Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Hei, Samboeren min har ikke lyst til aa gifte seg. For han er den stoerste kjaerlighetserklaeringen aa faa barn sier han, og i tillegg mener han at det blir ekstra mye mer stress juridisk viss vi i verste fall skulle maatte skille oss. Jeg har ikke oversikt over alle detaljene rundt det juridiske, verken ang aa gifte seg eller aa skille seg, noe jeg antar at dere som skal gifte dere har. Kunne dere ha forklart det for meg, evt gitt noen lenker til hvor jeg finner nyttig informasjon? Hva er de juridiske grunnene til aa gifte seg, og evt til ikke aa gifte seg? Paa forhaand tusen takk!
Pastor Knut Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Hei, Samboeren min har ikke lyst til aa gifte seg. For han er den stoerste kjaerlighetserklaeringen aa faa barn sier han, og i tillegg mener han at det blir ekstra mye mer stress juridisk viss vi i verste fall skulle maatte skille oss. Jeg har ikke oversikt over alle detaljene rundt det juridiske, verken ang aa gifte seg eller aa skille seg, noe jeg antar at dere som skal gifte dere har. Kunne dere ha forklart det for meg, evt gitt noen lenker til hvor jeg finner nyttig informasjon? Hva er de juridiske grunnene til aa gifte seg, og evt til ikke aa gifte seg? Paa forhaand tusen takk! De juridiske sider ved et ekteskap er regulert i Lov om ekteskap.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Jupp, og man kan også se på barneloven (gift mann blir automatisk far på papiret, mens ugift må "godkjennes" av mor) og arveloven (dette følger også av ekteskapsloven).
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Takk til dere begge! Jeg faar vel bare ta meg tid til aa sette meg inn i det... Om noen ellers har noen personlige meninger om hvorfor det er lurt aa gifte seg (i tillegg til den selvsagte, at det er en maate aa vise/bekrefte kjaerlighet paa), saa setter jeg pris paa det ogsaa.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Takk til dere begge! Jeg faar vel bare ta meg tid til aa sette meg inn i det... Om noen ellers har noen personlige meninger om hvorfor det er lurt aa gifte seg (i tillegg til den selvsagte, at det er en maate aa vise/bekrefte kjaerlighet paa), saa setter jeg pris paa det ogsaa. De punktene jeg kommer på er (som nevnt over): arverettslige, barnerettslige, rettigheter etter ekteskapsloven (omsorgsplikt etc). Det er også en del skattemessige regler rundt gifte (skatteklasse 1 og 2).
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Ser du har fått en del svar på rettigheter/plikter som stiftes ved inngåele av giftermål. Se også her for mer info om det økonomiske forholdet mellom ektefeller, og hvordan dette reguleres.
cogito Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 (...) og i tillegg mener han at det blir ekstra mye mer stress juridisk viss vi i verste fall skulle maatte skille oss. (...) Synst det verkar litt skummelt å tenkje på det juridiske ved ein evt skilsmisse som eit argument for ikkje å gifte seg. Giftar du deg, gjer du det vel "for alltid"? Men på www.skilsmisse.net kan du iallfall lese om korleis skilsmisser går for seg! Du har jo elles fått gode svar i forhold til grunnar for å gifte seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå