Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan sove bedre? Ligger enkelte netter våken i to timer før jeg klarer å sove. Og når jeg først sovner sover jeg godt i et par timer, så begynner jeg å våkne ofte.

At jeg bruker lang tid på å sovne på kvelden har litt med at jeg er ganske mørkredd å gjøre, gleder meg til det blir lysere ute! :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er mange ting man kan gjøre for å forbedre søvnkvaliteten.

1. Hold deg i aktivitet på dagtid. Om det er å gå til og fra jobben, gå mye generelt, trene eller annet fysisk. Ikke gjør dette minst 2 timer før sengetid.

2. Avgrens senga og soverommet til soving. Ikke til å spise mat eller hva nå folk kan bruke det til. (Ok, sex er unntak. Hehe.)

3. Ha det kjølig, i hvert fall så kjølig som du kan

4. Unngå mat og drikke med mye sukker og koffein, og spis kveldsmat, men ikke for tett opp mot leggetid og ikke for mye. Man skal legge seg uten å være hverken sulten eller mett.

5. Om mørkredsel er et problem. En lampe på? En lampe på rett utenfor døren så det blir en stripe? Døren åpen til et annet rom med litt lys.

6. Har du prøvd Vallerina Natt, naturpreparat man får på helsekost og i velassorterte butikker? Eventuelt sove-te. Et varmt bad før du legger deg. Poenget er å roe ned kroppen såpass at den kommer i sove-modus.

7. Les noe som er dritkjedelig. Leksikon...

Kanskje er du av typen som liker å sovne med lyd. Tv på eller radio. De aller fleste mener dette ikke er bra, men for noen er det nøkkelen.

Rådene er mange. Og det er verdt å prøve dem ut før man eventuelt går til lege og ber om piller. Alt man kan gjøre uten piller er bra! Det å forebygge og forberede seg til natten er bedre. Ha et slags system og rutine.

8. Om du ikke får sove etter et kvarter i senga, gå ut av senga og gjør noe annet. Forflytt deg til et annet rom og vent til du blir trøtt igjen.

Er det tanker som plager deg, skriv dem ned før du legger deg.

Når du våkner kan du velge å ligge der og prøve å sovne igjen, eller igjen gå i et annet rom og vente. Eventuelt ha en blokk med penn og papir klar for å skrive ned det du tenker på.

Vet ikke om dette hjelper. Men vet alt om søvnproblemer for min egen del, og ulike ting hjelper for ulike personer.

Lykke til!

Skrevet

Gjest over har mange gode tips. Men, som gjest sa, ikke alt funker for alle. Har selv forsøkt det meste, noen ganger funker det, andre ganger ikke.

Dersom du vil sovne med lys eller lyd på, kan du skaffe deg en timer, slik at du slipper å sove med dette på hele natta.

Det sies at lavendel skal være beroligende, så du kan evt. blande noen dråper i en krem og smøre deg inn før du legger deg.

Jeg bruker bekymringsdukker, slik at jeg ikke skal tenke på alt mulig rart før jeg sovner. Bruker også å gå gjennom hele kroppen for å slappe helt av, og ikke tenke på andre ting. Begynner med tærne; nå sovner lilletåa, nå sovner ankelen osv.

Håper du finner noe som hjelper deg, vet hvor slitsomt det er ikke å få sove.

Gjest Gjest
Skrevet

Få masse dagslys og frisk luft. Luft på soverommet før du legger deg, så det er frisk luft i rommet.

Trening for tett opp til leggetid kan gjøre det vanskelig å sove, ettersom kroppstemperaturen din øker. Når du sover, skal kroppstemperaturen senkes, så om du er for varm blir det vanskelig å sove.

Kamillete er beroligende og muskelavslappende (noe som også hjelper mot lette menssmerter)

Bruk siste timen før du legger deg til å roe ned og slappe av. Hør på beroligende musikk, les en rolig bok, osv. Ikke se på noe veldig action eller skrekkpreget på tv. Ta deg god tid til tannpuss og annet kveldsstell, ikke stress eller skynd deg.

Rutiner er viktig. Det forbereder kroppen på at nå nærmer det seg leggetid, nå må vi roe oss ned.

Skrevet

Tusen takk for alle tipsene :) Har 1 roms-leilighet så det er vanskelig å få kjølt ned rommet (foretrekker egentlig at det er ganske kjølig når jeg skal sove).

På kvelden gjør ikke jeg så mye, sitter foran tvn (ser ikke noe skummelt eller actionfylt da det kan gjør at det blir skumlere når det er mørkt :P) eller foran pcn. Når jeg har lagt meg løser jeg kryssord/sudoku eller leser litt før jeg prøver å sove.

Har oppe gardinen litt så det ikke skal bli for mørkt i rommet, men er noe med at det også er mørkt ute egentlig.. Så er på en måte mørkredd når det er helt mørkt ute selv om det er lyst inne. Noe med stemningen tror jeg.. Vanskelig å forklare egentlig.

Bor i en blokk der brannalarmen stadig utløses om natten, så tror jeg stresser litt pga det også før jeg skal sove. Er helt forferdelig å bli vekt at den midt på natta.

Skal prøve de andre tipsene :)

Hva er sove-te? Og hvor kjøper jeg det?

Gjest Gjest
Skrevet

"sove-te" er urtete med urter som har beroligende virkning, som kamille. Kan kjøpes i helsekost.

Lesing og kryssordløsing i sengen er ikke anbefalt. Sengen skal du forbinde med soving. Sitt heller i sofaen/godstolen.

Skrevet

Det er for å roe meg ned/slappe av etter at mesteparten av lyset er slukket.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er for å roe meg ned/slappe av etter at mesteparten av lyset er slukket.

Lesingen? Det er bra å lese og slikt for å slappe av, men lesingen bør ikke foregå i sengen. Om du leser i sengen, får du ikke markert skillet mellom "nå skal jeg være våken" og "nå skal jeg sove" like godt som når du faktisk flytter deg til et sted som kun er ment for soving. Sitt heller i en stol med bare en liten leselampe på.

Det er det samme som gjelder når de sier du skal stå opp igjen om du ikke har sovnet etter en viss tid, og at du skal stå opp med en gang du våkner. Du skal ikke bruke sengen til å være våken, du skal sove der, og derfor må du ikke være der når du er våken.

Skrevet
Lesingen? Det er bra å lese og slikt for å slappe av, men lesingen bør ikke foregå i sengen. Om du leser i sengen, får du ikke markert skillet mellom "nå skal jeg være våken" og "nå skal jeg sove" like godt som når du faktisk flytter deg til et sted som kun er ment for soving. Sitt heller i en stol med bare en liten leselampe på.

Det er det samme som gjelder når de sier du skal stå opp igjen om du ikke har sovnet etter en viss tid, og at du skal stå opp med en gang du våkner. Du skal ikke bruke sengen til å være våken, du skal sove der, og derfor må du ikke være der når du er våken.

Sengen er eneste stedet jeg kan sitte/ligge med oversikt over hele rommet, som jeg må ha etter det er mørkt/nesten mørkt. Sikkert vanskelig for andre å forstå dette helt.

Men jeg skjønner hva du mener :)

Gjest Gjest
Skrevet

stå opp igjen hvis du ikke sovner i løpet av 30-40 min. Da er det ikke noe vits i å ligge der. Etter du har vært oppe stund prøver du igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...