Gå til innhold

Er dere som gifter dere i kirken kristne?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg tenkte å ta en spørreundersøkelse. Jeg har så veldig lyst på et kirkebryllup, er både døpt og konfirmert, men er ikke noe særlig aktiv innenfor kristendommen.

Kjæreseten min er ikke kristen.

Mange mener at det da er umoralsk å si ja foan presten. Hva synes dere? Er dere som skal gifte dere i kirken kristne?

Vi venter barn i november og har planer om å gifte oss neste sommer. Har fått en del tilbakemeldinger på at det ikke er noe særlig å gifte seg i kirken da og de syntes det var heltidiotisk å bruke barnet som brudepike/svenn...

Jeg synes det er kjempsøtt.

Håper på mye tilbakemelding her.

Therese

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gifta meg i februar og er utmeldt av statskirka. Synes likevel kirken gir en fin ramme rundt arrangementet, kontra borgelig. Så ikke noe galt i dette, selv om jeg skjønner at noen synes det er snylting, eller galt. dem om det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja det er jeg - er aktiv innen for Kirken jeg tilhører.

Jeg vil ikke avgjøre om det er snylting eller ei når ikke troende gifter seg i Kirken. Det er Kirken selv som må ta det standpunkt i såfall.

Uansett jeg stiller jo spørsmål til folk som gifter seg i Kirken, men er likevel utrolig negative ellers i hverdagen når det gjelder Kirken. Da mener jeg ja for min del det er dobbeltmoral. Men som sagt det er noe som folk selv må ta standpunkt til - jeg blander meg absolutt ikke opp i andres saker.12

Skrevet

Jeg er også døpt og konfirmert, men ellers ikke særlig kristen. Alikevel ønsker jeg kirkebryllup, det blir det eneste rette for meg. Kunne ikke tenke meg å gå på et kjedelig kontor hos Sorenskriveren, det hører liksom med å gå opp kirkegulvet sammen med far.

Alternativet for meg måtte vært å bli viet ute på en strand.

Skrevet

Spør du meg, så er en mye ærliger ovenfor seg selv dersom en velger et annet alternativ enn kirka når ingen av partene som gifter seg er kristne.

Dersom du ikke har bryllpsplaner før til neste sommer har du jo dessuten flust av valg. Til da vil ordningen med borgelig vielse være kommet skikkelig i gang, slik at det ikke vil være problemer med å gifte seg borgelig på en lørdag dersom dere ønsker det. Samtidig vil Humanetisk Forbund ha fått vigselsrett til da, slik at dersom dette passer med deres livssyn så kan du og din kjære få en humanetisk vielse i omgivelser som dere velger selv, utendørs eller innendørs.

Også når det gjelder borgelig vielse er det flere valgmuligheter enn det folk flest kjenner til. Man kan for eksempel få musikkinnslag og taler i tillegg til seremonien. Og da slipper man jo problemet med å måtte finne salmer, slik det beskrives i et annet innlegg her. Er jo ofte vanskelig å finne en salme som ligger ens hjerte nært når en selv ikke er kristen.

Signalene fra stortinget er at det går mot at alle brudepar må til en dommer for å få gjort "papirarbeidet" i forbindelse med et ekteskap, slik at f.eks kirken mister sin rett til å prøve ekteskapsbetingelsene, mens flere får rett til å vie folk fordi de ikke samtidig trenger å godkjennes for å kunne prøve et ekteskap. 12

Skrevet

Jeg trodde dere kristne skulle ha et åpnere sinn enn dette. En må da vel ikke dyrke Gud og Jesus for å være i kirken eller for å gifte seg der, kirken skal jo være åpen for alle! Dessuten, hvor mange av konfirmantene er egentlig seriøst kristne? Hos oss var det kanskje 2-3 stykker... av 30. Det sier jo litt!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tigerbebi - regner med du mener meg siden jeg er den eneste Kristne som har skrevet innlegg her akuratt nå ser det ut til.

Hvorfor skal jeg være åpen - jeg anser meg som åpen - det ser du kanskje dersom du leser innlegget mitt.

Men jeg gjentar at jeg fatter ikke at folk gifter seg i Kirken når de har så mange vrangforestillinger fra før av. Det må da dere også forstå. Kirken er jo en hellig plass for veldig mange og er det noe rart at man stiller spørsmål ?12

Skrevet

Hei

Selv er jeg døpt. Jeg konfirmerte meg borgelig, og er ikke medlem av statskirken. Jeg har alltid sagt at jeg i utgangspunktet ikke har noen formening om hvor jeg ville gifte meg. Men min kjære vil veldig gjerne gifte seg i Kirken, så da gjør jeg mer enn gjerne det for han.

Jeg mener at man ikke behøver å være "overkristen" for å ønske seg kirken som ramme for bryllupet. Mange mennesker stiller til konfirmasjon uten å egentlig mene noe med det så hvorfor ikke........

Dessuten så betaler vi da kirkeskatt, så......

Kjære anonym! Jeg synes du skal gjøre det du vil, helt uavhengig av hva andre måtte synes. Dette er deres dag, og da er alt lov. Å ha barnet som brudepike/svenn er jo kjempehyggelig. Det er ikke så rent få som gifter seg i deg som allerede har barn.

Ikke hør på dem du. Gjør det som vil bare det beste for deg og din kjære, og ha en riktig hyggelig dag!!!12

Skrevet

Personleg meiner eg at det er hyklerisk å gifte seg i kirka dersom ein ikkje er kristen. Dersom Gud ikkje har nokon plass hos deg, kvifor blande Han inn akkurat denne dagen for så å glømme Han igjen?

Eg meiner også at det er litt "platt" eller grunt å gifte seg i kirka fordi ein har lyst å gå opp kirkegolvet med far, når ein kan gjere såpass mykje utav ei borgerleg viing.

Eg drøymer sjølv om kvit prinsessekjole, Menhndelsons brudemarsj og å gå opp kirkegolvet og bli gitt bort av far, men for meg er det viktigare å gjere noko som står i samsvar med mi tru. Difor har eg valgt å gifte meg borgerleg.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er helt enig med både 20april2002 og Hedda-78, jeg. Lykke til på lørdag forresten icon_wink.gif

Skrevet

Hedda: Du kan da bli ført opp midtgangen av din far, ikledd hvit kjole, til Mehndelsons brudemarsj selv om du gifter deg borgelig? Kirken har ikke enerett på hverken brudemarsjer, hvite kjoler eller inngang med far og brud arm i arm. Det eneste kirken har enerett på er det kirkelige vielsesritualet, og det kan man da sannelig klare seg uten når man ikek er kristen. Vet til og med om folk som har gifta seg i kirkebygningen uten at det har vært et kirkelig bryllup. Har selvfølgelig lukket inne altertavlen (er det sakristiet det heter fremmerst i kirka?).12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det bare hadde vært personlige, dypt troende kristne mennesker som hadde giftet seg i kirka i norge, da hadde det jammen meg ikke vært mange kirke bryllup.

Skrevet

Til 20april2002- Jeg tenkte mest på det Ragnhild sa, men også til dere andre "kredo"-folk som skal ha alt for dere selv. Vi godtar at dere er kristne, og da får søren meg dere godta dem som ikke er det. Dere er ikke bedre enn andre, og har heller ikke kirken for dere selv.

Skrevet

Tigerbeib: Jeg er ikke kristen, og velger derfor å ikke gifte meg i kirka. Dersom min samboer hadde vært kristen og hadde ønsket det kunne jeg ha vurdert et kirkebryllup.

Jeg synes det er skremmende at så mange har et så lite reflektert forhold til sitt livssyn, og kan ikke skjønne hvorfor de som ikke er kristne ønsker et forhold til kirka. Har dere det samme forholdet til moskeer eller synagoger kanskje?

For all del, man må gjerne gjøre som man vil for min del, men jeg har virkelig problemer med å skjnne det.12

Skrevet

Ja,jeg er kristen.Ingen benkesliter i kirken,men likevel er jeg troende.Men det var ikke det som avgjorde vårt valg av vielsessted.Vi synes kirken er et fint sted som gir en speiell og fin ramme rundt en vielse.

Personlig har jeg absolutt ingenting imot at ikke-kristne velger å vies i kirken.Synes det er flott at så mange velger det alternativet.

Skrevet

Må bare få sagt en ting til: Synes det er utrolig teit skrevet at ikke-kristne kan klare seg uten det kirkelige vielses-ritualet.Kirken skal være åpen for alle,uansett om man tror eller ei. Tenk deg litt om da Ragnhild.

Skrevet

OG,ikke bland inn moskéer og synagoger da...Ærlig talt! Kirken har hatt en ganske sentral rolle i livet til de aller fleste nordmenn,så det er da helt naturlig at folk har et forhold til den.

Skjerp deg,Ragnhild!!

Skrevet

jeg er helt enig med Ragnhild jeg!

Det er faktiskt blasfemiskt å stå foran presten å love at dere skal være sammen i gudsnavn!

jeg syns det er utrolig at så mange ikke kristene velger å innvadere rommet til kristne mennesker, kirken er faktiskt et sted som er hellig for mange. Det er respektløst overfor alle de menneskene som ser kirken som en del av sin relgion!

Anonym; du burde absolutt finne deg et bedre alternativ enn kirke bryllup!

Skrevet

Hei!

Jeg er kristen, men skal ikke gifte meg i kirken. Vi gifter hos hos byfogden, og har velsignelse i kirken. Han er ikke kristen, han har ikke definert hva han tror på, så for han er det greit å bli velsignet av Gud. Jeg ville ikke følt det riktig å bli viet i en statskirke, da ingen av oss tilhører statskirken. Jeg vil bli velsignet i min egen kirke, da det er den som betyr noe for meg.

Jeg ser at det er mange som tror at kirken er allemannseie. Det er jo til en viss grad det hvis alle velger å tro på Gud. Man skal ikke utelukke noen, men de som har sterkest syn på å gifte seg i kirke er de som ikke er kristne?! Hvorfor vie seg i Guds hus og søke Guds velsignelse når man ikke tror det er noe Gud? Hvorfor ikke finne andre flotte lokaler? Hva skal man med en prest når man ikke tror på hans 'arbeidsgiver'? For meg blir det bare ikke riktig.

Maggie!

Skrevet

Men kjære, søte Olympia da, har jeg sagt noe annet enn at kirken skal være åpen for alle?

For min del må alle som ønsker det gå i kirken, og om de ønsker å fylle benkene siden med hedninger og agnostikere, så gjerne for meg. Det jeg mener, og står for, er at de som vet med seg selv at de ikke tror på en kristen gud, ikke kan ha noe behov for å ha det kristne vielsesritualet fremfor det ikke-kristne alternativet. Dersom du faktisk tar deg bryet med å lese det jeg skrev, så vil du se at jeg mener at det er den eneste tingen som nødvendigvis må være forskjell på et kirkebryllup og et borgelig eller humanetisk bryllup. Mange tror at et borgelig bryllup må være over på fem minutter, og bruden må være i drakt uten brudebukett, men dette er altså feil.

Vidre ser det ut til at kirken faktisk er en svært liten del av livet til "kristne" normenn, og jeg tipper på at det er mange kirkebruder som aldri har satt sine ben på en gudstjeneste med mindre det har vært i en spesiell anledning. Så på den måten har du vel rett i at den norske statskirke ikke kan sammenlignes med andre religioner, siden disse har en mye større oppslutning av sine medlemmer, også utenom begravelser og bryllup. Jaggu meg sa jeg sentral! rolle!!

12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...