg har fått meg en på tygga.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå