Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Hei. Etter mange år med diagnosen PCOS, har jeg nå startet med Metformin (diabetes medisin) 500 mg. Tar en tablett hver dag. Dette er veldig nytt at pasienter med denne diagnosen får Metformin, men har noen av dere erfaringer rundt dette? Håper dette gjør at hormonene stabiliserer seg. Har kjent på litt bivirkninger som urolig mage og kvalme, men dette skal visst gi seg etter noen dager.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Så veldig nytt er det ikke, jeg prøvde det for tre år siden. Fungerte ikke i det hele tatt, var oppe i 1500 mg om dagen og bivirkningene var ikke morsomme. Etter vondt i magen og diarè i et halvt år så orket jeg ikke mere. Jeg har hørt om noen som har hatt god virkning av det, men det fleste har det dessverre ikke.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Så veldig nytt er det ikke, jeg prøvde det for tre år siden. Fungerte ikke i det hele tatt, var oppe i 1500 mg om dagen og bivirkningene var ikke morsomme. Etter vondt i magen og diarè i et halvt år så orket jeg ikke mere. Jeg har hørt om noen som har hatt god virkning av det, men det fleste har det dessverre ikke. Du er så negativ at jeg bare måtte svare. Ingen vits å skremme folk fra å prøve dette. Jeg har selv dette problemet, men jeg har ikke gått så lenge på det ennå at jeg vet om det funker. Du sier du var oppi 1500 mg om dagen, det er merkelig... Kun de med diabetes skal ha den dosen. 500 mg skal man bruke i dette tilfellet. Om det er så nytt eller ikke, er jo ikke så viktig. Men fastlegen min hadde aldri hørt om dette. Det var meg selv som fant ut av dette på internett. Du finner også egne forum der folk er fornøyde med denne medisinen når de har PCOS. Det er verdt et forsøk, folkens. Ikke la dere skremme av "skremselshistorier"... Det er på tide vi med denne diagnosen får hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Her var det jammen mye feilinformasjon... Ja, metformin er egentlig en diabetesmedisin, men den gis også for å behandle insulinresistens. Den brukes IKKE for å behandle PCOS, men siden PCOS ofte henger sammen med insulinresistens, er det mange PCOS'ere som går på den. Man får altså ikke metformin pga PCOS, men fordi man har fått påvist (eller det mistenkes) insulinresistens. Maksdosen for metformin er 3000 mg om dagen, det gjelder både ved diabetes og ved insulinresistens. Det betyr ikke at alle skal ha den dosen, men at de som har kraftig diabetes eller insulinresistens kan få den dosen. Alt mellom 500 og 3000 mg er vanlig dose ved insulinresistens. Diarè og kvalme er vanlige bivirkninger ved bruk av metformin, men hos de fleste gir disse bivirkningene seg etter noen dager eller uker. Noen få sliter med bivirkninger også senere, noen få har ikke bivirkninger ved oppstart engang. At det er nytt å bruke metformin ved insulinresistens er bare tull. Det er blitt brukt på denne måten her i landet i hvertfall godt over ti år, og i utlandet mye lenger. At mange leger ikke følger med på hva som skjer og at typiske kvinnelidelser har såpass lav status innen legeyrket at det ikke får særlig plass verken i medisinstudiet eller innen etterutdanning, er rett og slett bare trist. Jeg er en av dem metformin hjelper utrolig bra på, og jeg vet at vi er mange. Jeg kan naturligvis ikke si noe sikkert, men hvis jeg skal tippe vil jeg tro at de som absolutt ikke har noen virkning, heller ikke har fått påvist insulinresistens i noen særlig grad...?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå