Gjest TS Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Jeg sliter veldig de 2 dagene før min menstruasjon kommer. Jeg blir et monster fra h.... rett og slett. Jeg griner av ingenting, jeg blir sur av ingenting. Alt jeg kan irritere meg bittelitt over i hverdagen, blåser jeg utrolig sterkt opp når jeg har pms. Jeg kjefter og smeller til alle rundt meg, og plutselig kan jeg begynne å gråte.. Har vært på helsekost butikken og de sa jeg burde ta nattlysolje og sink hver dag. har gjort det i 4 mnd nå, men har ikke gitt noen resultat. Har sendt inn skjema til gynekolog nå, og får nok time der ettervært... Men har noen noe råd? Finnes det medisiner mot dette? Jeg kjenner meg ikke igjen de dagene jeg har pms.. Jeg skremmer meg selv mildt sagt..
Gjest Faerie Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Jeg sliter veldig de 2 dagene før min menstruasjon kommer. Jeg blir et monster fra h.... rett og slett. Jeg griner av ingenting, jeg blir sur av ingenting. Alt jeg kan irritere meg bittelitt over i hverdagen, blåser jeg utrolig sterkt opp når jeg har pms. Jeg kjefter og smeller til alle rundt meg, og plutselig kan jeg begynne å gråte.. Har vært på helsekost butikken og de sa jeg burde ta nattlysolje og sink hver dag. har gjort det i 4 mnd nå, men har ikke gitt noen resultat. Har sendt inn skjema til gynekolog nå, og får nok time der ettervært... Men har noen noe råd? Finnes det medisiner mot dette? Jeg kjenner meg ikke igjen de dagene jeg har pms.. Jeg skremmer meg selv mildt sagt.. Noen blir bedre av å gå på ppiller. For noen kan det virke å redusere/kutte ut sukker. Eller melkeprodukter. Noen blir bedre av å spise soya (enten som tilskudd eller istedenfor melkeprodukter). Noen sier det blir bedre av å trene. Hvis gynekologen forteller deg at det finnes medisiner for det, så gi meg beskjed. Det var en stund snakk om at man jobbet med å utvikle en pms-pille, men jeg vet ikke hvordan det går med dette. Denne pillen er rett og slett en type antidepressiva som man behøver å ta kun de dagene det gjelder. Antidepressiva virker mot pms, nemlig. Vi er nok dessverre nødt til å lære oss å leve med det, tenker jeg. Er det bare to dager er du forholdsvis heldig. På mitt verste var jeg sånn i 2 uker før mensen.
FrizzleSizzle Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Femal skal i følge reklamen ha god effekt mot dette. Jeg har brukt det 1 mnds tid. Litt tidlig å si om det er innbilning eller hva, men jeg synes det hjelper. Det er helsekost, ikke medisin.
Gjest TS Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Takk for svar. Jeg går på p-pillen (yasmin) og har gjort det i mange år, men har ikke merket av PMS`en min er så ille som den har vært siste året.. Men kan en gyn. skrive ut resept på antidepressive? Noe må jeg ha de 2 dagene jeg sliter, for jeg kan nesten ikke gå på jobb engang... Hjelpes..
Gjest Faerie Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Min erfaring med alt fra helsekost som kan hjelpe er at det er dyrt og at det virker greit i 1-3 måneder før virkningen dabber av og forsvinner.
Gjest Gjest_Isabel_* Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 hehehe... Kjenner meg igjen! Er en jaevel de forste dagene... griner og sutrer for alt og ingenting... synes typen skal gjoere alt for meg og bare kverrulerer med han. Han vet at jeg blir veldig teit nar jeg har det, og derfor sa blir han ikke sint pga oppforselen min heller.. heldigvis! Kanskje proev a bytte piller.
Gjest TS Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Legen min sa at det ikke ville hjelpe med ppille bytte, men jeg har fått resept på Loette, så kansje jeg prøver den etterhvert.. Men har liten tro på at det vil funke.. jeg er virkelig grusom. Jeg klipte i stykker buksa til samboeren min, jeg kastet gaver han har fått av meg pga jeg mente han ikke satt pris på det, jeg begynte å hylgrine av en sang på radioen like etter mitt raserianfall... Dette er virkelig flaut..
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Det finnes medisiner på apoteket,for pms plager; )
Fruktvand Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Har prøvd Femal men den funket ikke. Prøvde 2-3 mnd. Men bytte av p-piller kan kanskje hjelpe. Har gått fra Diane til Yasmin til Yasminelle og til Microgynon. Sistnevnte har gjort mine "anfall" mindre. Men har kanskje sammenheng med at jeg vet når anfallene kommer og prøver så godt jeg kan å telle til ti inni meg eller holde meg for meg selv den/de aktuelle dagene. Og ikke overreagere ved å analysere ting den dagen men vente til en er litt mer beregenlig.. uff de hormonene.. Antidepressiva er vel litt drastisk?? Er det ikke mange bivirkninger av slike?
Gjest TS Skrevet 9. mars 2009 #10 Skrevet 9. mars 2009 Det finnes medisiner på apoteket,for pms plager; ) Hvordan type medisiner da?
Mixelite Skrevet 9. mars 2009 #11 Skrevet 9. mars 2009 Mine pms-symptomer forsvant nærmest da jeg fikk påvist gluten- og melkeintolerranse og kuttet disse ut av kosten. Dvs, før hadde jeg pms nesten kontinuerlig, nå har jeg bare små symptomer et par dager før mensen(såpass lite at jeg ikke tenker over at det kan være mensen som er i komminga), noe som er som en bagatell å regne i forhold til hvordan jeg var. Kosthold har mer å si enn man tror, tenker jeg. Hvis du i dagene før mensen har et voldsomt sug etter enkelte matvarer(må ha det, bare må ha det), så forsøk å kutte disse ut og se om det ikke hjelper.
Gjest TS Skrevet 9. mars 2009 #12 Skrevet 9. mars 2009 Jeg tåler ikke melk så bra, så jeg drikker ikke dette, og spiser begrenset og i små mengder mat som inneholder melk.. Sukker holder jeg meg også veldig unna da jeg blir veldig gira av det rett og slett og sliter med søvn når natten kommer, har aldri vært noe fan av godteri uansett Pratet med legen min nå og fortalte endel espisoder som jeg har hatt under min pms, og han fikk sjokk og gav meg et skjema så jeg kunne komme meg til en gyn, og prate litt med de om dette, så skal jeg tilbake til legen etter dette, for evt medisinering. Uff...
Gjest peanut Skrevet 9. mars 2009 #13 Skrevet 9. mars 2009 Jeg kan anbefale akkupunktur mot pms plager, hjelper riktig nok ikke på alt, men demper di verste toppene vertall..... Bruker d hver mnd selv, å er en del liker da
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 10. mars 2009 #14 Skrevet 10. mars 2009 Hvordan type medisiner da? Det må du nesten sjekke selv, men er forskjllige . Er ikke så lenge siden jeg så det. .det står i hyllene der: )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå