Gå til innhold

Medisin som forebygger migrene

Fremhevede innlegg

Gjest bente85
Skrevet

Den siste tiden har jeg hatt 5-6 migrene anfall på 2 uker, så det jeg lurer på da, har jeg rett på å få slik medisin som forebygger det?

Og gis dette på blå resept?

Hvis det ikke gjør det, er det veldig dyrt å bruke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan i hvert fall få migrenemedisin på blå resept, men da må du ha fått diagnosen av lege først.

Gjest bente85
Skrevet

Migrene medisin har jeg. :)

Men jeg tenkte på slik medisin som brukes til å forebygge anfall? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Min venninde går til fysioterapi for å få gjørt moe med migrenen sin.

Så vidt jeg forsto så får hun behandling med kopper og massarsje.

Hun har bare holdt på en mnd. og bare litt bedring. Men det blir kanskje bedre ettervært. Hun er sterkt plaget (sengeliggende\ oppkast osv.) Så det kan kanskje ta litt tid.

Har og hørt at akkupungtur skal hjelpe på migrene. Det skal vist være veldig bra. Men da må en tåle å se de nålene.

Selv har jeg forsøkt Psykomotorisk Fysioterapi.

Hadde migrene minst en gang i uka. Og spessielt 2-3 første dagene i mensperioden. Skulle ikke mye stress til før "anfallet" kom.

En periode hadde jeg konstant hodepine\ migrene og gikk rundt å var kvalm og svimmel hele tiden i tillegg. Ikke noe hyggelig i det hele tatt.

Men etter 2 mnd med psykomotorisk fysioterapi begynnte migrenen å gi seg. Og etter 3 mnd var den (utrolig nok) helt borte.

Nå er det over 1\2 år siden og (bank i bordet) jeg har ikke hatt migrene på den tiden. Kun begynnende murring og vanlig hodepine, men det ble ikke noe mer en det. Selv i mens perioden hvor jeg var på mitt værste.

Går fremdeles til behandling av og til for å være sikker på at det varer.

Kan annbefales og vere værd et forsøk. :jepp:

Har fått øvelser jeg kan gjøre hjemme også,om jeg kjenner noe "er på gang". Har nok unngått mange migreneannfall med det.

Etter hva de fant ut kommer min migrene av intense spenninger i rygg, skuldre og nakke. Det samme gjelder venninden min.

Skrevet
Den siste tiden har jeg hatt 5-6 migrene anfall på 2 uker, så det jeg lurer på da, har jeg rett på å få slik medisin som forebygger det?

Og gis dette på blå resept?

Hvis det ikke gjør det, er det veldig dyrt å bruke?

Ja, du kan få den på blå resept. Mor tar migreneforebyggende og blodfortynnende hver dag + migrenemedisin ved behov (men det behovet har jo gått drastisk ned etter å ha begynt på forebyggende).

Men jeg vet ikke om det at du har hatt ekstra hyppige anfall i 2 uker er nok grunn til å få forebyggende medisiner, men det må du nesten ta opp med legen din. H*n er den beste til å vurdere fordeler og ulemper mot hverandre.

Lykke til!

Gjest bente85
Skrevet
Min venninde går til fysioterapi for å få gjørt moe med migrenen sin.

Så vidt jeg forsto så får hun behandling med kopper og massarsje.

Hun har bare holdt på en mnd. og bare litt bedring. Men det blir kanskje bedre ettervært. Hun er sterkt plaget (sengeliggende\ oppkast osv.) Så det kan kanskje ta litt tid.

Har og hørt at akkupungtur skal hjelpe på migrene. Det skal vist være veldig bra. Men da må en tåle å se de nålene.

Selv har jeg forsøkt Psykomotorisk Fysioterapi.

Hadde migrene minst en gang i uka. Og spessielt 2-3 første dagene i mensperioden. Skulle ikke mye stress til før "anfallet" kom.

En periode hadde jeg konstant hodepine\ migrene og gikk rundt å var kvalm og svimmel hele tiden i tillegg. Ikke noe hyggelig i det hele tatt.

Men etter 2 mnd med psykomotorisk fysioterapi begynnte migrenen å gi seg. Og etter 3 mnd var den (utrolig nok) helt borte.

Nå er det over 1\2 år siden og (bank i bordet) jeg har ikke hatt migrene på den tiden. Kun begynnende murring og vanlig hodepine, men det ble ikke noe mer en det. Selv i mens perioden hvor jeg var på mitt værste.

Går fremdeles til behandling av og til for å være sikker på at det varer.

Kan annbefales og vere værd et forsøk. :jepp:

Har fått øvelser jeg kan gjøre hjemme også,om jeg kjenner noe "er på gang". Har nok unngått mange migreneannfall med det.

Etter hva de fant ut kommer min migrene av intense spenninger i rygg, skuldre og nakke. Det samme gjelder venninden min.

Jeg har gått til fysioterapeut da jeg gikk på ungdomsskolen (10.kl), men dette hjalp ikke.

Da ble jeg massert og sånn.

Når jeg har migrene, er det ikke sånn at jeg blir kvalm eller kaster opp og den slags. Heldigvis.

Men har bare hodepinen i høyre side av pannen, kan jo variere smertene da.

Syns det er dumt at det skal så lite til for at migrene kommer..

Nå er det jo sånn at jeg venter mensen, og jeg har fått meg en jobb som innebærer data..

Så håper jo at jeg kunne tåle litt mer enn som så.

På 14 dager har jeg hatt mye vondt i hodet, til tider vanskelig å vite om jeg har hatt migrene. Men jeg har tatt mye migrenemedisin, 5-6 tabletter minst og vil vel si at jeg har hatt 5-6 anfall på denne tiden. :(

Gjest bente85
Skrevet
Ja, du kan få den på blå resept. Mor tar migreneforebyggende og blodfortynnende hver dag + migrenemedisin ved behov (men det behovet har jo gått drastisk ned etter å ha begynt på forebyggende).

Men jeg vet ikke om det at du har hatt ekstra hyppige anfall i 2 uker er nok grunn til å få forebyggende medisiner, men det må du nesten ta opp med legen din. H*n er den beste til å vurdere fordeler og ulemper mot hverandre.

Lykke til!

Det er bra. :)

På 2 uker har jeg kanskje hatt 5-6 anfall, jeg har i alle fall hatt mye vondt i hodet. Til tider vanskelig å vite om det har vært migrene, men migrenemedisinen har jo hjulpet da, så da må det jo ha vært migrene.

Og jeg har vel brukt mer enn 5-6 tabletter med migrenemedisin på denne tiden.

Men ja, jeg må bare tenke på det. Så får jeg se over helga hva jeg gjør. :)

Takk. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har gått til fysioterapeut da jeg gikk på ungdomsskolen (10.kl), men dette hjalp ikke.

Da ble jeg massert og sånn.

Når jeg har migrene, er det ikke sånn at jeg blir kvalm eller kaster opp og den slags. Heldigvis.

Men har bare hodepinen i høyre side av pannen, kan jo variere smertene da.

Syns det er dumt at det skal så lite til for at migrene kommer..

Nå er det jo sånn at jeg venter mensen, og jeg har fått meg en jobb som innebærer data..

Så håper jo at jeg kunne tåle litt mer enn som så.

På 14 dager har jeg hatt mye vondt i hodet, til tider vanskelig å vite om jeg har hatt migrene. Men jeg har tatt mye migrenemedisin, 5-6 tabletter minst og vil vel si at jeg har hatt 5-6 anfall på denne tiden. :(

Vanlige fysioterapauter masserer på en helt annen måte en psykomotoriske fysioterapauter. Jeg har vært på begge deler. Og må bare si at jeg merket stor forskjell.

Psykomotorisk tar gjerne hensyn til helheten i kroppen. Der jeg var var det rimelig mild massarsje fra lilletåen og helt opp i hode. Svært avslappende og deilig. Flere avslappningsøvelser og strekk\ avspennings øvelser for å få myket opp musklene og gi slipp på spenningene i kroppen.

+ at jeg ble opplært til en god del avspenning\strekk øvelser jeg kunne gjøre hjemme.

Etter en slik behandling ble jeg ofte stuptrøtt og veeeldig avslappet resten av dagen og dagen etter. Etter en 6-8 behandlinger + en del hjemmeøvelser merket jeg stor forskjell.

For meg som var i konstant spenning var det en utrolig behagelig følelse.

Vanlig fysioterapi virket ikke på noen måte på meg. Han var for hardhendt synes jeg. Gnudde for hardt og for lenge og fikk andre muskler i kroppen til å spenne seg. (min erfaring) Fikk løst opp andre muskler men ble ikke noe bedre med migrenen.

Gjest bente85
Skrevet

Jeg får bare høre med legen min for å se om hun har noen gode forslag og komme med. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk Sandomigrin som forebyggende for migrene. Den hadde jeg veldig god effekt av, faktisk forsvant migrenen helt etter bare et par-tre måneder.. Kan jo være tilfeldig, men hadde hatt migrene i flere år før jeg fikk Sandomigrin.

Men; bivirkningen for min del var at den fungerte som en sterk sovemedisin.. Klarte ikke å komme meg opp om morgenen, og var generelt veldig trøtt i perioden jeg brukte Sandomigrin.

Men i og med at migrenen tilslutt ble borte så føler jeg ikke de to-tre månedene var noe offer..

Skrevet

Jeg vil bare komme med ett par råd :)

Jeg har selv migrene, og har prøvd dette selv. Funker kjempebra!

Kaffe med sitronsaft; ikke så mye sitronsaft, nok til at det dekker bunnen av kaffekoppen. Og normal størrelse på kaffekoppen :)

Og Aloe Vera Heat. Jeg hørte at det skulle hjelpe om jeg smurte det på tinningene. Hadde ikke noe særlig tro på det, og som jeg trodde, det funket ikke. Så kom jeg til å tenke på at om jeg tar det på der jeg har vondt. Og siden jeg har smerter bak ett av øynene, så smurte jeg kremen på øyelokket. Og litt i nakken. Funker kjempebra!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...