Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Jeg er blitt singel og går igjennom en tøff periode. Den siste tiden har jeg utviklet en skummel "vane". Jeg sitter hjemme alene i helgene og drikker øl eller vin til jeg blir litt beruset. Drikker meg ikke ordentlig full, men nok til at jeg blir litt "beruset" og av og til kan kjenne det litt neste dag. Dette har jeg aldri gjort før og nå er jeg litt bekymret, er jeg i ferd med å bli alkoholiker?? Må legge til at dette selvfølgelig aldri skjer i ukedagene når jeg skal på jobb. Det er snakk om fredag eller lørdag eller i verste fall både fredag og lørdag. Hjelp?? Er det noen andre som har opplevd det samme? Går ut i fra at det skyldes at livet er vanskelig for tiden og alkohol får meg til å slappe av på en slags måte... Hva tror dere, er det fare på ferde?
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Hvor langt unna avhengighet du er, er det ingen som vet. Men om du har store problemer pga bruddet, så ville jeg heller tatt turen til en psykolog i stedet for å ty til flaska.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Ja jeg tror det er fare på ferde. Du sier selv at du drikker til du kjenner at du blir beruset, og at dette skjer hver helg. Det blir en vane. Nesten som du vil "bedøve" deg selv vil jeg si. Vil anbefale deg å prøve å bryte denne vanen. Gjøre noe annet før dette sklir over til hverdagene også. Prøv å gå igjennom en helg uten å drikke, helt uten alkohol. Finn noe annet å kose deg med. Det finnes alternative drikker. Juicedrinker eller brus. Eller prøv å komme deg ut av huset og gjør noe helt annet, fysisk aktivitet om du får det til.
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Det skjer ikke hver helg, men ofte nok til at jeg er litt bekymret. Er jo av og til ute sammen med venner og da tenker jeg jo ikke at det er noe problem, men det som bekymrer meg er at jeg drikker alene og det kunne ikke fallt meg inn før. Er snakk om 3-4 øl eller 3-4 glass vin utover en kveld. Huff skjemmes litt på mine vegne. Og med hensyn til psykolog så går jeg allerede til en men har ikke turt å fortelle om denne uvanen jeg har lagt meg til. Er vanskelig dette, sliter med å venne meg til en ny tilværelse. Er ganske sikker på at jeg kan få dette under kontroll og at det er en overgangsfase, men det er veldig nyttig å få tilbakemeldinger. Takk for tilbakemeldinger så langt! Er det noen som har vært i samme situasjon?
Cognizance Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 (endret) Øl er øl. Rusing i lag med andre gir akkurat de samme negative helseeffektene som rusing alene. Det er en hel bråte med folk som drikke mye mer enn deg uten å problematisere det overhodet. Om du doper deg ned for å kunne prate lettere med andre eller for å slappe av hjemme for deg selv - same shit, different wrapping. 3-4 øl eller glass vin to kvelder i uka er ikke farlig. Men hvis det sklir ut, så kan det bli det. Problemet med å ha et drikkemønster der man drikker alene er at konsumet ikke blir begrensa av tilgangen på festlige lag. Endret 6. mars 2009 av Cognizance
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #6 Skrevet 7. mars 2009 Føler du at du MÅ drikke ? Jeg har en mor som drikker hver dag, så egentlig ser jeg ikke det å drikke litt i helgene som noe problem, alene eller ikke... Men du får jo mene hva du vil.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #7 Skrevet 7. mars 2009 Det trenger absolutt ikke være fare på ferde, og alkoholdforbruket ditt høres ut som det er godt innenfor trygge mengder. Jeg synes også det skal være akseptabelt for en enslig person å kunne drikke litt alene. Men for all del, et alkoholproblem er sammensatt og jeg mener at det med hvorfor man drikker og om man (og evt andre rundt en) er komfortabel med forbruk og drikkemønster er viktige faktorer. Drikker du for å "holde ut" ensomhet, tunge tanker, kjærlighetssorg o.l er jo heller ikke det noe som anbefales.
Gjest MåneSkygge Skrevet 7. mars 2009 #8 Skrevet 7. mars 2009 Det er ikke forbruket ditt jeg reagerer på men det at du selv er bekymret. Ettersom du er bekymret betyr det kanskje at du ikke føler at det er helt bra for deg og at det igjen tyder på ett alkoholproblem.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #9 Skrevet 7. mars 2009 Det avgjørende er vel hvorfor du drikker. Drikker du for å døyve sorg er det grunn til å være bekymret over vanen. Tar du noen glass vin eller øl fordi du synes det er godt og det er helg, synes jeg det virker helt normalt.
Gjest Gjest_jente24_* Skrevet 7. mars 2009 #10 Skrevet 7. mars 2009 jeg kjenner meg godt igjen i situasjonen din og har selv stillt meg det samme spørsmålet. ble dumpa for et halvt år siden og drakk da omtrent hver dag i en tre-ukers tid. kunne bli dritings på en tirsdag, alene. tok tak i meg sjøl og klarte å slutte. ble med på helgefyll innimellom med venner og ikke mer. men slet med søvnproblemer hver natt i 3mnd. nå etter nyttår har problemene kommet litt tilbake igjen. begynte å drikke for å få sovne og slippe tanker, drakk aaaltfor mye hver gang jeg var ute. etter en ille fyll bestemte jeg meg for at nok var nok og at jeg skulle prøve meg på en 6ukers pause. klarte ikke to uker engang. Det er da man kan begynne å bli skremt tror jeg. om man bestemmer seg for å slutte og man ikke klarer det. nå er det jo sånn at jeg ikke drikker alene lenger da, men folk skal ha meg med ut hele tida så blir fort 1-3 ganger i uka. jeg prøvde å si ifra at jeg skulle ta en lengre pause, men ble ikke tatt seriøst, ble møtt med "du? sææærlig!" har vurdert å ta kontakt med noen for samtaler. jeg vil råde deg til å sette deg et mål om en viss tid edru og hvis du merker du sliter med å overholde det så ville jeg ha snakka med noen. jeg bare lurer på..... hvem bør man kontakte?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #11 Skrevet 7. mars 2009 Jeg har lurt litt på hvorfor det er mer ok at jeg tar tre glass vin sammen med mannen min eller om jeg tar det alene når han er på jobb. Utgjør det egentlig en forskjell om mannen min er der eller ikke? Det kan hende at jeg tar meg en halvliter alene, til og med i ukedagene, både en og to ganger i uka uten at jeg bekymrer meg for dette. En halvliter er akkurat nok til at jeg blir litt "tpisy", men ikke skikkelig beruset. Jeg har selv en regel om at jeg ikke drikker mer enn to små øl når jeg er alene. Å drikke litt for nytelsens og avslappenhetens skyld når man er alene menr jeg det ikke er noe galt i. (Det skal dog sies at det høres ut som om min toølaranserense er en del lavere enn din) På den andre siden, siden du reagerer har det kanskje med at du kjenner at dette blir galt i forhold til deg selv. Du kjenner kanskje at dette ikke bare har med å nyte et glass vin å gjøre? Hvorfor holder du deg ikke til to glass/max en liten halv flaske, hvorfor tar du det ekstra glasset eller to? Jeg tenker at dette representerer et drikkemønster som du ikke kjenner det igjen i, og går litt ut over det du selv mener er ok. Dette er grunn til at du kanskje bør tenke litt over disse vanene dine. Øl og vin er fantastisk godt, og noe som for mange hører helgen til. Men må det alltid følge med i 3-4 glass? Rent inntaktsmessig er ikke dette noe som grenser over til avhengighet på noen måte. Dette er jo langt mindre enn mange andre single som fester hver helg. Men: dersom du selv kjenner at dette ikke er deg, og dette ikke er et alkoholforbruk som du selv er vannt til bør du stoppe opp og tenke etter. Du sier du går til psykolog, hva med å diskutere dette med henne. Drikkemønsteret i seg selv er det ikke noe galt eller fordømmende med, men dere kan diskutere om dette er noe som er et faresigna/symptoml for akkurat deg. Jeg kan sikkre deg om at hun på ingen måte vil fordømme dette drikkemønsteret og mest sannsynlig også reagere veldig positivt på at du selv er bevisst på hva som kan være negativt for deg. Det er et veldig tegn åp styrke og ha en slik innsikt i seg selv. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå