Gå til innhold

Ernæring


Gjest Gjest_Liv_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Liv_*

Noen som har forslag på et tema om eldre og ernæring.

Plutselig stod alt fast hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får ikke mat på pleiehjem som er tilpasset dems behov eller lyster. De må spise det de får, ofte lite næringsrik mat. Selvfølgelig forskjeller på dette, men dette har vært tatt opp i media som et stort problem på norske sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underernæring, og ikkje minst spørsmålet om kvifor?

Er pleieheimane bra nok? Får dei bra nok mat der? Er en del reglar ute å går når det gjeld maten på slike heimar. For ikkje å snakke om det psykiske, mange eldre har gjerne mista sine nære, dermed forsvinn matlysta. Kva skal vi gjere med det? Korleis få opp trivselen?

Masse ein kan ta tak i:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

* Klassikeren: Ulike grunner til dårlig matlyst / underernæring (sykdom, medisinbruk, depresjon, ensomhet, orker ikke lage mat kun til én etter å ha blitt alene, tygge- / svelgvansker, tap av smakssans / endret smakssans... (Syns det er litt fascinerende å se hvordan mange eldre foretrekker alt som er søtt, for eksempel - husker en pasient som tok syltetøy på alt, og da snakker vi *absolutt* alt, inkludert egg og leverpostei. Og så har du de som nekter å spise annet enn kaker og loff med syltetøy)) - og hva som kan gjøres for å forbedre situasjonen.

* Forskjeller og ulike utfordringer pleiehjem / hjemmeboende. F. eks: Man skulle forvente at andelen underernærte er mye større på sykehjem (pasientene der er gjennomsnittlig sykere enn hjemmeboende) - men er det tilfelle? (Mitt inntrykk er at svært mange hjemmeboende eldre har dårligere kosthold enn sykehjemsbeboere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Ernæring som helsefremmende faktor.

Da kan du dra inn det sosiale, det ernæringsmessige og det mentale og viser at du tar tak i "hele mennesket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Liv_*

Takk for hjelpen:-)

Hvilket tema kan jeg bruke i forhold til eldre og underernæring..må begrense det ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Takk for hjelpen:-)

Hvilket tema kan jeg bruke i forhold til eldre og underernæring..må begrense det ned litt.

På hvilket nivå skal denne oppgaven skrives?

Blir det for mye å skrive om de vanligste årsakene til underernæring, og hvilke tiltak man kan sette i gang for å begrense, samt oppernære den som er underernært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Liv_*
På hvilket nivå skal denne oppgaven skrives?

Blir det for mye å skrive om de vanligste årsakene til underernæring, og hvilke tiltak man kan sette i gang for å begrense, samt oppernære den som er underernært?

Det er ikke noe bachelor oppgave, bare en liten oppgave.

Det skal jeg finne et tema som er relatert til identifisering og forebygging av underernæring hos eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...