Gå til innhold

Bialetti espressokanne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi har en espressokanne, som vi bruker mye. I starten var vi veldig fornøyd, men etterhvert (siste halve året kanskje) synes samboeren min at kaffen ikke smaker like godt lengre. Vi har prøvd mange ulike kaffesorter og byttet ut pakkningen.

Er det noe annet som kan ha innvirkning på kaffesmaken? tenker da på vaskemiddel eller hvor varm man har platen man setter kannen på. Så jeg lurer på:

Hva vasker du kannen din med?

Hvor mye kaffe bruker du i den?

Lar du kaffen være løs eller stamper du den litt/mye?

HVilken kaffe bruker du?

HVa varm plate bruker du for å koke?

Evt, andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hvordan dere vasker den kan ha noe å si. Noen steder har jeg lest at kannene ikke skal vaskes med vanlig oppvaskmiddel, men jeg gjør nå det... Men den blir nok renere og du får fjernet mer kafferester om du legger den i varmt vann og en god porsjon bakepulver :) Ellers er jo "rørene" gode gjemmesteder for kafferester, så prøv å få gjort rent inni dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du skal forresten ikke trykke sammen kaffen, den skal være løs. Du skal fylle opp med kaffe om du har fullt med vann i "tanken". Det er lurt å bruke fersk kaffe (vi bruker endel bønner som vi maler, de holder seg vel litt lengre, men kvaliteten på disse er varierende). Prøv forskjellige merker og kjøp i ulike butikker (noen selger nok eldre ting og lagrer dårligere enn de bør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Har prøvd med bakepulver også og tar jo delen fra hverandre og tar bort skitt og rester innimellom- har brukt ferdigmalt kaffe og fått malt kaffe i matbutikk/kaffebutikk. har ikke kvern selv og kommer nok ikke til å invistere i det før jeg kjøper meg en espressomaskin og vet at det da ikke holder å kjøpe de billigst fra f,eks modum siden de ikke maler fint nok for espresso over tid. Selvfølgelig kan det ha noe med hvor gammel kaffen er, men virker jo litt for tilfeldig at all kaffen en siste tiden har vært for gammel. Men jeg tror rett og slett at metallet i kannen har reagert med noe som "skader" aromaen til kaffen under koking. I og med at vi hadde merker som vi likte veldig godt før, men som ikke smaker godt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...