Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte å strikke noen votter i drops alpaca (disse ), men syntes de virket så store og løse (la opp 56 masker til vrangborden, pinne 2,5) at jeg rekket dem opp igjen. Toåringen bor langt unna meg, så jeg får ikke prøvd dem på heller :) Derfor lurer jeg på om noen har velprøvde oppskrifter som passer en toåring både i størrelse og aktivitetsnivå? Gjerne alpaca, men også annet og mer slitesterkt garn er aktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her kan du søke på oppskrifter til baby og barn. På baby hadde de noen fine :)

Og nå så jeg at du har vært inne på den siden og sett...

Endret av Pimbila
Skrevet

har du sjekket om strikkefastheten stemte?

dersom du strikker slakt, kunne du jo prøvd med pinnenr 2.

Skrevet
Jeg begynte å strikke noen votter i drops alpaca (disse ), men syntes de virket så store og løse (la opp 56 masker til vrangborden, pinne 2,5) at jeg rekket dem opp igjen. Toåringen bor langt unna meg, så jeg får ikke prøvd dem på heller :) Derfor lurer jeg på om noen har velprøvde oppskrifter som passer en toåring både i størrelse og aktivitetsnivå? Gjerne alpaca, men også annet og mer slitesterkt garn er aktuelt.

har du sjekket om strikkefastheten stemte?

dersom du strikker slakt, kunne du jo prøvd med pinnenr 2.

Men selv med riktig strikkefasthet (26 masker = 10 cm, som det står i oppskriften) blir jo 56 masker over 20 cm i omkrets... Det synes jeg høres stort ut til en to-åring...

Om du synes det virker løst, kan du jo prøve med pinnenr 2, og ev. færre masker (mindre str. i maskeantall).

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :) På andre oppskrifter strikker jeg omtrent som "anbefalt", så jeg er usikker på om det hjelper nok å gå ned til 2. Jeg har faktisk strikket votter til meg selv i samme garn med ca samme maskeantall på pinne 2 :ler. Men jeg kan jo bare prøve å gå ned litt i antall masker ja, det er bare at jeg blir litt usikker på hvor mye som skal til... Det kan jo også hende at de tenker at vottene skal utenpå klær :klø:

• 2 uker senere...
Skrevet

Men hvis du ser på vottene, så ser det jo ut som om passformen er ganske stor da...

Hvis du har tilgang på bibliotek, anbefaler jeg å låne "strikk til nøstebarn". De tovede vottene der, er supergode. Strikket dem i Pt2 i str 3-4 år, da ble de bittelitt mindre, slik at de passa min 1,5 åring, og de passer nok lenge. Han er over to år nå, og de passer fortsatt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...