Gjest I tenkeboksen Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Jeg er veldig psykisk sliten (med alt som følger med det), og har vært det over flere år. Jeg vurderer å melde meg på yogakurs, men vil så gjerne høre litt fra noen som har gått yogakurs tidligere. Noen som kan informere meg litt? Jeg trenger ikke linker, for jeg har googlet og funnet både info og kursholdere. Jeg er på jakt etter enkle tips og råd - i retning: Hvordan er det til å begynne med. Hvordan treningstøy bruker jeg. Bør man påregne etterreaksjoner i begynnelsen? osv. Jeg kan ikke så mye om dette, men håper noen vil dele sine erfaringer med meg.
Miel Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Det finnes som du sikkert har skjønt mange forskjellige typer yoga, hvilken er det du har tenkt deg...? Jeg har kun erfaring med Ashtanga, som er av den fysiske sorten. I begynnelsen kan det føles merkelig og "feil", og det er mange som ikke føler de får noe særlig utbytte av treningen de første gangene, men når du først har knekt koden og klarer å utføre øvelsene riktig blir det noe ganske annet. Jeg ble helt sinnssykt støl i begynnelsen, men opplevde veldig raskt at jeg ble flinkere, og det er jo motiverende. Ang. treningstøy bør du ha på deg noe som er behagelig og tøyelig, du skal brette kroppen din i alle mulige retninger, så klærne må ikke hindre bevegelse på noe vis. Vær obs på at vide topper lett sklir over hodet og blottlegger mer enn du kanskje ønsker når du bøyer deg framover. Ha gjerne en genser eller jakke på i begynnelsen slik at du ikke fryser. Blir du lett svett i hendene kan det være en fordel å bruke hansker (av typen uten fingre) slik at du ikke sklir på matten i øvelser hvor mye av vekten er på hendene. Sokker kan du ha på hvis du vil (jeg beholder dem gjerne på til vi er ferdige med oppvarmingen), men invester gjerne i noen som sitter godt på foten og har antiskli, vanlige bomullssokker blir ofte bare i veien. Mange går imidlertid barbeint, og selv synes jeg det er det beste.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 De to første gangene merket jeg ingen spesiell effekt til forskjell fra vanlig fysisk trening. Tredje gang fikk jeg en type boost jeg aldri hadde opplevd før og som renset meg på en fantastisk måte. Etter det gikk det i rykk og napp med gradvis økning av effekten. Noen få ganger opplevde jeg at ett eller annet løsnet utenom yogatimene og at jeg opplevde spesielle forflytninger av energi i kroppen som jeg koblet til yoga. Dette var stort sett altid positivt. Etter flere år med yoga bare øker og øker effekten. Det finnes veldig mange forskjellige typer yoga og du kan lett havne borti noe som ikke er noe for deg. Ashtanga er veldig fysisk. Klassisk yoga veldig meditativt og lett. Er du ikke fornøyd så prøv en annen stil. Det sentrale er uansett i stor grad pusten. Be læreren forklare deg noen helt enkle psuteøvelser a la å puste inn mens teller til 4 og ut teller til 4 etc. som du kan gjøre ti minutter hjemme hver dag. Det vil alene ha minst like mye å si som yogaen. Ellers er teknikk veldig viktig for at stillingene skal gi god effekt og at du ikke skal skade deg på sikt. Undervisningen i teknikk er mildest talt ymse. I begynnelsen er det ikke så viktig, men over lengre tid er det viktig å lære seg godt for å ungå skader og å maksimere effekten. Jeg ville gogglet litt rundt på engelske sider for å lære litt mere hvis du er nysgjerrig på yoga
Gjest I tenkeboksen Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Takk Miel. Da oppsummerer jeg følgende foreløpig: -Bukse med god stretch (har bl.a. en tight fleecebukse) -Stram, men elastisk topp. Dette har jeg virkelig ikke lyst til å ha på Skal se hva jeg har. -Sykkelhansker. -Sokker med antiskli. -Elastisk jakke til å ha på hvis det er litt kaldt. Men du, når det gjelder det du skriver det med at det er så mange typer yoga. Jeg leste på nett nå om en som tok et oppgjør med det å tenke sånn. Han skrev at yoga har som mål å skape enhet/helhet, og da blir det feil å si at man har mange typer yoga. iflg. ham er det bare snakk om forskjellige stadier for å komme frem til "Rom(a)". Her er link forresten. Men det til side, jeg vil begynne på et nybegynnerkurs, og da vil jeg tro alt går i rolig tempo til å begynne med. Her står det om de kursene jeg har sett på. Da jeg googlet, så jeg at Fransesco har skrevet innlegg her på Kvinneguiden før.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 De to første gangene merket jeg ingen spesiell effekt til forskjell fra vanlig fysisk trening. Tredje gang fikk jeg en type boost jeg aldri hadde opplevd før og som renset meg på en fantastisk måte. Etter det gikk det i rykk og napp med gradvis økning av effekten. Noen få ganger opplevde jeg at ett eller annet løsnet utenom yogatimene og at jeg opplevde spesielle forflytninger av energi i kroppen som jeg koblet til yoga. Dette var stort sett altid positivt. Etter flere år med yoga bare øker og øker effekten. Det finnes veldig mange forskjellige typer yoga og du kan lett havne borti noe som ikke er noe for deg. Ashtanga er veldig fysisk. Klassisk yoga veldig meditativt og lett. Er du ikke fornøyd så prøv en annen stil. Det sentrale er uansett i stor grad pusten. Be læreren forklare deg noen helt enkle psuteøvelser a la å puste inn mens teller til 4 og ut teller til 4 etc. som du kan gjøre ti minutter hjemme hver dag. Det vil alene ha minst like mye å si som yogaen. Ellers er teknikk veldig viktig for at stillingene skal gi god effekt og at du ikke skal skade deg på sikt. Undervisningen i teknikk er mildest talt ymse. I begynnelsen er det ikke så viktig, men over lengre tid er det viktig å lære seg godt for å ungå skader og å maksimere effekten. Jeg ville gogglet litt rundt på engelske sider for å lære litt mere hvis du er nysgjerrig på yoga Takk Gjest Dette høres jo veldig bra ut, tror jeg skal begynne med dette. Jeg har googlet en del, og har funnet mye god info. Nå var det mer litt opplevelser rundt det å være ny og tips i forhold til det jeg var på jakt etter. Jeg er flink til å ha fokus på pusten, så det er jeg vant til. Har notert meg at jeg skal terpe på å gjøre øvelsene riktig fra første stund. Jeg er ganske flink til å gjøre som jeg får beskjed om.
Miel Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 -Stram, men elastisk topp. Dette har jeg virkelig ikke lyst til å ha på Skal Jeg bruker en stram singlet med en videre topp over, jeg. Så har jeg en litt vid joggebukse i bomull (fra BikBok, kjempegod), og fleecejakke.
Gjest I tenkeboksen Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 Jeg bruker en stram singlet med en videre topp over, jeg. Så har jeg en litt vid joggebukse i bomull (fra BikBok, kjempegod), og fleecejakke. Smart, da kan jeg puste ut. Jeg har hatt det så tøft over lang tid at jeg har vært redd for meg selv. Håper (og tror) dette er noe for meg.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Men det til side, jeg vil begynne på et nybegynnerkurs, og da vil jeg tro alt går i rolig tempo til å begynne med. Her står det om de kursene jeg har sett på. Da jeg googlet, så jeg at Fransesco har skrevet innlegg her på Kvinneguiden før.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 Men du, når det gjelder det du skriver det med at det er så mange typer yoga. Jeg leste på nett nå om en som tok et oppgjør med det å tenke sånn. Han skrev at yoga har som mål å skape enhet/helhet, og da blir det feil å si at man har mange typer yoga. iflg. ham er det bare snakk om forskjellige stadier for å komme frem til "Rom(a)". Her er link forresten. Jeg er helt enig at det langsiktige målet med yoga er ett og det samme og at de forskjellige variantene av yoga alle leder til det samme målet, men selv om alle veier leder til rom er det jo forskjellige veier. Asthanga er beinhard fysisk trening og gir en ganske eksplosiv og varm yang preget energi. Iyengar yoga fokuserer på teknikk og presisjon og å holde stillingene leeenge og på bruk av hjelpemidler. Klassisk yoga er ofte veldig forsiktig myk og upresis med mere fokus på pusteøvelser. Hva som appelerer av såpass ulike innfalsvinnkler vil selvfølgelig variere. Det er også klare forskjeller i effekt mellom de ulike retningene når man gjør såpass mye over lang tid at man virkelig får dype effekter. Alikevel er hovedeffektene like, men det blir tross alt en god del forskjeller. Folk som gjør Iyengar er for eksempel mye mere "jordet" på grunn av yogaen de gjør til forskjell fra en del retninger som kan gjøre at man blir litt vel fluffy mentalt. Dette er utrolig vanskelig å forklare meningsfult for en som ikke har en god del erfaring med yoga, men det er store forskjeller på hvordan den mentale utviklingen blir gjennom de ulike systemene.
Gjest I tenkeboksen Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 Vil tro du skal begynne på aquarius i Drammen. Jeg går der og er veldig fornøyd. De er opptatt av at alle gjøre ting i sitt tempo og ikke presse seg unødig. Timene begynner ofte med pusteøvelser, så noe tøying. På nybegynner 1 konsentrer de seg om å tøye beina. De har og noe teori om yoga hver gang. Yoga er en livsstil og ikke en treningsform. Det er det fint å være forberedt på. Pleier å avslutte med avspenning. Timen varer i to skoletimer, altså 1 1/2 time. Ta med deg et pledd og bruk løse klær. Ta gjerne med en genser til å bruke under avspenningen (hvis du bruker t-skjorte ellers). Håper dette var til nytte Jeg var og ganske spent og lutrepå hva som ventet meg før jeg begynte. Ja, det var så absolutt til nytte, tusen takk. Vet ikke om det heter Aquarius der, men det er sikkert mulig det, må jo få sjekket opp det skikkelig. Hvordan er miljøet der da? Hva skal jeg bruke pleddet til? Bruker man ikke matte? Mener du det er bedre med løse klær fremfor tettsittende elastiske klær? Nå ble jeg litt forvirra her. :klø:
Gjest I tenkeboksen Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Jeg er helt enig at det langsiktige målet med yoga er ett og det samme og at de forskjellige variantene av yoga alle leder til det samme målet, men selv om alle veier leder til rom er det jo forskjellige veier. Asthanga er beinhard fysisk trening og gir en ganske eksplosiv og varm yang preget energi. Iyengar yoga fokuserer på teknikk og presisjon og å holde stillingene leeenge og på bruk av hjelpemidler. Klassisk yoga er ofte veldig forsiktig myk og upresis med mere fokus på pusteøvelser. Hva som appelerer av såpass ulike innfalsvinnkler vil selvfølgelig variere. Det er også klare forskjeller i effekt mellom de ulike retningene når man gjør såpass mye over lang tid at man virkelig får dype effekter. Alikevel er hovedeffektene like, men det blir tross alt en god del forskjeller. Folk som gjør Iyengar er for eksempel mye mere "jordet" på grunn av yogaen de gjør til forskjell fra en del retninger som kan gjøre at man blir litt vel fluffy mentalt. Dette er utrolig vanskelig å forklare meningsfult for en som ikke har en god del erfaring med yoga, men det er store forskjeller på hvordan den mentale utviklingen blir gjennom de ulike systemene. Takk for info Gjest. Jeg forstår det du skriver, men vil sikkert forstå det enda bedre når jeg har drevet på litt. Jeg skal altså på et nybegynnerkurs.
Gjest Mea Culpa Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Lykke til! Yoga er veldig nyttig naar man kommer inn i det.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #13 Skrevet 7. mars 2009 Ja, det var så absolutt til nytte, tusen takk. Vet ikke om det heter Aquarius der, men det er sikkert mulig det, må jo få sjekket opp det skikkelig. Hvordan er miljøet der da? Hva skal jeg bruke pleddet til? Bruker man ikke matte? Mener du det er bedre med løse klær fremfor tettsittende elastiske klær? Nå ble jeg litt forvirra her. :klø: Godt miljø der. Når man går inn i rommet spilles det rolig musikk. Mange slapper av frem til instruktøren kommer. Tipper de fleste som går der, går der av en grunn, så da er man åpen for det man lærer. Jeg liker meg ihvertfall godt der og føler ikke at jeg må prestere på noen måte. Det er som sagt en grunn til at jeg går der. Man bruker pleddet som matte. Kan bruke matte, men de fleste har pledd. Jeg fikk beskjed om å bruke løse klær da jeg meldte meg på. Det er lettere å bevege seg i. Instruktørene bruker nå det ihvertfall. Behagelig er det å gå i og
Gjest Ute av tenkeboksen Skrevet 8. mars 2009 #14 Skrevet 8. mars 2009 Takk for svar Gjest. Nå har jeg bestemt meg, så nå blir det yogakurs på meg. Jeg gleder meg skikkelig.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #15 Skrevet 8. mars 2009 Takk for svar Gjest. Nå har jeg bestemt meg, så nå blir det yogakurs på meg. Jeg gleder meg skikkelig. Så bra. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå