Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2003 #1 Skrevet 6. juli 2003 Kaller de alle seg kristne eller deler de seg. Kan noen her inne forklare meg de grunnlegende forskjellene mellom disse tre.... Noen som kan noe om smiths venner, så kom gjerne med det.
Tusenfryd Skrevet 6. juli 2003 #2 Skrevet 6. juli 2003 http://www.brunstad.org/ Her kan du i alle fall lese litt.
waco Skrevet 6. juli 2003 #3 Skrevet 6. juli 2003 Du skjønner... på tolvhundre tallet (er ikke kløpper i historie, detaljene kan være ufullstendige), var det en hellig kar som het Olav som kløyvde hodene av folk som ikke tilbad Jehova...og sønnen Jesus, siden kom svartedauen med frykt og avsky, og masse cash $$$ for de rike prestene som kunne tjene seg søkkrik med avlater.... (idag kalles det forsikringssvindel, men folk dødsforsikrer seg for det)... på midten av sekstenhundretallet var det tysk munk som het Martin Luther som ikke var så begeistra for forsikringssvindelen, så han hang opp masse befalinger ved kirketrappa og ble lyst i bann.... Men Norge er jo ikke innovatører, med hadde masse hansareisende fra nederland og tyskland som dro protestantismen over hit. Men skal man dra damer må man åpne egne klubber, egne foreninger, egne forskyvninger av sin tolkning av bibelen... Da flytter man langt vekk fra alle andre, tar med seg 20-30 kvinner og vips, er man en familie, guds utvalgte, u name it, man får ihvertfall støtstøtte for sektvirksomheten sin... Waco Som også skal starte sin egen sekt
Gjest Zalomine Skrevet 6. juli 2003 #4 Skrevet 6. juli 2003 Waco: La oss holde oss til seriøse svar om det det spørres om. Useriøsiteten din kan du ta ander plasser på forumet, denne tråden er forbeholdt seriøse svar på det det spørres om. du kan jo alltids lage en tråd på skråblikk eller noe om du vil prate tull. Til deg som startet tråden: linken fra Tusenfryd kan fortelle deg en del om Smiths venner. Dessverre er det noe galt med hjemmesiden til pinsebevegelsen, men jehovas vitnr kan du lese om her Håper du kan få svar på det du lurer på.
waco Skrevet 6. juli 2003 #5 Skrevet 6. juli 2003 Poenget er at jeg synes all kristendom er useriøst, inntil folk kan bevise hva jeg tar feil.... ikkeno galt i det. Forresten er det riktig det jeg skriver, da får du heller skylde på historiens gang, OG DEN KAN JEG IKKE GJØRE NOE MED!
Tusenfryd Skrevet 6. juli 2003 #6 Skrevet 6. juli 2003 får du heller skylde på historiens gang' date=' OG DEN KAN JEG IKKE GJØRE NOE MED![/quote'] Nei, men du kan svare på det det blir spurt om. Eller hoppe videre til en annen tråd. Eller starte din egen... som kan handle om det du har lyst til å snakke om...
Sharissa Skrevet 7. juli 2003 #7 Skrevet 7. juli 2003 AV fare for å få noen på nakken her... så vil jeg si at smiths venner har en del likhets trekk med islam. Synet på kvinner er veldig likt syns jeg. Jeg vet at smiths'ærne ikke er enige med mg i det. De ser på seg selv som kristne, men at de er mere "ordentlig" kristne enn andre. Fordi de følger alt som står i bibelen, mens andre følger kun det de vil. Forøvrig mener jeg de er litt hjernevaska, de blir født inn i smiths familier, de vet ikke hvordan verden er på utsiden, de vokser opp i troen på at sånn de lever det er det riktige, alt annet er feil, de får ikke muligheten til selv å velge hva de vil tro. Når de blir voksne nok til å bestemme selv velger mange å bli i sekta for de har blitt overbevist om at det er det mest riktige, og fordi der har de venner og det kan være fare for at familien utstøter de hvis de går ut. Men de er flotte mennesker, har kjent flere av de, og det er helt i orden at de vil tro sånn som de vil, men det bør være helt frivillig.
Gjest Zalomine Skrevet 7. juli 2003 #8 Skrevet 7. juli 2003 Deler av slekta til min eks er smiths venner. Dvs, hans besteforeldre på fars-sida er det, og de fikk maaaaange barn (Smiths venner får somregel mange barn) og en god del av disse er Smiths venner, men noen brøt ut, inkl min eks sin far. De (i alle fall hans familie) brøt HELT med kristendommen, er borgerlig gift, ikke døpt etc, og fornekter all religion basert på at de ikke liker Smiths Venner-troen. Resten av slekta er altså Smiths Venner, og har mange, mange barn hver av dem. De har lite eller ingen kontakt med den delen av slekta som brøt ut, men hvem av dem som har tatt dette valget, det vet jeg ikke. Joda, de treffes sånn litt, dersom de treffer dem så hilser de og sånn, snakker sammen, men oppsøker hverandre ikke, for å si det slik. De er jo i alle fall i utganspuntet ganske konservative, Smiths venner. Jenter går ikke i bukser (noen gjør nok det nå etterhvert, men opprinnelig skal de ikke det) og får mange barn. Vanlige ungdomsaktiviteter er ikke akseptert, ja de strengeste har ikke engang tv, eller bil for den del (i alle fall hadde de ikke det for en generasjon siden, hvor mange som lever så strengt i dag er jeg slett ikke sikker på) Jaja, stort mer vet jeg ikke, så jeg uttaler meg ikke om det...
Ingy Skrevet 10. juli 2003 #9 Skrevet 10. juli 2003 Medlemmer av Smiths venner og Jehovas vitner betrakter seg sjøl som kristne, men blir av mange andre kristne ikke ansett som kristne, bl.a. pga. fokuset på gjerninger framfor nåde. Den verdensvide kirke, alle kristne menigheter, er utrolig mangfoldig både i teologi og væremåte. Kristne tolker Bibelen ulikt, lever ulikt, dyrker Gud ulikt. For noen er liturgi (fast rytme i gudstjenesten) viktig, for andre er fri lovsang, vitnesbyrd og tungtale mer riktig. I Norge finnes også mange ulike kirkesamfunn og menigheter som i mer eller mindre grad anerkjenner hverandre. Mange ugleser Jehovas vitner, Smiths venner og kanskje også enkelte pinsemenigheter fordi disse er sekter/har sekterisk trekk. Generelt kan man si at pinsevennene er mye mer stuerene hos andre kristne i forhold til de to første. Her kan du lese mer om statskirkas forhold til andre kirker: http://www.kirken.no/Moteplasser/okumenikk.cfm Norges kristne råd: http://www.norgeskristnerad.org/ Om KRL: http://www.skoleplassen.no/Fagsider/krl.htm Ingy
Gjest Tex Skrevet 12. juli 2003 #10 Skrevet 12. juli 2003 Godt vi har religionsfrihet her til lands....
Gjest Zalomine Skrevet 12. juli 2003 #11 Skrevet 12. juli 2003 Jepp, det har vi, og godt er det. Alle må jo få lov til å tro på det de selv vil. Eller, egentlig, tro på det de selv tror på. Vi andre må få være nysgjerrige, men ikke dømmende. Det mener jeg Jaja, mine meninger, de hopper jeg rundt med her og der, håper jeg ikke tråkker noen på tærne når jeg hopper....
tuji Skrevet 14. juli 2003 #12 Skrevet 14. juli 2003 Waco, Olav den Hellige døde i 1030. Vet ikke om du har hørt om slaget på Stiklestad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå